Bild: RawStraw

Från misslyckad maizena-deg till EM i Frankrike

I våras vann de SM i Ung Företagsamhet med RawStraw – hållbara sugrör – och om några dagar tävlar de vidare i EM i Frankrike. De har dessutom redan fått förfrågningar från både Nordic Choice Hotels och Best Western. RawStraw är hetare än någonsin och Brave New Business har såklart tagit ett snack med företagets VD Anna von Groß.

Det var i september förra året som Anna von Großsatte sig med sina fem kompisar hemma i köket i Skåne. Uppgiften var att komma på en idé till ett UF-projekt, och alla var överens om att vilja lösa något problem som är aktuellt runtom i världen. Med flera års erfarenhet inom café och restaurang tog det inte lång tid innan de bestämde sig för att satsa på en av de absolut största miljöbovarna – engångsartiklar i plast, och närmare bestämt sugrör.

– Vi började faktiskt med att Googla på vilka lösningar som fanns och kom fram till ätbara sugrör. Så vi gick till mataffären och köpte äpplen, maizena och gelatin. Vi tog hjälp av mammas pastamaskin för att gegga ihop allt och få till någon form av deg. Men det blev varken bra eller gott och mamma blev heller inte speciellt glad, skrattar Anna.

De insåg ganska snabbt att ett nytt material inte var lösningen utan försökte backa några steg. Anna, som kommer från Tyskland, gjorde som många andra gör när man behöver råd – vände sig till sina föräldrar. Sugrör på tyska heter “strohhalm”som direkt översatt till svenska blir halmstrå eller råghalm.

– Helt plötsligt kändes det så självklart att vi skulle använda oss av råghalm som är både nedbrytbart och starkt, och som vi är omgiven av på de skånska fälten. Utan att vi visste det då var det dessutom råghalm som användes för att göra de allra första sugrören, säger Anna.

Sedan började det riktiga jobbet med att genomföra själva idén, och frågetecknen var många.

– Vi visste inte vilken slags råghalm vi skulle använda, vilka lagstiftningar vi skulle följa eller ens hur själva produktionen skulle kunna gå till. Och det tog lång tid innan vi förstod att det faktiskt var genomförbart, berättar Anna.

Råghalm levereras alltid i stora buntar och är både stabilt och ihåligt i sig. Så efter många sena kvällar och otaliga samtal med miljönämnden, livsmedelsverket och bönder runtom i Skåne landade de i processen klippa, koka och torka.

– Ironiskt nog klippte vi det första sugröret utanför en snabbmatsrestaurang och sedan dess har vi klippt flera tusen sugrör för hand. Om alla fem klipper tillsammans tar det cirka en halvdag att klippa 2–3000 sugrör. Sedan kokar vi dem i vårt skolkök och låter dem ligga kvar på tork, säger Anna.

En process som låter både krävande och långdragen, men som enligt Anna går ganska snabbt och smidigt. Hon påpekar dock att hela gänget är tidsoptimister, något som de insett har varit både till deras nackdel och fördel.

– När vi ska jobba tillsammans så spenderar vi jättelång tid på att prata om allt annat än det vi egentligen ska prata om. Sedan blir vi stressade för att vi inte fått något gjort och först då kommer vi in i vår produktiva bubbla. Jag kommer ihåg känslan när vi satt på golvet i lärarrummet på skolan och skrev, korrekturläste och designade vårt tävlingsbidrag inför SM 50 minuter innan deadline. Men det blev ju bra till slut, säger Anna.

Drömmarna inför framtiden är många, bland annat att expandera internationellt. Alla är överens om att de vill växa på ett hållbart sätt med en mer automatiserad produktion. Lokal produktion av sugrören är dock en nödvändighet och förutsättningarna verkar goda då det finns råghalm i många EU-länder. Men nu ska Anna och resten av RawStraw först lägga all sin energi på EM i Ung företagsamhet som går av stapeln i Frankrike den 3 juli.

– Det är ganska mycket att förbereda inför resan eftersom allt vi har skrivit hittills, både presentationer, rapporter och vår pitch ska översättas till engelska. Vi jobbar med företaget varje ledig stund vi har, men det är bara kul! Det är hård konkurrens och vi ska såklart göra allt vi kan för att vinna, avslutar Anna.

Och nog verkar chanserna till vinst goda med tanke på den stora efterfrågan. RawStraw har redan sålt flera tusen sugrör till Nordic Choice Hotels, Best Western och caféer över hela Sverige. Brave New Business önskar det unga företaget all lycka till i Frankrike och ser fram emot att testa det hållbara sugröret inom en snar framtid.

