Svensk innovationsprofessor kan minska globala vattenförbrukningen med 98 procent

Inom två år beräknas tre miljarder människor leva i områden med vattenbrist. Mycket av vattnet används inte ens när vi tvättar händerna eller diskar, utan slösas helt i onödan. Innovationsprofessorn Kaj Mickos såg möjligheten i den utmaningen tillsammans med svärsonen Johan Nihlén och 2016 lanserades Altered:Nozzle Dual Flow – tappen som minskar vattenförbrukning med 98 procent. Och Ikea är redan en samarbetspartner.

Familjemiddagarna hemma hos innovationsprofessorn Kaj Mickos präglas ofta av diskussioner och att bolla nya idéer med varandra. Middagen för två år sedan var inget undantag. Men den här gången var tajmingen perfekt. Svärsonen Johan Nihlén, som har en bakgrund i att utveckla processer för att förverkliga innovativa idéer, hade precis berättat att han och kompisen Mikael Abbhagen letade efter ett nytt projekt. Något som skulle göra skillnad i världen.

Mickos tog tillfälle i akt och presenterade sin unika idé. En idé som föddes redan 2010 när professorn analyserade vattenproblemen i världen och kom fram till att början på lösningen skulle kunna vara att utgå ifrån befintliga kranar istället för att försöka ändra på invanda beteenden. När man öppnar en vanlig vattenkran rinner det 10–12 liter vatten per minut. Mycket av det kommer varken i kontakt med händer eller tallrikar och rinner ut helt i onödan. Målet blev att få ut en större effekt av varje droppe och att atomisera vattnet genom att varje droppe skulle få sin egen yta och samtidigt öka hastigheten.

Resultatet blev Altered:Nozzle Dual Flow som är tillverkad av blyfri mässing. Tappen monteras direkt på vattenkranen och är utvecklad med två lägen – ett där vattnet kommer ut som en tät dimma och sparar 98 procent, och ett där vattnet sprayas och sparar 85 procent.

Dagen efter trion lanserade sin kickstarter-kampanj hade de fått över 800 mail, och på två år har Altered sålt över 60 000 munstycken, gått in i samarbete med Ikea och fått intresseanmälan från bland annat Coca-Cola. I år fick de Världsnaturfondens pris Climate Solver, de vann Nordic Cleantech Open i maj och förra året tog de första pris i Clas Ohlsons Product Innovation Challenge. En raketstart med andra ord.

Länk till artikeln
Brave news

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.