Bild: Nudient

Från prövning till riktig succé

Från starten 2016 var Nudient ett projekt för att undersöka hur e-handel i kombination med digital marknadsföring fungerade. Idag har bolaget ett omsättningsmål på 100 miljoner kronor år 2021.

Det som från början var tänkt som ett trial and error projekt resulterade i stället i en trial and success. Nudient tillverkar hållbara mobilskal och assessorer. Brave New Business tog ett snack med Max Andersson som är en av grundarna till bolaget.

Hej Max, hur kommer det sig att det blev just Nudient?
Vi är en grundartrio som känner varandra sedan barnsben. Idén föddes när Vidar Sjöqvist, en av tre grundare, kom hem från studier i Hong Kong. Han visade oss ett väldigt tunt mobilskal som han hade hittat i en butik och undrade vad vi tyckte. Det var då vi insåg att det fanns en lucka i den europeiska marknaden för tunna mobilskal. Där började vår resa att ta fram en produkt och bygga ett nischat varumärke. Ett produktvarumärke passade oss perfekt eftersom Pontus Krusing kommer från finans och ekonomi, Vidar från sälj och inköp och jag från design och reklam. Nudient grundades senare hösten 2016.

Kan du berätta lite om hur ni kom i kontakt med Maker Square?
Jag introducerades för Makers Square genom Jens Ingelstedt som var dåvarande ansvarig för WeWork Labs i Stockholm. Det var dessutom lockande att hitta ett samarbete med produktion i Småland eftersom vi alla tre är därifrån. Vi vill visa våra kunder att vi har ett hållbarhetstänk med produktion i Sverige.

Vart ser du Nudient om 5 år?
Vi är “top of mind”-varumärket för mobilaccessoarer på våra nyckelmarknader.

Vad är det modigaste du gjort i din karriär?
Att säga upp mig från en trygg anställning och satsa helhjärtat på Nudient när bolaget fortfarande hade en låg omsättning. Men tack vare att alla hade ett stort driv och en ambition att lyckas har det gått strålande och jag har inte ångrat mig en sekund.

Vad skulle du ge för tips till 15-åriga Max?
Hundra procent att tro mer på mig själv. I den åldern är man generellt ganska osäker och i mitt fall dröjde det ända tills jag var 25 innan jag visste vad jag ville göra i livet.

Jag tror det finns en generell bild av vad man ska eller bör göra men mitt tips är att köra ditt eget race. Om inte skolan kan ge dig det du behöver så finns det mycket att hitta på internet. Kika på Youtube och i andra forum efter sådant som kan hjälpa dig att utvecklas.

 

Se fler intervjuer med modiga entreprenörer 

Så når du framgång – med Mattias Djurstedt

Jennifer driver juristbyrån Aurix

Den cirkulära högtalaren

Brave news
På Global Fashion Summit i Köpenhamn har Allbirds introducerat en banbrytande kreation: En sko som påstås vara den första i världen som inte bidrar med några koldioxidutsläpp under sin livscykel. Innovationen bygger på regenerativ ull från Nya Zeeland och öppnar dörren till en mer miljövänlig framtid inom mode. Den nya M0.0NSHOT-sneakern från Allbirds är ett tekniskt mästerverk. Ovandelen är tillverkad av regenerativ ull från en gård i Nya Zeeland som binder mer koldioxid än den släpper ut. Detta gör skon till den första i sitt slag, med noll netto koldioxidutsläpp över sin livscykel. Det är ett stort steg mot hållbarhet inom modeindustrin och ett bevis på att naturligt härledda produkter är framtiden. Allbirds har även tänkt på förpackningen och transporten. Skon kommer att vacuumförpackas i bioplastpolyeten för att minska utrymmesbehovet under transporten. Dessutom planerar företaget att använda elektriska lastbilar och bio-bränsledrivna containerfartyg för att minska miljöpåverkan. Skons slutskede måste fortfarande dock lösas, det vill säga hur skons förpackning och dess olika plast- och bioplastkompositkomponenter ansvarsfullt kan kasseras och återvinnas. Något som hittills har visat sig vara svårt, om inte omöjligt. Men under tiden utveckling kring detta sker är Allbirds öppen för samarbete och delar gärna med sig av sina innovationer för att driva branschen mot en mer hållbar framtid. Skon kommer att börja säljas under våren 2024. Relaterade artiklar Världens snabbaste sko med AI Världens första 3D-printade klättringssko Nedbrytbara skor med hållbara materialet BioCirflex
En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor med varierande hörselkapacitet att känna musiken genom vibrationer och beröring. Detta teknologiska framsteg öppnar upp för inklusivitet och glädje som inte tidigare varit möjligt. För lite över ett år sedan gick musikern och teaterkonstnären Daniel Belquer med i ett team som hade som mål att förbättra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. De såg de kreativa sätt som dessa konsertbesökare använde för att uppleva musik, såsom att känna vibrationer genom ballonger eller vända högtalare mot golvet. Detta inspirerade dem att utveckla något ännu mer fantastiskt genom användning av den senaste teknologin inom VR. Resultatet blev Not Impossible Labs lansering av "Music: Not Impossible," ett projekt som dedikerar sig till att adressera sociala frågor med teknologisk innovation. VR-dräkterna, som har 24 vibrerande plattor, har redan demonstrerat sin potential, bland annat vid evenemanget "Tyst disco: En kväll av tillgänglighetsmagi" på Lincoln Center for the Performing Arts. Där fick 75 personer möjlighet att uppleva musiken oavsett deras hörselstatus. VR-DJ:n Paddy Hanlon skapade en unik symfoni av känslor som synkroniserades med musiken, och besökarna kunde själva anpassa ljudnivån med hörlurar. Detta banbrytande teknologiska framsteg öppnar dörrarna till en värld av inklusivitet, där musikens kraft kan upplevas av alla, oavsett hörsel. Relaterade artiklar VR ska göra navigation av stora fartyg säkrare Bli kvitt psykiska störningar med VR Digitala möten i en VR-miljö

VR-dräkt låter döva känna livemusik

En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor...

Läs hela artikeln

    Brave New Business letar modiga entreprenörer

    Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


    Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.