Läs mer om RawStraw

Brave news
Elin Elmersson, 19 år, är ny content creator på Gnosjö Automatsvarvning och även ny skribent på Brave New Business. Vad är det modigaste du har gjort? Att tacka ja till en tjänst på Gnosjö Automatsvarvning direkt efter studenten som varken jag eller de visste helt vad den innebar haha. Det känns lite läskigt och kommer vara utmanande, men framförallt utvecklande. Vad kommer du bidra med på Gnosjö Automatsvarvning? Förståelse för den yngre generationens tankesätt och synsätt. På så sätt kommer jag även bidra med nya idéer på hur vi kan attrahera ungdomar till industrin. Jag kommer kunna hjälpa till med att utveckla företaget positivt eftersom jag själv tillhör den generation som företaget vill attrahera, och för att jag kan vara ett konkret exempel för olika möjligheter inom branschen. Vad tror du behövs inom industrin i framtiden? Först och främst behövs det kompetens, och för att den kompetensen ska finnas att tillgå krävs det att fler unga lockas till industrin. Industrin är i en knivig situation vad det gäller att attrahera den yngre generationen och jag tror att industrin behöver förnyas och tillämpas tydligare i den värld ungdomen lever i idag. För ett par år sedan skulle jag aldrig ha satt min fot på en industri. För mig var det en smutsig och tråkig plats. Men efter att ha fått se flera olika möjligheter inom industrin hittade jag ett jobb som passar mig perfekt. Idag älskar jag det jag gör! Vad är din största inspiration? Människor som ser möjligheter i det som andra tror är omöjligt. Till exempel entreprenörer som tar sina till synes helkassa idéer från första tanke till ett färdigt resultat trots att ingen annan tror på dem - det inspirerar mig! Vad vill du bli när du blir stor? Jag har sedan jag var liten sagt att jag vill driva ett eget företag när jag blir stor. Min dröm är nog att vara en av de inspirerande människorna som jag själv ser upp till nu.

5 snabba med Elin Elmersson

Elin Elmersson, 19 år, är ny content creator på Gnosjö Automatsvarvning och även ny skribent på Brave New Business.

Vad är det modigaste du har gjort?
Att tacka ja till en tjänst på Gnosjö Automatsvarvning direkt eft...

Läs hela artikeln
Tänk dig att komma till gymmet i gamla petflaskor. Visst låter det annorlunda? Det är precis vad Nature Hommage vill åstadkomma – någonting annorlunda. Därför tillverkar de sina träningskläder av återvunnen plast från haven. Brave New Business har snackat med kreatörerna bakom innovationen. Idén kommer från de före detta KTH-studenterna Anisa Nordén och Jenny Eckerud. Intresset för hållbarhet kopplat till mode väckte tanken att vilja skapa estetiskt snygga och hållbara träningskläder, med miljömedvetenhet. Med sitt nystartade företag Nature Hommage vill de utmana modebranschen och den dominerande tillverkningsprocessen av träningskläder. Istället för att tillverka sina kläder i polyester, som har en extremt resurskrävande tillverkningsprocess och som tydligt påverkar miljön, har de unga entreprenörerna valt att tänka nytt och hållbart. Marknaden för hållbara produkter är inte tillräckligt utvecklad vilket gör det svårt för konsumenten att investera i nya kläder utan att påverka miljön, något som Nature Hommage valt att satsa på. - Vi vill erbjuda ett klimatsmart alternativ där konsumenten får full insyn och transparens i hela produktionskedjan, säger Jenny Eckerud. Anisa Nordén och Jenny Eckerud som ligger bakom företaget Nature Hommage.  Företaget samarbetar med Plastic Bank vilket medför att varje såld produkt bidrar till att 80 plastflaskor från haven återvinns. Lika viktig som miljön är för Anisa och Jenny är den också för fabriken som tillverkar kläderna. Utöver deras miljömässiga hållbarhetspolicy handlar företaget rättvist och värdesätter de mänskliga rättigheterna högt. Produktionen ligger på Bali, vilket visserligen innebär längre transporter. Något som de är fullt medvetna om. Men å andra sidan samarbetar fabriken med en lokal verksamhet som gynnar människor i ett av världens u-länder. Om Anisa och Jenny själva får bestämma är deras företag väletablerat inom slowfashion sportswear om 10 år. - Det finns en stark efterfrågan och med tanke på den respons som vi har fått hittills känner vi att framtiden ser väldigt ljus ut, avslutar Jenny Eckerud. Läs mer om Nature Hommage  

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.