Bild: RawStraw

Från misslyckad maizena-deg till EM i Frankrike

I våras vann de SM i Ung Företagsamhet med RawStraw – hållbara sugrör – och om några dagar tävlar de vidare i EM i Frankrike. De har dessutom redan fått förfrågningar från både Nordic Choice Hotels och Best Western. RawStraw är hetare än någonsin och Brave New Business har såklart tagit ett snack med företagets VD Anna von Groß.

Det var i september förra året som Anna von Großsatte sig med sina fem kompisar hemma i köket i Skåne. Uppgiften var att komma på en idé till ett UF-projekt, och alla var överens om att vilja lösa något problem som är aktuellt runtom i världen. Med flera års erfarenhet inom café och restaurang tog det inte lång tid innan de bestämde sig för att satsa på en av de absolut största miljöbovarna – engångsartiklar i plast, och närmare bestämt sugrör.

– Vi började faktiskt med att Googla på vilka lösningar som fanns och kom fram till ätbara sugrör. Så vi gick till mataffären och köpte äpplen, maizena och gelatin. Vi tog hjälp av mammas pastamaskin för att gegga ihop allt och få till någon form av deg. Men det blev varken bra eller gott och mamma blev heller inte speciellt glad, skrattar Anna.

De insåg ganska snabbt att ett nytt material inte var lösningen utan försökte backa några steg. Anna, som kommer från Tyskland, gjorde som många andra gör när man behöver råd – vände sig till sina föräldrar. Sugrör på tyska heter “strohhalm”som direkt översatt till svenska blir halmstrå eller råghalm.

– Helt plötsligt kändes det så självklart att vi skulle använda oss av råghalm som är både nedbrytbart och starkt, och som vi är omgiven av på de skånska fälten. Utan att vi visste det då var det dessutom råghalm som användes för att göra de allra första sugrören, säger Anna.

Sedan började det riktiga jobbet med att genomföra själva idén, och frågetecknen var många.

– Vi visste inte vilken slags råghalm vi skulle använda, vilka lagstiftningar vi skulle följa eller ens hur själva produktionen skulle kunna gå till. Och det tog lång tid innan vi förstod att det faktiskt var genomförbart, berättar Anna.

Råghalm levereras alltid i stora buntar och är både stabilt och ihåligt i sig. Så efter många sena kvällar och otaliga samtal med miljönämnden, livsmedelsverket och bönder runtom i Skåne landade de i processen klippa, koka och torka.

– Ironiskt nog klippte vi det första sugröret utanför en snabbmatsrestaurang och sedan dess har vi klippt flera tusen sugrör för hand. Om alla fem klipper tillsammans tar det cirka en halvdag att klippa 2–3000 sugrör. Sedan kokar vi dem i vårt skolkök och låter dem ligga kvar på tork, säger Anna.

En process som låter både krävande och långdragen, men som enligt Anna går ganska snabbt och smidigt. Hon påpekar dock att hela gänget är tidsoptimister, något som de insett har varit både till deras nackdel och fördel.

– När vi ska jobba tillsammans så spenderar vi jättelång tid på att prata om allt annat än det vi egentligen ska prata om. Sedan blir vi stressade för att vi inte fått något gjort och först då kommer vi in i vår produktiva bubbla. Jag kommer ihåg känslan när vi satt på golvet i lärarrummet på skolan och skrev, korrekturläste och designade vårt tävlingsbidrag inför SM 50 minuter innan deadline. Men det blev ju bra till slut, säger Anna.

Drömmarna inför framtiden är många, bland annat att expandera internationellt. Alla är överens om att de vill växa på ett hållbart sätt med en mer automatiserad produktion. Lokal produktion av sugrören är dock en nödvändighet och förutsättningarna verkar goda då det finns råghalm i många EU-länder. Men nu ska Anna och resten av RawStraw först lägga all sin energi på EM i Ung företagsamhet som går av stapeln i Frankrike den 3 juli.

