Bild: RawStraw

Från misslyckad maizena-deg till EM i Frankrike

I våras vann de SM i Ung Företagsamhet med RawStraw – hållbara sugrör – och om några dagar tävlar de vidare i EM i Frankrike. De har dessutom redan fått förfrågningar från både Nordic Choice Hotels och Best Western. RawStraw är hetare än någonsin och Brave New Business har såklart tagit ett snack med företagets VD Anna von Groß.

Det var i september förra året som Anna von Großsatte sig med sina fem kompisar hemma i köket i Skåne. Uppgiften var att komma på en idé till ett UF-projekt, och alla var överens om att vilja lösa något problem som är aktuellt runtom i världen. Med flera års erfarenhet inom café och restaurang tog det inte lång tid innan de bestämde sig för att satsa på en av de absolut största miljöbovarna – engångsartiklar i plast, och närmare bestämt sugrör.

– Vi började faktiskt med att Googla på vilka lösningar som fanns och kom fram till ätbara sugrör. Så vi gick till mataffären och köpte äpplen, maizena och gelatin. Vi tog hjälp av mammas pastamaskin för att gegga ihop allt och få till någon form av deg. Men det blev varken bra eller gott och mamma blev heller inte speciellt glad, skrattar Anna.

De insåg ganska snabbt att ett nytt material inte var lösningen utan försökte backa några steg. Anna, som kommer från Tyskland, gjorde som många andra gör när man behöver råd – vände sig till sina föräldrar. Sugrör på tyska heter “strohhalm”som direkt översatt till svenska blir halmstrå eller råghalm.

– Helt plötsligt kändes det så självklart att vi skulle använda oss av råghalm som är både nedbrytbart och starkt, och som vi är omgiven av på de skånska fälten. Utan att vi visste det då var det dessutom råghalm som användes för att göra de allra första sugrören, säger Anna.

Sedan började det riktiga jobbet med att genomföra själva idén, och frågetecknen var många.

– Vi visste inte vilken slags råghalm vi skulle använda, vilka lagstiftningar vi skulle följa eller ens hur själva produktionen skulle kunna gå till. Och det tog lång tid innan vi förstod att det faktiskt var genomförbart, berättar Anna.

Råghalm levereras alltid i stora buntar och är både stabilt och ihåligt i sig. Så efter många sena kvällar och otaliga samtal med miljönämnden, livsmedelsverket och bönder runtom i Skåne landade de i processen klippa, koka och torka.

– Ironiskt nog klippte vi det första sugröret utanför en snabbmatsrestaurang och sedan dess har vi klippt flera tusen sugrör för hand. Om alla fem klipper tillsammans tar det cirka en halvdag att klippa 2–3000 sugrör. Sedan kokar vi dem i vårt skolkök och låter dem ligga kvar på tork, säger Anna.

En process som låter både krävande och långdragen, men som enligt Anna går ganska snabbt och smidigt. Hon påpekar dock att hela gänget är tidsoptimister, något som de insett har varit både till deras nackdel och fördel.

– När vi ska jobba tillsammans så spenderar vi jättelång tid på att prata om allt annat än det vi egentligen ska prata om. Sedan blir vi stressade för att vi inte fått något gjort och först då kommer vi in i vår produktiva bubbla. Jag kommer ihåg känslan när vi satt på golvet i lärarrummet på skolan och skrev, korrekturläste och designade vårt tävlingsbidrag inför SM 50 minuter innan deadline. Men det blev ju bra till slut, säger Anna.

Drömmarna inför framtiden är många, bland annat att expandera internationellt. Alla är överens om att de vill växa på ett hållbart sätt med en mer automatiserad produktion. Lokal produktion av sugrören är dock en nödvändighet och förutsättningarna verkar goda då det finns råghalm i många EU-länder. Men nu ska Anna och resten av RawStraw först lägga all sin energi på EM i Ung företagsamhet som går av stapeln i Frankrike den 3 juli.

– Det är ganska mycket att förbereda inför resan eftersom allt vi har skrivit hittills, både presentationer, rapporter och vår pitch ska översättas till engelska. Vi jobbar med företaget varje ledig stund vi har, men det är bara kul! Det är hård konkurrens och vi ska såklart göra allt vi kan för att vinna, avslutar Anna.

