Från UF till AB trots pandemi

Neptun Detergent vill göra tvättmedelsindustrin hållbar med hjälp av kastanjer. Sedan starten för knappt ett halvår år sedan har företaget ombildats från UF-företag till aktiebolag och har stora visioner om att förändra tvättmedelsindustrin i världen.

När Brave New Business pratade med entreprenörerna i våras berättade de om sina planer på att sadla om sitt UF-företag till ett aktiebolag. Idag är bolaget ombildat och teamet är redo att växa sig starkare såväl på den nationella som den internationella marknaden.

Bolaget driv av två av grundarna Fredrik Degen och William Linné tillsammans med en investerare. Tillsammans har de ombildat sitt bolag mitt under en pandemi och är överens om att tiden sedan starten i maj har varit knepig.

– Hela definitionen av att vara en entreprenör handlar om att vara anpassningsbar och se möjligheter. Det har vi fått bevisat för oss den här våren när situationen inte blev som vi tänkt oss. Samtidigt har det  varit fördelaktigt att inte ha något ”normalläge” att jämföra med, säger William Linné, vd på Neptun Detergent.

Mål om att bli 10 gånger bättre

– Det som har varit märkbart för oss har varit svårigheten att komma i kontakt med rätt människor. Många företag har stängt ner helt eller arbetar bara sporadiskt, säger Fredrik Degen.

Men saknaden av konkurrenter på marknaden har gett företagarna stora visioner och målsättningar. Ett långsiktigt produktions- och försäljningsmål är att framställa och sälja 10 000 flaskor tvättmedel på ett år, det är 10 gånger så många som under UF-året.

– Vårt mål är att bli tio gånger bättre på allt, vi måste producera tio gånger mer, sälja tio gånger mer och bli tio gånger mer effektiva för att klara vårt produktionsmål, fortsätter William.

I början av året var tanken att smidigt samla sin kastanjer genom att lägga ut nät under träden i Stockholms stad. Men när näten var svåra att få tag i och leveranser från utlandet blev inställda behövde teamet tänka om. Istället fick man själva gå ut för att samla upp 2 ton kastanjer från marken.

Tänka om flera gånger

Enligt William är en stadig strategi ett viktigt steg. Han menar att det kan krävas både en plan a, b och c för att nå sina mål. Stora mål kan kräva eftertanke och vägen dit är inte alltid lika smärtfri som tänkt.

– Det är det slutgiltiga resultatet som räknas. Vägen dit spelar ingen roll, den blir ofta mer krokig än tänkt och som entreprenör får man ofta tänka om både en och två gånger innan man är framme. Ett bra exempel på det är insamlingen av kastanjerna, säger William.

Innan företagarna drog igång sitt aktiebolag tog teamet tid för reflektion och planering. Teambuilding har varit a och o i uppstarten.

– Ett tips är att driva bolag med människor du tycker om. Det finns inget som blir så svårt som att ställas inför motgångar om du inte har ett starkt team med dig, säger Fredrik.

Om ni fick ge varsitt tips till någon som vill starta eget företag, vad skulle ni säga?

– Titta på andra företag med liknande processer och fundera över hur du inte ska göra. Vill man skapa något nytt måste man göra det som andra inte gör, säger Fredrik.

– Plocka med erfarna människor i ditt team. Det kan vara investerare, någon med många år i branschen eller helt enkelt någon som bara har mer livserfarenheter än du. Det skapar en nyttiggörande dynamik i bolaget, avslutar William.

Brave news
På Global Fashion Summit i Köpenhamn har Allbirds introducerat en banbrytande kreation: En sko som påstås vara den första i världen som inte bidrar med några koldioxidutsläpp under sin livscykel. Innovationen bygger på regenerativ ull från Nya Zeeland och öppnar dörren till en mer miljövänlig framtid inom mode. Den nya M0.0NSHOT-sneakern från Allbirds är ett tekniskt mästerverk. Ovandelen är tillverkad av regenerativ ull från en gård i Nya Zeeland som binder mer koldioxid än den släpper ut. Detta gör skon till den första i sitt slag, med noll netto koldioxidutsläpp över sin livscykel. Det är ett stort steg mot hållbarhet inom modeindustrin och ett bevis på att naturligt härledda produkter är framtiden. Allbirds har även tänkt på förpackningen och transporten. Skon kommer att vacuumförpackas i bioplastpolyeten för att minska utrymmesbehovet under transporten. Dessutom planerar företaget att använda elektriska lastbilar och bio-bränsledrivna containerfartyg för att minska miljöpåverkan. Skons slutskede måste fortfarande dock lösas, det vill säga hur skons förpackning och dess olika plast- och bioplastkompositkomponenter ansvarsfullt kan kasseras och återvinnas. Något som hittills har visat sig vara svårt, om inte omöjligt. Men under tiden utveckling kring detta sker är Allbirds öppen för samarbete och delar gärna med sig av sina innovationer för att driva branschen mot en mer hållbar framtid. Skon kommer att börja säljas under våren 2024. Relaterade artiklar Världens snabbaste sko med AI Världens första 3D-printade klättringssko Nedbrytbara skor med hållbara materialet BioCirflex
En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor med varierande hörselkapacitet att känna musiken genom vibrationer och beröring. Detta teknologiska framsteg öppnar upp för inklusivitet och glädje som inte tidigare varit möjligt. För lite över ett år sedan gick musikern och teaterkonstnären Daniel Belquer med i ett team som hade som mål att förbättra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. De såg de kreativa sätt som dessa konsertbesökare använde för att uppleva musik, såsom att känna vibrationer genom ballonger eller vända högtalare mot golvet. Detta inspirerade dem att utveckla något ännu mer fantastiskt genom användning av den senaste teknologin inom VR. Resultatet blev Not Impossible Labs lansering av "Music: Not Impossible," ett projekt som dedikerar sig till att adressera sociala frågor med teknologisk innovation. VR-dräkterna, som har 24 vibrerande plattor, har redan demonstrerat sin potential, bland annat vid evenemanget "Tyst disco: En kväll av tillgänglighetsmagi" på Lincoln Center for the Performing Arts. Där fick 75 personer möjlighet att uppleva musiken oavsett deras hörselstatus. VR-DJ:n Paddy Hanlon skapade en unik symfoni av känslor som synkroniserades med musiken, och besökarna kunde själva anpassa ljudnivån med hörlurar. Detta banbrytande teknologiska framsteg öppnar dörrarna till en värld av inklusivitet, där musikens kraft kan upplevas av alla, oavsett hörsel. Relaterade artiklar VR ska göra navigation av stora fartyg säkrare Bli kvitt psykiska störningar med VR Digitala möten i en VR-miljö

VR-dräkt låter döva känna livemusik

En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor...

Läs hela artikeln

    Brave New Business letar modiga entreprenörer

    Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


    Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.