I våras vann de SM i Ung Företagsamhet med RawStraw – hållbara sugrör – och om några dagar tävlar de vidare i EM i Frankrike. De har dessutom redan fått förfrågningar från både Nordic Choice Hotels och Best Western. RawStraw är hetare än någonsin och Brave New Business har såklart tagit ett snack med företagets VD Anna von Groß.
Det var i september förra året som Anna von Großsatte sig med sina fem kompisar hemma i köket i Skåne. Uppgiften var att komma på en idé till ett UF-projekt, och alla var överens om att vilja lösa något problem som är aktuellt runtom i världen. Med flera års erfarenhet inom café och restaurang tog det inte lång tid innan de bestämde sig för att satsa på en av de absolut största miljöbovarna – engångsartiklar i plast, och närmare bestämt sugrör.
– Vi började faktiskt med att Googla på vilka lösningar som fanns och kom fram till ätbara sugrör. Så vi gick till mataffären och köpte äpplen, maizena och gelatin. Vi tog hjälp av mammas pastamaskin för att gegga ihop allt och få till någon form av deg. Men det blev varken bra eller gott och mamma blev heller inte speciellt glad, skrattar Anna.
De insåg ganska snabbt att ett nytt material inte var lösningen utan försökte backa några steg. Anna, som kommer från Tyskland, gjorde som många andra gör när man behöver råd – vände sig till sina föräldrar. Sugrör på tyska heter “strohhalm”som direkt översatt till svenska blir halmstrå eller råghalm.
– Helt plötsligt kändes det så självklart att vi skulle använda oss av råghalm som är både nedbrytbart och starkt, och som vi är omgiven av på de skånska fälten. Utan att vi visste det då var det dessutom råghalm som användes för att göra de allra första sugrören, säger Anna.
Sedan började det riktiga jobbet med att genomföra själva idén, och frågetecknen var många.
– Vi visste inte vilken slags råghalm vi skulle använda, vilka lagstiftningar vi skulle följa eller ens hur själva produktionen skulle kunna gå till. Och det tog lång tid innan vi förstod att det faktiskt var genomförbart, berättar Anna.
Råghalm levereras alltid i stora buntar och är både stabilt och ihåligt i sig. Så efter många sena kvällar och otaliga samtal med miljönämnden, livsmedelsverket och bönder runtom i Skåne landade de i processen klippa, koka och torka.
– Ironiskt nog klippte vi det första sugröret utanför en snabbmatsrestaurang och sedan dess har vi klippt flera tusen sugrör för hand. Om alla fem klipper tillsammans tar det cirka en halvdag att klippa 2–3000 sugrör. Sedan kokar vi dem i vårt skolkök och låter dem ligga kvar på tork, säger Anna.
En process som låter både krävande och långdragen, men som enligt Anna går ganska snabbt och smidigt. Hon påpekar dock att hela gänget är tidsoptimister, något som de insett har varit både till deras nackdel och fördel.
– När vi ska jobba tillsammans så spenderar vi jättelång tid på att prata om allt annat än det vi egentligen ska prata om. Sedan blir vi stressade för att vi inte fått något gjort och först då kommer vi in i vår produktiva bubbla. Jag kommer ihåg känslan när vi satt på golvet i lärarrummet på skolan och skrev, korrekturläste och designade vårt tävlingsbidrag inför SM 50 minuter innan deadline. Men det blev ju bra till slut, säger Anna.
Drömmarna inför framtiden är många, bland annat att expandera internationellt. Alla är överens om att de vill växa på ett hållbart sätt med en mer automatiserad produktion. Lokal produktion av sugrören är dock en nödvändighet och förutsättningarna verkar goda då det finns råghalm i många EU-länder. Men nu ska Anna och resten av RawStraw först lägga all sin energi på EM i Ung företagsamhet som går av stapeln i Frankrike den 3 juli.
– Det är ganska mycket att förbereda inför resan eftersom allt vi har skrivit hittills, både presentationer, rapporter och vår pitch ska översättas till engelska. Vi jobbar med företaget varje ledig stund vi har, men det är bara kul! Det är hård konkurrens och vi ska såklart göra allt vi kan för att vinna, avslutar Anna.
Och nog verkar chanserna till vinst goda med tanke på den stora efterfrågan. RawStraw har redan sålt flera tusen sugrör till Nordic Choice Hotels, Best Western och caféer över hela Sverige. Brave New Business önskar det unga företaget all lycka till i Frankrike och ser fram emot att testa det hållbara sugröret inom en snar framtid.