Bild: Gimic AB

Ett misslyckat resultat är också ett resultat

Marcus Nilsson är VD och grundare till Gimic AB – ett företag vars vision är att med hjälp av kognitiva kameror kunna identifiera defekter i produktionslinjer och på så vis öka kvaliteten och automatiseringsgraden i produktionen.

Tidigare arbetade Marcus på ett företag där han hade rollen som spelprogrammerare. Skillnaden mellan de två arbetena är stor men de tidigare erfarenheterna har varit nödvändiga för att lyckas. Det han menar har varit allra viktigast i processen att starta, utveckla och lyckas driva ett nischat företag är tålamodet. 

– Det blir mycket roligare när man får chansen att hålla på med det man brinner för och det gör allt slit värt det.

Något Marcus menar är en viktig poäng för att lyckas driva sitt företag är att inte låta pengar vara den huvudsakliga drivkraften. Det krävs en annan drivkraft för att ta sig framåt och fokus måste ligga på de viktigare sakerna – exempelvis att se till att skaffa sig ett brett nätverk och hitta rätt marknad.

Själv har han alltid haft en dröm om att starta eget företag. De tidigare stora frågorna har bara varit när, vad och hur. Intresset för nya utmaningar har alltid funnits och det ledde vidare till Gimic, ett företag i en för honom helt ny bransch. 

– Det är viktigt att ha tålamod och vara envis. Det krävs både mycket tid och vilja innan man kan se ett resultat – men det är väldigt lärorikt. 

Den tveklöst största utmaningen har varit att hitta rätt marknad. Det Marcus sett som allra viktigast för att vara med och konkurrera mot det mänskliga ögat har varit att skapa samarbetspartners och hitta andra bolag som är beredda att ta en risk och satsa på något helt nytt och oprövat. Det har varit svårt att sälja in en lösning som genom automatiserande produktionslinjer ersätter flera arbeten.  

– Människor är mycket bättre på andra saker, sådant som maskiner inte kan göra, säger Marcus och menar att automatiseringen är bra.

Han tycker det är modigt att testa något helt nytt och på så vis ge sig själv en chans att utvecklas. Resultatet blir inte alltid lyckat från början, men ett misslyckat resultat är också ett resultat. Det han ser som det modigaste draget under uppstarten av Gimic har varit att sätta in kamerorna i produktionslinjen hos ett företag som tillverkar detaljer till fordonsindustrin, Horda-gruppen. Något han med facit i hand ser som våghalsigt. 

– Jag var helt övertygad om att det skulle lyckas, men hade det varit idag hade jag nog tänkt en extra gång först. Tror man på sin idé klarar mer än vad man tror – och det är viktigt att vara passionerad och gå in helhjärtat i det man gör.

Det som varit allra mest lärorikt under uppstarten av sitt nya företag har varit att ta vara på relationer och lära sig nätverka med andra människor. 

– Det är viktigt att motivera andra människor till att vilja jobba tillsammans, men också att få kunder att tro på sin idé.

Han poängterar också att det som egenföretagare är viktigt att vara mångsidig och kunna lite om alla företagets olika delar. 

Avslutningsvis säger Marcus att det bästa man kan göra är att våga tro så starkt på sin idé att man vågar genomföra den. Brave New Business kan inte annat än att hålla med.

Läs mer om Gimic

Brave news
Vi besökte Dreamhack och Gnosjö Automatsarvnings monterkoncept Dreamjobber, där de med hjälp av en VR-simulator lät folk testa på hur det är att jobba som operatör. https://www.facebook.com/bravenewbusiness/videos/2342095272522657/?t=2

Ett besök på Dreamhack

Vi besökte Dreamhack och Gnosjö Automatsarvnings monterkoncept Dreamjobber, där de med hjälp av en VR-simulator lät folk testa på hur det är att jobba som operatör.

https://www.facebook.com/bravenewbusiness/videos/234...

Läs hela artikeln
Nu kan du dricka kaffe ur en kopp gjord av kaffe. Koppen doftar dessutom kaffe vilket tar upplevelsen till en helt annan dimension. Mycket mer mind-blowing än så blir det knappast. Det är start-up företaget Kaffeeform från Berlin som sedan 2015 har gjort kaffekoppar från återvunnen kaffesump. Med hjälp av cyklistbud hämtar företaget upp kaffesump från caféer runtomkring Berlin för att skapa dessa miljövänliga muggar. Den uppsamlade sumpen sorteras och rengörs sedan av företaget. Därefter transporteras det till en annan anläggning där det torkas och blandas med växtfibrer, björkfrön och naturliga hartser. När den nya massan blandats ihop formas den under värme och tryck. Det tar drygt 14 dl kaffesump att producera en espressokopp med tillhörande tallrik. Det resulterar i en slutprodukt som består till 40 % av kaffesump och är 100 % biologiskt nedbrytbar. Förutom att kopparna är slitstarkta och lätta har de en mild doft av kaffe vilket är lätt att förstå. Sortimentet omfattar koppar i olika storlekar för att passa de vanligaste kaffedryckerna såsom espresso, cappuccino och kaffe latte, men finns framförallt som take-away mugg. Tyskland är nämligen ett av de länder i Europa som konsumerar mest kaffe och engångsmuggar. I genomsnitt går det åt nästan 6,5 kg kaffebönor per person varje år och ca 99 % av engångsmuggarna i antingen plast eller papper hamnar i papperskorgen. Det kan ta över 20 år för sådana take-away muggar att brytas ner, så genom deras innovation kan företaget inte bara tackla ett utan två problem – kaffesump och engångsmuggar. Kaffeeforms koppar och muggar används på 20 caféer i Berlin och på över 150 ställen i övriga Europa. Men företaget tänker inte nöja sig med enbart kaffekoppar. Drömmen är att en dag kunna forma kaffesump till livsstilsprodukter och till och med möbler. Brave New Business fortsätter följa företaget med spänning.

Återvunna kaffekoppar av kaffesump

Nu kan du dricka kaffe ur en kopp gjord av kaffe. Koppen doftar dessutom kaffe vilket tar upplevelsen till en helt annan dimension. Mycket mer mind-blowing än så blir det knappast.

Det är start-up företaget Kaffeefor...

Läs hela artikeln

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.