En dag 2017 bestämde sig två studentkompisar, Tobias Göransson och Olle Sandberg, att från sitt studentrum i Kalmar utmana branschen för solglasögon. Med hållbarhet, innovation och vågad design har de tagit sina solglasögon hela vägen till Hollywood.
Till en början var det inte självklart att det skulle bli just solglasögon som skulle ligga till grund för företagets framfart. Men efter att ha undersökt fler produktsegment var det solglasögon som blev deras gemensamma nämnare. Idag är deras varumärke, Corlin, frontfigur för den nya generationens varumärken. Brave New Business tog ett snack med en av Corlins grundare, Tobias Göransson.
Hej Tobias, vilken kul idé! Vad krävs för att ta en idé från vision till verklighet?
Det viktigaste steget är att våga sätta i gång och att orka vara uthållig i början när försäljningen kan vara nästan obefintlig. För oss var starten otrolig småskalig och vi började med enbart fem olika artiklar. Men med tiden har vi kunnat växa och nu har vi snart över 200 artiklar på vår hemsida.
Vem kan bli en entreprenör?
Alla med energi och vilja. Återigen är uthållighet otroligt viktigt när man börjar från noll. Att orka kämpa sig igenom de första åren utan lön och låga intäkter kan vara tufft. Det viktigaste är att tro på sig själv.
Hur kom ni på er affärsidé?
Vi hade ett stort intresse för entreprenörskap och mode så vi kikade på flertal olika produktsegment men insåg ganska snabbt att vi båda tyckte solglasögon var en perfect match.
Trodde ni någonsin att det skulle bli så bra? Era solglasögon har ju flyttat hela vägen till Hollywood!
Haha nej verkligen inte. Vi hade inga förväntningar alls i början så det är kul att få se resultat efter flera år av hårt slit.
Vart hittar du din inspiration?
Jag hittar inspiration från alla typer av intryck som människor, andra företag, olika citat och låtar. Det är en sammanslagning av alla möjliga intryck som också sätter grunden för vår design och vårt varumärke.
Och slutligen, om du fick säga något till 15-åriga Tobias vad skulle du vilja säga?
Att fortsätta vara optimistiskt inställd till livet.
Se fler spännande intervjuer från Brave New Business
20-åringen som tog sitt bolag från UF till Draknästet