Från Kalmar till Hollywood med solglasögon

En dag 2017 bestämde sig två studentkompisar, Tobias Göransson och Olle Sandberg, att från sitt studentrum i Kalmar utmana branschen för solglasögon. Med hållbarhet, innovation och vågad design har de tagit sina solglasögon hela vägen till Hollywood.

Till en början var det inte självklart att det skulle bli just solglasögon som skulle ligga till grund för företagets framfart. Men efter att ha undersökt fler produktsegment var det solglasögon som blev deras gemensamma nämnare. Idag är deras varumärke, Corlin, frontfigur för den nya generationens varumärken. Brave New Business tog ett snack med en av Corlins grundare, Tobias Göransson.

Hej Tobias, vilken kul idé! Vad krävs för att ta en idé från vision till verklighet?
Det viktigaste steget är att våga sätta i gång och att orka vara uthållig i början när försäljningen kan vara nästan obefintlig. För oss var starten otrolig småskalig och vi började med enbart fem olika artiklar. Men med tiden har vi kunnat växa och nu har vi snart över 200 artiklar på vår hemsida.

Vem kan bli en entreprenör?
Alla med energi och vilja. Återigen är uthållighet otroligt viktigt när man börjar från noll. Att orka kämpa sig igenom de första åren utan lön och låga intäkter kan vara tufft. Det viktigaste är att tro på sig själv.

Hur kom ni på er affärsidé?
Vi hade ett stort intresse för entreprenörskap och mode så vi kikade på flertal olika produktsegment men insåg ganska snabbt att vi båda tyckte solglasögon var en perfect match.

Trodde ni någonsin att det skulle bli så bra? Era solglasögon har ju flyttat hela vägen till Hollywood!
Haha nej verkligen inte. Vi hade inga förväntningar alls i början så det är kul att få se resultat efter flera år av hårt slit.

Vart hittar du din inspiration?
Jag hittar inspiration från alla typer av intryck som människor, andra företag, olika citat och låtar. Det är en sammanslagning av alla möjliga intryck som också sätter grunden för vår design och vårt varumärke.

Och slutligen, om du fick säga något till 15-åriga Tobias vad skulle du vilja säga?
Att fortsätta vara optimistiskt inställd till livet.

 

Se fler spännande intervjuer från Brave New Business

20-åringen som tog sitt bolag från UF till Draknästet

Han gör snowboardbindningar av kaffesump

Ett år för att inspirera tjejer till teknik

Brave news
På Global Fashion Summit i Köpenhamn har Allbirds introducerat en banbrytande kreation: En sko som påstås vara den första i världen som inte bidrar med några koldioxidutsläpp under sin livscykel. Innovationen bygger på regenerativ ull från Nya Zeeland och öppnar dörren till en mer miljövänlig framtid inom mode. Den nya M0.0NSHOT-sneakern från Allbirds är ett tekniskt mästerverk. Ovandelen är tillverkad av regenerativ ull från en gård i Nya Zeeland som binder mer koldioxid än den släpper ut. Detta gör skon till den första i sitt slag, med noll netto koldioxidutsläpp över sin livscykel. Det är ett stort steg mot hållbarhet inom modeindustrin och ett bevis på att naturligt härledda produkter är framtiden. Allbirds har även tänkt på förpackningen och transporten. Skon kommer att vacuumförpackas i bioplastpolyeten för att minska utrymmesbehovet under transporten. Dessutom planerar företaget att använda elektriska lastbilar och bio-bränsledrivna containerfartyg för att minska miljöpåverkan. Skons slutskede måste fortfarande dock lösas, det vill säga hur skons förpackning och dess olika plast- och bioplastkompositkomponenter ansvarsfullt kan kasseras och återvinnas. Något som hittills har visat sig vara svårt, om inte omöjligt. Men under tiden utveckling kring detta sker är Allbirds öppen för samarbete och delar gärna med sig av sina innovationer för att driva branschen mot en mer hållbar framtid. Skon kommer att börja säljas under våren 2024. Relaterade artiklar Världens snabbaste sko med AI Världens första 3D-printade klättringssko Nedbrytbara skor med hållbara materialet BioCirflex
En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor med varierande hörselkapacitet att känna musiken genom vibrationer och beröring. Detta teknologiska framsteg öppnar upp för inklusivitet och glädje som inte tidigare varit möjligt. För lite över ett år sedan gick musikern och teaterkonstnären Daniel Belquer med i ett team som hade som mål att förbättra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. De såg de kreativa sätt som dessa konsertbesökare använde för att uppleva musik, såsom att känna vibrationer genom ballonger eller vända högtalare mot golvet. Detta inspirerade dem att utveckla något ännu mer fantastiskt genom användning av den senaste teknologin inom VR. Resultatet blev Not Impossible Labs lansering av "Music: Not Impossible," ett projekt som dedikerar sig till att adressera sociala frågor med teknologisk innovation. VR-dräkterna, som har 24 vibrerande plattor, har redan demonstrerat sin potential, bland annat vid evenemanget "Tyst disco: En kväll av tillgänglighetsmagi" på Lincoln Center for the Performing Arts. Där fick 75 personer möjlighet att uppleva musiken oavsett deras hörselstatus. VR-DJ:n Paddy Hanlon skapade en unik symfoni av känslor som synkroniserades med musiken, och besökarna kunde själva anpassa ljudnivån med hörlurar. Detta banbrytande teknologiska framsteg öppnar dörrarna till en värld av inklusivitet, där musikens kraft kan upplevas av alla, oavsett hörsel. Relaterade artiklar VR ska göra navigation av stora fartyg säkrare Bli kvitt psykiska störningar med VR Digitala möten i en VR-miljö

VR-dräkt låter döva känna livemusik

En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor...

Läs hela artikeln

    Brave New Business letar modiga entreprenörer

    Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


    Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.