Bild: Gimic AB

Ett misslyckat resultat är också ett resultat

Marcus Nilsson är VD och grundare till Gimic AB – ett företag vars vision är att med hjälp av kognitiva kameror kunna identifiera defekter i produktionslinjer och på så vis öka kvaliteten och automatiseringsgraden i produktionen.

Tidigare arbetade Marcus på ett företag där han hade rollen som spelprogrammerare. Skillnaden mellan de två arbetena är stor men de tidigare erfarenheterna har varit nödvändiga för att lyckas. Det han menar har varit allra viktigast i processen att starta, utveckla och lyckas driva ett nischat företag är tålamodet. 

– Det blir mycket roligare när man får chansen att hålla på med det man brinner för och det gör allt slit värt det.

Något Marcus menar är en viktig poäng för att lyckas driva sitt företag är att inte låta pengar vara den huvudsakliga drivkraften. Det krävs en annan drivkraft för att ta sig framåt och fokus måste ligga på de viktigare sakerna – exempelvis att se till att skaffa sig ett brett nätverk och hitta rätt marknad.

Själv har han alltid haft en dröm om att starta eget företag. De tidigare stora frågorna har bara varit när, vad och hur. Intresset för nya utmaningar har alltid funnits och det ledde vidare till Gimic, ett företag i en för honom helt ny bransch. 

– Det är viktigt att ha tålamod och vara envis. Det krävs både mycket tid och vilja innan man kan se ett resultat – men det är väldigt lärorikt. 

Den tveklöst största utmaningen har varit att hitta rätt marknad. Det Marcus sett som allra viktigast för att vara med och konkurrera mot det mänskliga ögat har varit att skapa samarbetspartners och hitta andra bolag som är beredda att ta en risk och satsa på något helt nytt och oprövat. Det har varit svårt att sälja in en lösning som genom automatiserande produktionslinjer ersätter flera arbeten.  

– Människor är mycket bättre på andra saker, sådant som maskiner inte kan göra, säger Marcus och menar att automatiseringen är bra.

Han tycker det är modigt att testa något helt nytt och på så vis ge sig själv en chans att utvecklas. Resultatet blir inte alltid lyckat från början, men ett misslyckat resultat är också ett resultat. Det han ser som det modigaste draget under uppstarten av Gimic har varit att sätta in kamerorna i produktionslinjen hos ett företag som tillverkar detaljer till fordonsindustrin, Horda-gruppen. Något han med facit i hand ser som våghalsigt. 

– Jag var helt övertygad om att det skulle lyckas, men hade det varit idag hade jag nog tänkt en extra gång först. Tror man på sin idé klarar mer än vad man tror – och det är viktigt att vara passionerad och gå in helhjärtat i det man gör.

Det som varit allra mest lärorikt under uppstarten av sitt nya företag har varit att ta vara på relationer och lära sig nätverka med andra människor. 

– Det är viktigt att motivera andra människor till att vilja jobba tillsammans, men också att få kunder att tro på sin idé.

Han poängterar också att det som egenföretagare är viktigt att vara mångsidig och kunna lite om alla företagets olika delar. 

Avslutningsvis säger Marcus att det bästa man kan göra är att våga tro så starkt på sin idé att man vågar genomföra den. Brave New Business kan inte annat än att hålla med.

Läs mer om Gimic

Brave news
Entreprenörstävlingen Venture Cup har startat en ny plattform för idégenerering. Syftet är att hitta lösningar kring utmaningar som pandemin har orsakat. Under namnet Corona Cup vill de medverkande använda innovation som ett medel för att hitta vägen ur krisen. – Innovation och entreprenörskap är verktyg för att ta sig ur en kris. Att skapa Corona Cup var ett sätt för oss att agera och det väckte många entreprenörers intresse. Vi fick mycket positiv feedback, säger Alexandra Björk, vd på Venture Cup.

Skicka positiva signaler

Just nu samlas och utvärderas samtliga idéer som på olika sätt ska kunna hjälpa i rådande situation. Bland annat ska den nya plattformen ge möjlighet till att nå ut till aktörer som kan bidra till att förverkliga enskilda idéer. Venture Cup har lanserat det nya formatet tillsammans med Almi Väst, Umeå kommun, SEB, Delphi, High Five, Win Guard och Chalmers Ventures. – Vi vill visa på hjälp, stöd, vägledning och samtidigt skicka positiva signaler. Det absolut mest värdefulla är processen och nätverket man kan skapa sig genom vår plattform, chansen att få prata och få kontakt, säger Alexandra Björk. Enligt henne kom idén till att starta Corona Cup från att skifta fokus från ett samhälle i panik till att vara lösningsorienterad.