Och nog verkar chanserna till vinst goda med tanke på den stora efterfrågan. RawStraw har redan sålt flera tusen sugrör till Nordic Choice Hotels, Best Western och caféer över hela Sverige. Brave New Business önskar det unga företaget all lycka till i Frankrike och ser fram emot att testa det hållbara sugröret inom en snar framtid.

Läs mer om RawStraw

Brave news
Coronaviruset har slagit hårt mot flera småföretag runt om i världen. Break Even är en av lösningarna som togs fram under årets hackaton, Hack the Crisis, och är en webbtjänst som ska hjälpa till att hålla småföretag vid liv. 3-6 april genomfördes, på uppdrag från Regeringen och DIGG, ett nationellt hackaton kallat Hack the Crisis. Som vinnare i kategorin "Rädda Företag" stod teamet bakom Break Even. De skapade och utvecklade en helt kostnadsfri plattform som ska användas för att hjälpa småföretag att överleva krisen. Aprit Gupta, upphovsman till Break Even, berättar i ett pressmeddelande att idén grundar sig i ett e-mail från en frisör. Frisören förklarade i sitt mejl att verksamheten riskerade att behöva stängas ner till följd av Covid-19 viruset. – ­Detta ledde till tanken att om bara människor visste vilka företag i deras närhet som ligger nära gränsen och exakt hur de kan stötta, skulle de vara mer benägna att hjälpa till, säger Arpit Gupta.

Hjälper lokala företag

Den kostnadsfria plattformen vänder sig till den enskilda kunden och lokala småföretag som drabbats hårt av rådande kris. På plattformen ges företag möjligheten att transparent vädja till sina kunder att handla hos dem. Samtidigt ser kunden vilka företag som har det tufft ekonomiskt och vilken eller vilka produkter och tjänster de behöver sälja för kunna fortsätta sin verksamhet. – Tack vare vår tjänst kommer du nästa gång du till exempel ska äta lunch kunna se vilken restaurang som har det kämpigt och stötta, genom att köpa en måltid just där, säger Arpit Gupta. I dagsläget är tjänsten en webbsida på nätet men fortsatt ska den utvecklas och lanseras som en app för mobiltelefonen. Till en början lanseras den i Sverige men det finns visioner om att etablera även på andra marknader.
Notysing är en kostnadsfri applikation som lär elever grundläggande kunskaper inom musik. Tjänsten är framtagen av forskare och lärare vid Kungliga Musikhögskolan tillsammans med Doremir Music Research. Tanken bakom är att musiklärare ska kunna följa sina elevers utveckling. I ett projektet kallat MITIS, Musikalisk IT i skolan, undersöks möjligheterna att använda teknik i skolan för att lära elever förstå, läsa och skriva musik. Notysing är en app som i samband med projektet framtogs av pedagoger på Kungliga Musikhögskolan tillsammans med Doremir Music Research. – Att förstå musikens element, grundläggande musiklära, träna sång och noter ska inte bara vara för de privilegierade eller specialintresserade. Att utveckla sin musikalitet är något för alla, säger Sven Ahlbäck. I appen härmar du toner och lär dig sjunga efter noter. Det är som att ha en musiklärare i fickan som kan hjälpa till och stödja vanlig musikundervisning, säger projektledare och professor Sven Ahlbäck, i ett pressmeddelande.

Tillgängligt för alla

Under 2019 och 2020 har appen testats på ett flertal skolor i Stockholmsregionen. Testerna har gjorts i både grund- och gymnasieskola och feedback från elever och lärare har varit mycket positiv. Appen finns i dagsläget tillgänglig för elever, lärare och allmänheten i hela Sverige. Den är kostnadsfri och finns både på svenska och engelska. – Appen är både testad och utvecklad i sin verkliga miljö. Tillsammans med eleverna har vi tagit fram olika funktioner, exempelvis har de hjälpt oss att designa en funktion som gör att appen själv känner av individens nivå och anpassar automatiskt svårighetsgraden, säger Lektor Anna Backman-Bister i samma pressmeddelande. Enligt henne var det appens utformning som gjort att pedagogerna också har lyckats nå elever som annars inte hade varit så intresserade.

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.