Bild: RawStraw

Från misslyckad maizena-deg till EM i Frankrike

I våras vann de SM i Ung Företagsamhet med RawStraw – hållbara sugrör – och om några dagar tävlar de vidare i EM i Frankrike. De har dessutom redan fått förfrågningar från både Nordic Choice Hotels och Best Western. RawStraw är hetare än någonsin och Brave New Business har såklart tagit ett snack med företagets VD Anna von Groß.

Det var i september förra året som Anna von Großsatte sig med sina fem kompisar hemma i köket i Skåne. Uppgiften var att komma på en idé till ett UF-projekt, och alla var överens om att vilja lösa något problem som är aktuellt runtom i världen. Med flera års erfarenhet inom café och restaurang tog det inte lång tid innan de bestämde sig för att satsa på en av de absolut största miljöbovarna – engångsartiklar i plast, och närmare bestämt sugrör.

– Vi började faktiskt med att Googla på vilka lösningar som fanns och kom fram till ätbara sugrör. Så vi gick till mataffären och köpte äpplen, maizena och gelatin. Vi tog hjälp av mammas pastamaskin för att gegga ihop allt och få till någon form av deg. Men det blev varken bra eller gott och mamma blev heller inte speciellt glad, skrattar Anna.

De insåg ganska snabbt att ett nytt material inte var lösningen utan försökte backa några steg. Anna, som kommer från Tyskland, gjorde som många andra gör när man behöver råd – vände sig till sina föräldrar. Sugrör på tyska heter “strohhalm”som direkt översatt till svenska blir halmstrå eller råghalm.

– Helt plötsligt kändes det så självklart att vi skulle använda oss av råghalm som är både nedbrytbart och starkt, och som vi är omgiven av på de skånska fälten. Utan att vi visste det då var det dessutom råghalm som användes för att göra de allra första sugrören, säger Anna.

Sedan började det riktiga jobbet med att genomföra själva idén, och frågetecknen var många.

– Vi visste inte vilken slags råghalm vi skulle använda, vilka lagstiftningar vi skulle följa eller ens hur själva produktionen skulle kunna gå till. Och det tog lång tid innan vi förstod att det faktiskt var genomförbart, berättar Anna.

Råghalm levereras alltid i stora buntar och är både stabilt och ihåligt i sig. Så efter många sena kvällar och otaliga samtal med miljönämnden, livsmedelsverket och bönder runtom i Skåne landade de i processen klippa, koka och torka.

– Ironiskt nog klippte vi det första sugröret utanför en snabbmatsrestaurang och sedan dess har vi klippt flera tusen sugrör för hand. Om alla fem klipper tillsammans tar det cirka en halvdag att klippa 2–3000 sugrör. Sedan kokar vi dem i vårt skolkök och låter dem ligga kvar på tork, säger Anna.

En process som låter både krävande och långdragen, men som enligt Anna går ganska snabbt och smidigt. Hon påpekar dock att hela gänget är tidsoptimister, något som de insett har varit både till deras nackdel och fördel.

– När vi ska jobba tillsammans så spenderar vi jättelång tid på att prata om allt annat än det vi egentligen ska prata om. Sedan blir vi stressade för att vi inte fått något gjort och först då kommer vi in i vår produktiva bubbla. Jag kommer ihåg känslan när vi satt på golvet i lärarrummet på skolan och skrev, korrekturläste och designade vårt tävlingsbidrag inför SM 50 minuter innan deadline. Men det blev ju bra till slut, säger Anna.

Drömmarna inför framtiden är många, bland annat att expandera internationellt. Alla är överens om att de vill växa på ett hållbart sätt med en mer automatiserad produktion. Lokal produktion av sugrören är dock en nödvändighet och förutsättningarna verkar goda då det finns råghalm i många EU-länder. Men nu ska Anna och resten av RawStraw först lägga all sin energi på EM i Ung företagsamhet som går av stapeln i Frankrike den 3 juli.

– Det är ganska mycket att förbereda inför resan eftersom allt vi har skrivit hittills, både presentationer, rapporter och vår pitch ska översättas till engelska. Vi jobbar med företaget varje ledig stund vi har, men det är bara kul! Det är hård konkurrens och vi ska såklart göra allt vi kan för att vinna, avslutar Anna.

Och nog verkar chanserna till vinst goda med tanke på den stora efterfrågan. RawStraw har redan sålt flera tusen sugrör till Nordic Choice Hotels, Best Western och caféer över hela Sverige. Brave New Business önskar det unga företaget all lycka till i Frankrike och ser fram emot att testa det hållbara sugröret inom en snar framtid.

Läs mer om RawStraw

Brave news
Vi besökte Dreamhack och Gnosjö Automatsarvnings monterkoncept Dreamjobber, där de med hjälp av en VR-simulator lät folk testa på hur det är att jobba som operatör. https://www.facebook.com/bravenewbusiness/videos/2342095272522657/?t=2

Ett besök på Dreamhack

Vi besökte Dreamhack och Gnosjö Automatsarvnings monterkoncept Dreamjobber, där de med hjälp av en VR-simulator lät folk testa på hur det är att jobba som operatör.

https://www.facebook.com/bravenewbusiness/videos/234...

Läs hela artikeln
Nu kan du dricka kaffe ur en kopp gjord av kaffe. Koppen doftar dessutom kaffe vilket tar upplevelsen till en helt annan dimension. Mycket mer mind-blowing än så blir det knappast. Det är start-up företaget Kaffeeform från Berlin som sedan 2015 har gjort kaffekoppar från återvunnen kaffesump. Med hjälp av cyklistbud hämtar företaget upp kaffesump från caféer runtomkring Berlin för att skapa dessa miljövänliga muggar. Den uppsamlade sumpen sorteras och rengörs sedan av företaget. Därefter transporteras det till en annan anläggning där det torkas och blandas med växtfibrer, björkfrön och naturliga hartser. När den nya massan blandats ihop formas den under värme och tryck. Det tar drygt 14 dl kaffesump att producera en espressokopp med tillhörande tallrik. Det resulterar i en slutprodukt som består till 40 % av kaffesump och är 100 % biologiskt nedbrytbar. Förutom att kopparna är slitstarkta och lätta har de en mild doft av kaffe vilket är lätt att förstå. Sortimentet omfattar koppar i olika storlekar för att passa de vanligaste kaffedryckerna såsom espresso, cappuccino och kaffe latte, men finns framförallt som take-away mugg. Tyskland är nämligen ett av de länder i Europa som konsumerar mest kaffe och engångsmuggar. I genomsnitt går det åt nästan 6,5 kg kaffebönor per person varje år och ca 99 % av engångsmuggarna i antingen plast eller papper hamnar i papperskorgen. Det kan ta över 20 år för sådana take-away muggar att brytas ner, så genom deras innovation kan företaget inte bara tackla ett utan två problem – kaffesump och engångsmuggar. Kaffeeforms koppar och muggar används på 20 caféer i Berlin och på över 150 ställen i övriga Europa. Men företaget tänker inte nöja sig med enbart kaffekoppar. Drömmen är att en dag kunna forma kaffesump till livsstilsprodukter och till och med möbler. Brave New Business fortsätter följa företaget med spänning.

Återvunna kaffekoppar av kaffesump

Nu kan du dricka kaffe ur en kopp gjord av kaffe. Koppen doftar dessutom kaffe vilket tar upplevelsen till en helt annan dimension. Mycket mer mind-blowing än så blir det knappast.

Det är start-up företaget Kaffeefor...

Läs hela artikeln

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.