Bild: Ecoist

Från hobbyprojekt till heltidsjobb

Han har tackat nej till erbjudande från Porsche, varit med och ritat världens snabbaste bil och är en av vinnarna i affärsidétävlingen Venture Cup 2018 med Ecoist Tian – en elektrisk trehjuling som är 15 gånger mer energieffektiv än dagens personbilar. Brave New Business tog ett snack med Thomas Koch om hur han grundade sitt modiga tech-bolag Ecoist, hemma i garaget.

Thomas växte upp i södra Tyskland och ägnade sina dagar i pappas verkstad där det renoverades gamla Mercedes, motorcyklar och cyklar. Tiden däremellan spenderades ute i naturen där ett tidigt intresse och en medvetenhet för natur och miljö växte fram. Två dagar efter examen tackade han nej till anställning på Porsche och flyttade istället till Sverige för att rita världens snabbaste bil – den första Koenigsegg bilen. Sedan dess har han varit med och utvecklat många high-end produkter såsom Blackwing Sweden, Rolo Bikes och Najad men det var först när hans son föddes som han fick sig en rejäl tankeställare.

– Det kändes helt plötsligt så uppenbart att jag borde använda min erfarenhet för nästkommande generation. Det fanns helt enkelt inga ursäkter kvar att inte vidga mig åt att lösa en av vår tids största utmaningar – en personlig transport som är hållbar. Så jag började bygga.

Det som först började som ett hobbyprojekt hemma i garaget har nu vuxit till ett heltidsarbete med en anställd konstruktör och många andra personer som för utvecklingen framåt. Flera prototyper, oräkneliga mil och ett antal provförare senare rullades funktionsmodell #01 ut ur verkstaden i Helsingborg.

– Det var en helt obeskrivlig känsla när jag puttade ut bilen och körde en runda för första gången den där iskalla och soliga februaridagen för ett år sedan. Nu har vi full fokus på att fortsätta samla in feedback, testa och hela tiden förbättra med ett tydligt fokus på miljön.

Förutom att vara 15 gånger mer energieffektiv än dagens alternativ ska materialen som används vara helt återvinningsbara så att produktionen gör åt så lite resurser och energi som möjligt. Chassit är till exempel tillverkad i stål och har en komplett återvinningsprocess. Andra delar på fordonet kommer att tillverkas i naturfiberförstärkt bioplast.

Med aerodynamiska egenskaper är trehjulingen bäst lämpad för pendling till, runt och från stan för två personer med en maxhastighet på 110km/h. Men egenskaperna som kanske är dess största framgångsfaktorer har även visat sig vara Thomas största utmaning.

– Det har varit jättesvårt att hitta komponenter till ett så lätt fordon och vi har fått gå från typiska leverantörer inom bilindustrin till andra kreativa samarbetspartners. Marknaden är heller inte van vid en produkt som ligger mellan bil och motorcykel och det är därför många frågor som har dykt upp angående säkerhet, körkort och väghållning. Men det betyder bara ett steg i rätt riktning för att ändra ett ohållbart beteende och etablera ett helt nytt tankesätt!

Utmaningarna verkar inte beröra Thomas speciellt mycket och Ecoist planerar nu för en första leverans i slutet av 2020 med en förserie på cirka 20 fordon. De kommer sedan dra igång en större serieproduktion och utveckling av flera modeller. Definitivt ett företag att hålla koll på under kommande år om du frågar oss.

Bildtext: Ecoist Tian – senaste modellen från Ecoist.

Brave news
Hjärnan bakom den nya upptäckten av ”robotlarver” är Benjamin Jenett, student vid Massachusetts Institute of Technology, MIT. Benjamin har utvecklat små robotlarver vid namn Bill-e som gör det möjligt att bygga stora konstruktioner utan extra montagemoment. Det revolutionerande med Benjamin Jenetts robotar är att han lyckats hålla bilindustrins höga precision och samtidigt hålla nere kostnaderna i jämförelse med andra högteknologiska robotar som används idag. Tekniken bygger på så kallade voxlar, vilket kan liknas vid 3-dimensionella pixlar, som tillsammans skapar ett gallerverk. Utrustade med stegräkningssystem tar sig Bill-e robotarna sedan sig fram enkelt utan att tappa sin positionering och kan därmed bygga stora konstruktioner. Robotarna har enligt forskare bevisat att de kan bygga hållfasta strukturer och MIT själva menar att de kan bygga tillräckligt starkt för att kunna konstruera allt från broar till hela byggnader. Dessutom tror forskare att de kan komma att användas på rymdstationer för att reparera skador och göra ombyggnationer vid behov. Läs mer här  
Brave New Business-redaktionen träffade och snackade lite med Gustav Rahm, en av många som jobbar med eventet Dreamhack. Trots sina 17 år har han sysslat med teknik, ljud och ljus under en lång tid. Se hela intervjun i videon nedan.   https://www.facebook.com/bravenewbusiness/videos/495297154527300/

17-åring med lång erfarenhet

Brave New Business-redaktionen träffade och snackade lite med Gustav Rahm, en av många som jobbar med eventet Dreamhack. Trots sina 17 år har han sysslat med teknik, ljud och ljus under en lång tid.

Se hela intervjun...

Läs hela artikeln

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.