Skifta fokus med hjälp av synergier

Plattformen ska allaredan ha blivit en mötesplats för synergieffekter och framtida projekt på olika nivåer. – Det har i alla fall blivit initiala samarbeten och projekt som förhoppningsvis redan innan hösten kan landa i någonting konkret. Det mest konkreta samarbete har skapats i regionen Stockholm. Där har vi en dialog med Stockholm Stad med ett projektformat och ett flertal olika frågeställningar, förklarar hon. I intervjun med Brave New Business konstaterar Alexandra Björk tre ändamål bakom initiativet: att driva fram nya affärsmodeller som är anpassade efter de nya förutsättningarna, att skapa nya företag för de som har blivit av med sina jobb och att teama upp olika aktörer som kan hjälpa varandra.

Hjälpa varandra med framtida affärsidéer

I framtiden ska plattformen fördjupa dialogen med olika samhällsaktörer och organisatörer. – Nästa steg är att nischa in olika problemlösningar och kategorisera det på olika sätt för att jobba åt olika branscher eller regioner. Var nånstans kan vi göra en konkret nyttja? Vi vill verka där konsekvenserna av pandemin uppstår på olika sätt i samhället och jobba mer efter beställning, förklarar hon. Vilka tips skulle du ge unga innovatörer i en tid av ekonomisk kris? – Det låter klyschigt men det man får tänka på är att det är nu det bör vara som tuffast. Det man klarar nu kommer att bli så mycket enklare i en vanlig tid. Situationen har lett till en annan förstöelse för att testa sig fram och testa nytt. Det är nu mer än någonsin som man kan vara modig, säger Alexandra Björk. – Dessutom finns det mycket tillgång till kunskap och hjälp just nu. Nu är alla mer mottagliga för innovativa idéer och det går att hitta möjligheter som vanligtvis inte finns. Många organisationer är mer öppna. Krisen gör folk och organisationer ängsliga men också öppna för förändring, sammanfattar hon.
Fyra unga entreprenörer från Stockholm har skapat och utvecklat ett naturligt tvättmedel baserat på den svenska hästkastanjen. Deras innovativa idé har kammat hem första pris i tre av Ung Företagsamhets tävlingskategorier. William Linné, Leo Righetti, Fredrik Degen och Axel McCarthy är entreprenörerna bakom det innovativa tvättmedlet. Tillsammans driver de Neptun UF. Under UF-året har de gått från noll kunskap till experter inom ämnet naturliga tvättmedel. – Vi har utvecklat vår produkt från grunden och under tre månaders tid fick vi testa oss fram till en produkt med rätt konsistens, hållbarhet och koncentration, säger företagets vd William Linné. Bland research och husmorsknep hittade de så kallade tvättnötter med samma egenskaper som det tvättmedel de själva ville ta fram. Nötterna innehöll nämligen naturens egna tvättmedel, Saponin, men de fraktades hela vägen från Indien och tappade där med en del i hållbarhetsvisionen. Slutligen kom de fram till att hästkastanjen, som är välutbredd i Sverige, innehåller samma ämne och därför skulle kunna användas på samma sätt.

Med hållbarhet i fokus

Affärsidén bygger på tre punkter, att bidra till renare vatten, renare kläder och ett renare samvete för konsumenten. Tvättmedlet är 100 procent naturligt och utvunnet ur kastanjer. Alla restprodukter komposteras och kastanjeträdet går att skörda om och om igen. Inte nog med att tvättmedlet är hållbart är råvaran en bidragande faktor för en bättre miljö. Kastanjeträden hjälper nämligen till att binda koldioxid i luften. – Vi skapar bättre förutsättningar för klimatet över hela världen eftersom hästkastanjen är en kastanjart utbredd över hela världen. Därmed är vårt tvättmedel inte bara en klimatsmart lösning för vattenmiljön utan också för att det kan produceras lokalt i hela världen, förklarar vd William.

Prisbelönt innovation

Under den regionala UF-tävlingen tog de unga entreprenörerna hem första pris i tre kategorier, årets innovation, årets vara och årets monter. Deras tre förstaplaceringar gav dem också en biljett till SM som anordnades under tisdagen. Där fick de ta emot FedEx Acess Award. Entreprenörerna har planer på att sadla om sitt företag från UF-företag till aktiebolag inom en snar framtid. Och de känner sig redo att låta varumärket växa sig ännu starkare på marknaden. – Vi är redan etablerade i Sverige och har ett samarbete med flera livsmedelsbutiker. Till en början ser vi fram emot att bli ännu starkare på vår nationella marknad men vi har planer på att etablera oss bland annat i länder där vi vet att vattenmiljön inte håller vår svenska standard, avslutar han.

Tvätta kläderna med kastanj

Fyra unga entreprenörer från Stockholm har skapat och utvecklat ett naturligt tvättmedel baserat på den svenska hästkastanjen. Deras innovativa idé har kammat hem första pris i tre av Ung Företagsamhets tävlingskategorie...

Läs hela artikeln

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.