Bild: Gimic AB

Ett misslyckat resultat är också ett resultat

Marcus Nilsson är VD och grundare till Gimic AB – ett företag vars vision är att med hjälp av kognitiva kameror kunna identifiera defekter i produktionslinjer och på så vis öka kvaliteten och automatiseringsgraden i produktionen.

Tidigare arbetade Marcus på ett företag där han hade rollen som spelprogrammerare. Skillnaden mellan de två arbetena är stor men de tidigare erfarenheterna har varit nödvändiga för att lyckas. Det han menar har varit allra viktigast i processen att starta, utveckla och lyckas driva ett nischat företag är tålamodet. 

– Det blir mycket roligare när man får chansen att hålla på med det man brinner för och det gör allt slit värt det.

Något Marcus menar är en viktig poäng för att lyckas driva sitt företag är att inte låta pengar vara den huvudsakliga drivkraften. Det krävs en annan drivkraft för att ta sig framåt och fokus måste ligga på de viktigare sakerna – exempelvis att se till att skaffa sig ett brett nätverk och hitta rätt marknad.

Själv har han alltid haft en dröm om att starta eget företag. De tidigare stora frågorna har bara varit när, vad och hur. Intresset för nya utmaningar har alltid funnits och det ledde vidare till Gimic, ett företag i en för honom helt ny bransch. 

– Det är viktigt att ha tålamod och vara envis. Det krävs både mycket tid och vilja innan man kan se ett resultat – men det är väldigt lärorikt. 

Den tveklöst största utmaningen har varit att hitta rätt marknad. Det Marcus sett som allra viktigast för att vara med och konkurrera mot det mänskliga ögat har varit att skapa samarbetspartners och hitta andra bolag som är beredda att ta en risk och satsa på något helt nytt och oprövat. Det har varit svårt att sälja in en lösning som genom automatiserande produktionslinjer ersätter flera arbeten.  

– Människor är mycket bättre på andra saker, sådant som maskiner inte kan göra, säger Marcus och menar att automatiseringen är bra.

Han tycker det är modigt att testa något helt nytt och på så vis ge sig själv en chans att utvecklas. Resultatet blir inte alltid lyckat från början, men ett misslyckat resultat är också ett resultat. Det han ser som det modigaste draget under uppstarten av Gimic har varit att sätta in kamerorna i produktionslinjen hos ett företag som tillverkar detaljer till fordonsindustrin, Horda-gruppen. Något han med facit i hand ser som våghalsigt. 

– Jag var helt övertygad om att det skulle lyckas, men hade det varit idag hade jag nog tänkt en extra gång först. Tror man på sin idé klarar mer än vad man tror – och det är viktigt att vara passionerad och gå in helhjärtat i det man gör.

Det som varit allra mest lärorikt under uppstarten av sitt nya företag har varit att ta vara på relationer och lära sig nätverka med andra människor. 

– Det är viktigt att motivera andra människor till att vilja jobba tillsammans, men också att få kunder att tro på sin idé.

Han poängterar också att det som egenföretagare är viktigt att vara mångsidig och kunna lite om alla företagets olika delar. 

Avslutningsvis säger Marcus att det bästa man kan göra är att våga tro så starkt på sin idé att man vågar genomföra den. Brave New Business kan inte annat än att hålla med.

Läs mer om Gimic

Brave news
På Global Fashion Summit i Köpenhamn har Allbirds introducerat en banbrytande kreation: En sko som påstås vara den första i världen som inte bidrar med några koldioxidutsläpp under sin livscykel. Innovationen bygger på regenerativ ull från Nya Zeeland och öppnar dörren till en mer miljövänlig framtid inom mode. Den nya M0.0NSHOT-sneakern från Allbirds är ett tekniskt mästerverk. Ovandelen är tillverkad av regenerativ ull från en gård i Nya Zeeland som binder mer koldioxid än den släpper ut. Detta gör skon till den första i sitt slag, med noll netto koldioxidutsläpp över sin livscykel. Det är ett stort steg mot hållbarhet inom modeindustrin och ett bevis på att naturligt härledda produkter är framtiden. Allbirds har även tänkt på förpackningen och transporten. Skon kommer att vacuumförpackas i bioplastpolyeten för att minska utrymmesbehovet under transporten. Dessutom planerar företaget att använda elektriska lastbilar och bio-bränsledrivna containerfartyg för att minska miljöpåverkan. Skons slutskede måste fortfarande dock lösas, det vill säga hur skons förpackning och dess olika plast- och bioplastkompositkomponenter ansvarsfullt kan kasseras och återvinnas. Något som hittills har visat sig vara svårt, om inte omöjligt. Men under tiden utveckling kring detta sker är Allbirds öppen för samarbete och delar gärna med sig av sina innovationer för att driva branschen mot en mer hållbar framtid. Skon kommer att börja säljas under våren 2024. Relaterade artiklar Världens snabbaste sko med AI Världens första 3D-printade klättringssko Nedbrytbara skor med hållbara materialet BioCirflex
En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor med varierande hörselkapacitet att känna musiken genom vibrationer och beröring. Detta teknologiska framsteg öppnar upp för inklusivitet och glädje som inte tidigare varit möjligt. För lite över ett år sedan gick musikern och teaterkonstnären Daniel Belquer med i ett team som hade som mål att förbättra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. De såg de kreativa sätt som dessa konsertbesökare använde för att uppleva musik, såsom att känna vibrationer genom ballonger eller vända högtalare mot golvet. Detta inspirerade dem att utveckla något ännu mer fantastiskt genom användning av den senaste teknologin inom VR. Resultatet blev Not Impossible Labs lansering av "Music: Not Impossible," ett projekt som dedikerar sig till att adressera sociala frågor med teknologisk innovation. VR-dräkterna, som har 24 vibrerande plattor, har redan demonstrerat sin potential, bland annat vid evenemanget "Tyst disco: En kväll av tillgänglighetsmagi" på Lincoln Center for the Performing Arts. Där fick 75 personer möjlighet att uppleva musiken oavsett deras hörselstatus. VR-DJ:n Paddy Hanlon skapade en unik symfoni av känslor som synkroniserades med musiken, och besökarna kunde själva anpassa ljudnivån med hörlurar. Detta banbrytande teknologiska framsteg öppnar dörrarna till en värld av inklusivitet, där musikens kraft kan upplevas av alla, oavsett hörsel. Relaterade artiklar VR ska göra navigation av stora fartyg säkrare Bli kvitt psykiska störningar med VR Digitala möten i en VR-miljö

VR-dräkt låter döva känna livemusik

En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor...

Läs hela artikeln

    Brave New Business letar modiga entreprenörer

    Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


    Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.