Bild: Gimic AB

Ett misslyckat resultat är också ett resultat

Marcus Nilsson är VD och grundare till Gimic AB – ett företag vars vision är att med hjälp av kognitiva kameror kunna identifiera defekter i produktionslinjer och på så vis öka kvaliteten och automatiseringsgraden i produktionen.

Tidigare arbetade Marcus på ett företag där han hade rollen som spelprogrammerare. Skillnaden mellan de två arbetena är stor men de tidigare erfarenheterna har varit nödvändiga för att lyckas. Det han menar har varit allra viktigast i processen att starta, utveckla och lyckas driva ett nischat företag är tålamodet. 

– Det blir mycket roligare när man får chansen att hålla på med det man brinner för och det gör allt slit värt det.

Något Marcus menar är en viktig poäng för att lyckas driva sitt företag är att inte låta pengar vara den huvudsakliga drivkraften. Det krävs en annan drivkraft för att ta sig framåt och fokus måste ligga på de viktigare sakerna – exempelvis att se till att skaffa sig ett brett nätverk och hitta rätt marknad.

Själv har han alltid haft en dröm om att starta eget företag. De tidigare stora frågorna har bara varit när, vad och hur. Intresset för nya utmaningar har alltid funnits och det ledde vidare till Gimic, ett företag i en för honom helt ny bransch. 

– Det är viktigt att ha tålamod och vara envis. Det krävs både mycket tid och vilja innan man kan se ett resultat – men det är väldigt lärorikt. 

Den tveklöst största utmaningen har varit att hitta rätt marknad. Det Marcus sett som allra viktigast för att vara med och konkurrera mot det mänskliga ögat har varit att skapa samarbetspartners och hitta andra bolag som är beredda att ta en risk och satsa på något helt nytt och oprövat. Det har varit svårt att sälja in en lösning som genom automatiserande produktionslinjer ersätter flera arbeten.  

– Människor är mycket bättre på andra saker, sådant som maskiner inte kan göra, säger Marcus och menar att automatiseringen är bra.

Han tycker det är modigt att testa något helt nytt och på så vis ge sig själv en chans att utvecklas. Resultatet blir inte alltid lyckat från början, men ett misslyckat resultat är också ett resultat. Det han ser som det modigaste draget under uppstarten av Gimic har varit att sätta in kamerorna i produktionslinjen hos ett företag som tillverkar detaljer till fordonsindustrin, Horda-gruppen. Något han med facit i hand ser som våghalsigt. 

– Jag var helt övertygad om att det skulle lyckas, men hade det varit idag hade jag nog tänkt en extra gång först. Tror man på sin idé klarar mer än vad man tror – och det är viktigt att vara passionerad och gå in helhjärtat i det man gör.

Det som varit allra mest lärorikt under uppstarten av sitt nya företag har varit att ta vara på relationer och lära sig nätverka med andra människor. 

– Det är viktigt att motivera andra människor till att vilja jobba tillsammans, men också att få kunder att tro på sin idé.

Han poängterar också att det som egenföretagare är viktigt att vara mångsidig och kunna lite om alla företagets olika delar. 

Avslutningsvis säger Marcus att det bästa man kan göra är att våga tro så starkt på sin idé att man vågar genomföra den. Brave New Business kan inte annat än att hålla med.

