Från starten 2016 var Nudient ett projekt för att undersöka hur e-handel i kombination med digital marknadsföring fungerade. Idag har bolaget ett omsättningsmål på 100 miljoner kronor år 2021.
Det som från början var tänkt som ett trial and error projekt resulterade i stället i en trial and success. Nudient tillverkar hållbara mobilskal och assessorer. Brave New Business tog ett snack med Max Andersson som är en av grundarna till bolaget.
Hej Max, hur kommer det sig att det blev just Nudient?
Vi är en grundartrio som känner varandra sedan barnsben. Idén föddes när Vidar Sjöqvist, en av tre grundare, kom hem från studier i Hong Kong. Han visade oss ett väldigt tunt mobilskal som han hade hittat i en butik och undrade vad vi tyckte. Det var då vi insåg att det fanns en lucka i den europeiska marknaden för tunna mobilskal. Där började vår resa att ta fram en produkt och bygga ett nischat varumärke. Ett produktvarumärke passade oss perfekt eftersom Pontus Krusing kommer från finans och ekonomi, Vidar från sälj och inköp och jag från design och reklam. Nudient grundades senare hösten 2016.
Kan du berätta lite om hur ni kom i kontakt med Maker Square?
Jag introducerades för Makers Square genom Jens Ingelstedt som var dåvarande ansvarig för WeWork Labs i Stockholm. Det var dessutom lockande att hitta ett samarbete med produktion i Småland eftersom vi alla tre är därifrån. Vi vill visa våra kunder att vi har ett hållbarhetstänk med produktion i Sverige.
Vart ser du Nudient om 5 år?
Vi är “top of mind”-varumärket för mobilaccessoarer på våra nyckelmarknader.
Vad är det modigaste du gjort i din karriär?
Att säga upp mig från en trygg anställning och satsa helhjärtat på Nudient när bolaget fortfarande hade en låg omsättning. Men tack vare att alla hade ett stort driv och en ambition att lyckas har det gått strålande och jag har inte ångrat mig en sekund.
Vad skulle du ge för tips till 15-åriga Max?
Hundra procent att tro mer på mig själv. I den åldern är man generellt ganska osäker och i mitt fall dröjde det ända tills jag var 25 innan jag visste vad jag ville göra i livet.
Jag tror det finns en generell bild av vad man ska eller bör göra men mitt tips är att köra ditt eget race. Om inte skolan kan ge dig det du behöver så finns det mycket att hitta på internet. Kika på Youtube och i andra forum efter sådant som kan hjälpa dig att utvecklas.
Se fler intervjuer med modiga entreprenörer
Så når du framgång – med Mattias Djurstedt