Neptun Detergent vill göra tvättmedelsindustrin hållbar med hjälp av kastanjer. Sedan starten för knappt ett halvår år sedan har företaget ombildats från UF-företag till aktiebolag och har stora visioner om att förändra tvättmedelsindustrin i världen.
När Brave New Business pratade med entreprenörerna i våras berättade de om sina planer på att sadla om sitt UF-företag till ett aktiebolag. Idag är bolaget ombildat och teamet är redo att växa sig starkare såväl på den nationella som den internationella marknaden.
Bolaget driv av två av grundarna Fredrik Degen och William Linné tillsammans med en investerare. Tillsammans har de ombildat sitt bolag mitt under en pandemi och är överens om att tiden sedan starten i maj har varit knepig.
– Hela definitionen av att vara en entreprenör handlar om att vara anpassningsbar och se möjligheter. Det har vi fått bevisat för oss den här våren när situationen inte blev som vi tänkt oss. Samtidigt har det varit fördelaktigt att inte ha något ”normalläge” att jämföra med, säger William Linné, vd på Neptun Detergent.
Mål om att bli 10 gånger bättre
– Det som har varit märkbart för oss har varit svårigheten att komma i kontakt med rätt människor. Många företag har stängt ner helt eller arbetar bara sporadiskt, säger Fredrik Degen.
Men saknaden av konkurrenter på marknaden har gett företagarna stora visioner och målsättningar. Ett långsiktigt produktions- och försäljningsmål är att framställa och sälja 10 000 flaskor tvättmedel på ett år, det är 10 gånger så många som under UF-året.
– Vårt mål är att bli tio gånger bättre på allt, vi måste producera tio gånger mer, sälja tio gånger mer och bli tio gånger mer effektiva för att klara vårt produktionsmål, fortsätter William.
I början av året var tanken att smidigt samla sin kastanjer genom att lägga ut nät under träden i Stockholms stad. Men när näten var svåra att få tag i och leveranser från utlandet blev inställda behövde teamet tänka om. Istället fick man själva gå ut för att samla upp 2 ton kastanjer från marken.
Tänka om flera gånger
Enligt William är en stadig strategi ett viktigt steg. Han menar att det kan krävas både en plan a, b och c för att nå sina mål. Stora mål kan kräva eftertanke och vägen dit är inte alltid lika smärtfri som tänkt.
– Det är det slutgiltiga resultatet som räknas. Vägen dit spelar ingen roll, den blir ofta mer krokig än tänkt och som entreprenör får man ofta tänka om både en och två gånger innan man är framme. Ett bra exempel på det är insamlingen av kastanjerna, säger William.
Innan företagarna drog igång sitt aktiebolag tog teamet tid för reflektion och planering. Teambuilding har varit a och o i uppstarten.
– Ett tips är att driva bolag med människor du tycker om. Det finns inget som blir så svårt som att ställas inför motgångar om du inte har ett starkt team med dig, säger Fredrik.
Om ni fick ge varsitt tips till någon som vill starta eget företag, vad skulle ni säga?
– Titta på andra företag med liknande processer och fundera över hur du inte ska göra. Vill man skapa något nytt måste man göra det som andra inte gör, säger Fredrik.
– Plocka med erfarna människor i ditt team. Det kan vara investerare, någon med många år i branschen eller helt enkelt någon som bara har mer livserfarenheter än du. Det skapar en nyttiggörande dynamik i bolaget, avslutar William.