– Det är ganska mycket att förbereda inför resan eftersom allt vi har skrivit hittills, både presentationer, rapporter och vår pitch ska översättas till engelska. Vi jobbar med företaget varje ledig stund vi har, men det är bara kul! Det är hård konkurrens och vi ska såklart göra allt vi kan för att vinna, avslutar Anna.

Och nog verkar chanserna till vinst goda med tanke på den stora efterfrågan. RawStraw har redan sålt flera tusen sugrör till Nordic Choice Hotels, Best Western och caféer över hela Sverige. Brave New Business önskar det unga företaget all lycka till i Frankrike och ser fram emot att testa det hållbara sugröret inom en snar framtid.

Läs mer om RawStraw

Brave news
På Global Fashion Summit i Köpenhamn har Allbirds introducerat en banbrytande kreation: En sko som påstås vara den första i världen som inte bidrar med några koldioxidutsläpp under sin livscykel. Innovationen bygger på regenerativ ull från Nya Zeeland och öppnar dörren till en mer miljövänlig framtid inom mode. Den nya M0.0NSHOT-sneakern från Allbirds är ett tekniskt mästerverk. Ovandelen är tillverkad av regenerativ ull från en gård i Nya Zeeland som binder mer koldioxid än den släpper ut. Detta gör skon till den första i sitt slag, med noll netto koldioxidutsläpp över sin livscykel. Det är ett stort steg mot hållbarhet inom modeindustrin och ett bevis på att naturligt härledda produkter är framtiden. Allbirds har även tänkt på förpackningen och transporten. Skon kommer att vacuumförpackas i bioplastpolyeten för att minska utrymmesbehovet under transporten. Dessutom planerar företaget att använda elektriska lastbilar och bio-bränsledrivna containerfartyg för att minska miljöpåverkan. Skons slutskede måste fortfarande dock lösas, det vill säga hur skons förpackning och dess olika plast- och bioplastkompositkomponenter ansvarsfullt kan kasseras och återvinnas. Något som hittills har visat sig vara svårt, om inte omöjligt. Men under tiden utveckling kring detta sker är Allbirds öppen för samarbete och delar gärna med sig av sina innovationer för att driva branschen mot en mer hållbar framtid. Skon kommer att börja säljas under våren 2024. Relaterade artiklar Världens snabbaste sko med AI Världens första 3D-printade klättringssko Nedbrytbara skor med hållbara materialet BioCirflex
En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor med varierande hörselkapacitet att känna musiken genom vibrationer och beröring. Detta teknologiska framsteg öppnar upp för inklusivitet och glädje som inte tidigare varit möjligt. För lite över ett år sedan gick musikern och teaterkonstnären Daniel Belquer med i ett team som hade som mål att förbättra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. De såg de kreativa sätt som dessa konsertbesökare använde för att uppleva musik, såsom att känna vibrationer genom ballonger eller vända högtalare mot golvet. Detta inspirerade dem att utveckla något ännu mer fantastiskt genom användning av den senaste teknologin inom VR. Resultatet blev Not Impossible Labs lansering av "Music: Not Impossible," ett projekt som dedikerar sig till att adressera sociala frågor med teknologisk innovation. VR-dräkterna, som har 24 vibrerande plattor, har redan demonstrerat sin potential, bland annat vid evenemanget "Tyst disco: En kväll av tillgänglighetsmagi" på Lincoln Center for the Performing Arts. Där fick 75 personer möjlighet att uppleva musiken oavsett deras hörselstatus. VR-DJ:n Paddy Hanlon skapade en unik symfoni av känslor som synkroniserades med musiken, och besökarna kunde själva anpassa ljudnivån med hörlurar. Detta banbrytande teknologiska framsteg öppnar dörrarna till en värld av inklusivitet, där musikens kraft kan upplevas av alla, oavsett hörsel. Relaterade artiklar VR ska göra navigation av stora fartyg säkrare Bli kvitt psykiska störningar med VR Digitala möten i en VR-miljö

VR-dräkt låter döva känna livemusik

En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor...

Läs hela artikeln

    Brave New Business letar modiga entreprenörer

    Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


    Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.