Läs mer om Gimic

Brave news
Elin Elmersson, 19 år, är ny content creator på Gnosjö Automatsvarvning och även ny skribent på Brave New Business. Vad är det modigaste du har gjort? Att tacka ja till en tjänst på Gnosjö Automatsvarvning direkt efter studenten som varken jag eller de visste helt vad den innebar haha. Det känns lite läskigt och kommer vara utmanande, men framförallt utvecklande. Vad kommer du bidra med på Gnosjö Automatsvarvning? Förståelse för den yngre generationens tankesätt och synsätt. På så sätt kommer jag även bidra med nya idéer på hur vi kan attrahera ungdomar till industrin. Jag kommer kunna hjälpa till med att utveckla företaget positivt eftersom jag själv tillhör den generation som företaget vill attrahera, och för att jag kan vara ett konkret exempel för olika möjligheter inom branschen. Vad tror du behövs inom industrin i framtiden? Först och främst behövs det kompetens, och för att den kompetensen ska finnas att tillgå krävs det att fler unga lockas till industrin. Industrin är i en knivig situation vad det gäller att attrahera den yngre generationen och jag tror att industrin behöver förnyas och tillämpas tydligare i den värld ungdomen lever i idag. För ett par år sedan skulle jag aldrig ha satt min fot på en industri. För mig var det en smutsig och tråkig plats. Men efter att ha fått se flera olika möjligheter inom industrin hittade jag ett jobb som passar mig perfekt. Idag älskar jag det jag gör! Vad är din största inspiration? Människor som ser möjligheter i det som andra tror är omöjligt. Till exempel entreprenörer som tar sina till synes helkassa idéer från första tanke till ett färdigt resultat trots att ingen annan tror på dem - det inspirerar mig! Vad vill du bli när du blir stor? Jag har sedan jag var liten sagt att jag vill driva ett eget företag när jag blir stor. Min dröm är nog att vara en av de inspirerande människorna som jag själv ser upp till nu.

5 snabba med Elin Elmersson

Elin Elmersson, 19 år, är ny content creator på Gnosjö Automatsvarvning och även ny skribent på Brave New Business.

Vad är det modigaste du har gjort?
Att tacka ja till en tjänst på Gnosjö Automatsvarvning direkt eft...

Läs hela artikeln
Tänk dig att komma till gymmet i gamla petflaskor. Visst låter det annorlunda? Det är precis vad Nature Hommage vill åstadkomma – någonting annorlunda. Därför tillverkar de sina träningskläder av återvunnen plast från haven. Brave New Business har snackat med kreatörerna bakom innovationen. Idén kommer från de före detta KTH-studenterna Anisa Nordén och Jenny Eckerud. Intresset för hållbarhet kopplat till mode väckte tanken att vilja skapa estetiskt snygga och hållbara träningskläder, med miljömedvetenhet. Med sitt nystartade företag Nature Hommage vill de utmana modebranschen och den dominerande tillverkningsprocessen av träningskläder. Istället för att tillverka sina kläder i polyester, som har en extremt resurskrävande tillverkningsprocess och som tydligt påverkar miljön, har de unga entreprenörerna valt att tänka nytt och hållbart. Marknaden för hållbara produkter är inte tillräckligt utvecklad vilket gör det svårt för konsumenten att investera i nya kläder utan att påverka miljön, något som Nature Hommage valt att satsa på. - Vi vill erbjuda ett klimatsmart alternativ där konsumenten får full insyn och transparens i hela produktionskedjan, säger Jenny Eckerud. Anisa Nordén och Jenny Eckerud som ligger bakom företaget Nature Hommage.  Företaget samarbetar med Plastic Bank vilket medför att varje såld produkt bidrar till att 80 plastflaskor från haven återvinns. Lika viktig som miljön är för Anisa och Jenny är den också för fabriken som tillverkar kläderna. Utöver deras miljömässiga hållbarhetspolicy handlar företaget rättvist och värdesätter de mänskliga rättigheterna högt. Produktionen ligger på Bali, vilket visserligen innebär längre transporter. Något som de är fullt medvetna om. Men å andra sidan samarbetar fabriken med en lokal verksamhet som gynnar människor i ett av världens u-länder. Om Anisa och Jenny själva får bestämma är deras företag väletablerat inom slowfashion sportswear om 10 år. - Det finns en stark efterfrågan och med tanke på den respons som vi har fått hittills känner vi att framtiden ser väldigt ljus ut, avslutar Jenny Eckerud. Läs mer om Nature Hommage  

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.