Envis 20-årig vd och delägare

Melinda Gustavsson är 20-åringen som efter sitt framgångsrika UF-företag, Serve It UF, blev både vd och delägare för Städarna i Jönköping AB. Idag har hon varit på bolaget i drygt ett år och Brave New Business tog ett snack med henne om första tiden i hennes nya roll. 

Det var under Ungföretagsamhets SM-tävling i augusti 2018, samma år som Melinda tog studenten, som hon kom i kontakt med Tjoffe Sjögren – koncernchef för Städarna Sverige AB. Hon hade precis skrivit på för ett jobb som skolinspiratör för Ungföretagsamhet när hon fick erbjudandet från Städarna. För Melinda var det aldrig en självklarhet att tacka ja till uppdraget, men med facit i hand ser hon det som något av det bästa hon gjort.

– I början kändes det lite läskigt att säga upp mig från min nya tjänst på UF-kontoret redan innan jag hade börjat. När jag väl hade bestämt mig för att vara med och etablera Städarna i Jönköping var jag väldigt orolig över vad det skulle innebära att stå som vd och delägare. Dels var jag ung och hade inga större erfarenheter från arbetslivet eftersom jag precis gått ut gymnasiet, dels var jag rädd för vad andra skulle tänka om mig. Men när jag ser tillbaka på året har jag i stora drag blivit bemött väldigt positivt av både kund och samhälle. Det har självklart funnits de som kört på ”lilla gumman” taktiken, men det säger mer om dem än vad det gör om mig.

Som 17-åring drev Melinda tillsammans med sin kompis ett sommarföretag med Ung Drive och företaget fick sedan leva vidare under UF-året på gymnasiet. Hon stod då som ekonomiansvarig för Serve It UF som senare blev prisbelönt som Årets UF-företag i Jönköpings län.

– Alla erfarenheter jag har med mig från både Ung Drive och från UF-året har självklart varit viktiga, men jag har helt klart haft mest nytta av förmågan att kunna sälja och ta kontakt med kund. Utan Ung Drive och UF-året hade det nog varit mina största svagheter, säger Melinda.

Enligt henne själv har det första året på Städarna absolut förändrat henne men det är fortfarande samma Melinda, fast med många nya erfarenheter.

– På ett sätt skulle säga att jag inte skiljer mig alls från vem jag var för ett år sedan. Å andra sidan har jag genom bolaget fått många nya erfarenheter som gör att jag idag tänker på ett helt annat sätt i de flesta situationerna. Jag hade tidigare ingen aning om hur det skulle vara att leda andra människor, men nu är det min vardag.

Att driva eget bolag innebär ett stort ansvar, något som hon alltid har tyckt om och ser som en stor fördel i sin vd-post. Hon ser sitt bolag som hennes unika möjlighet att kunna vara med och förändra, påverka och förnya.

– Något som förvånade mig när vi startade bolaget var hur viktigt det är med medarbetare, det hade jag inte en tanke på tidigare. Vi jobbar alla tillsammans, oavsett vilken post vi sitter på, vilket är en förutsättning för att kunna skapa förändring på ett bolag.

Trots den härliga företagsidyllen kan hon inte förneka den tuffa sidan av egenföretagande. Att driva ett eget bolag kommer med motgångar och utmaningar, men för Melindas del har det aldrig funnits en tanke på att ge upp.

– Det som får mig att orka även fast det är tungt ibland är drivet att vilja prestera, och den goa känslan när allt är klart. Mitt motto är att allt löser sig, men inte i den mån att man inte behöver jobba för det. Skulle det inte bli helt bra på första försöket blir det bättre nästa gång. Att hela tiden

intala mig själv att allt löser sig har gjort mig väldigt lugn och mina prestationer har ofta blivit bättre redan från början.

Som person är Melinda väldigt envis, något som genomsyrar henne både privat och i hennes arbete.

– För ett tag sedan satt jag hemma och funderade över hur jag tidigare cyklat Tjejvättern helt utan förberedelser. Det inspirerade mig till att signa upp för tjejklassikern. Det ska tilläggas att jag varken kan simma eller åka skidor, men nu har jag bestämt mig för att det ska bli kul, haha. Likadant är det ju med företagandet. Inget företag som är byggt på ursäkter kommer att gå bra, man måste utmana sig själv lite ibland.

Brave New Business redaktionen avslutade intervjun med att fråga Melinda om vilket råd hon hade gett till sig själv som 15-åring.

– Oj vad svårt, men jag tror jag skulle säga, våga, våga, våga. Testa dig fram och låt dig inte skrämmas av ovissheten. Bara våga kliv ur din comfort zone och strunta i vad dina kompisar tycker. Det värsta som kan hända är att det går fel och att du får börja om igen, men värre än så är det inte. Det löser sig, avslutar Melinda med ett skratt.

Brave news
Coronaviruset har slagit hårt mot flera småföretag runt om i världen. Break Even är en av lösningarna som togs fram under årets hackaton, Hack the Crisis, och är en webbtjänst som ska hjälpa till att hålla småföretag vid liv. 3-6 april genomfördes, på uppdrag från Regeringen och DIGG, ett nationellt hackaton kallat Hack the Crisis. Som vinnare i kategorin "Rädda Företag" stod teamet bakom Break Even. De skapade och utvecklade en helt kostnadsfri plattform som ska användas för att hjälpa småföretag att överleva krisen. Aprit Gupta, upphovsman till Break Even, berättar i ett pressmeddelande att idén grundar sig i ett e-mail från en frisör. Frisören förklarade i sitt mejl att verksamheten riskerade att behöva stängas ner till följd av Covid-19 viruset. – ­Detta ledde till tanken att om bara människor visste vilka företag i deras närhet som ligger nära gränsen och exakt hur de kan stötta, skulle de vara mer benägna att hjälpa till, säger Arpit Gupta.

Hjälper lokala företag

Den kostnadsfria plattformen vänder sig till den enskilda kunden och lokala småföretag som drabbats hårt av rådande kris. På plattformen ges företag möjligheten att transparent vädja till sina kunder att handla hos dem. Samtidigt ser kunden vilka företag som har det tufft ekonomiskt och vilken eller vilka produkter och tjänster de behöver sälja för kunna fortsätta sin verksamhet. – Tack vare vår tjänst kommer du nästa gång du till exempel ska äta lunch kunna se vilken restaurang som har det kämpigt och stötta, genom att köpa en måltid just där, säger Arpit Gupta. I dagsläget är tjänsten en webbsida på nätet men fortsatt ska den utvecklas och lanseras som en app för mobiltelefonen. Till en början lanseras den i Sverige men det finns visioner om att etablera även på andra marknader.
Notysing är en kostnadsfri applikation som lär elever grundläggande kunskaper inom musik. Tjänsten är framtagen av forskare och lärare vid Kungliga Musikhögskolan tillsammans med Doremir Music Research. Tanken bakom är att musiklärare ska kunna följa sina elevers utveckling. I ett projektet kallat MITIS, Musikalisk IT i skolan, undersöks möjligheterna att använda teknik i skolan för att lära elever förstå, läsa och skriva musik. Notysing är en app som i samband med projektet framtogs av pedagoger på Kungliga Musikhögskolan tillsammans med Doremir Music Research. – Att förstå musikens element, grundläggande musiklära, träna sång och noter ska inte bara vara för de privilegierade eller specialintresserade. Att utveckla sin musikalitet är något för alla, säger Sven Ahlbäck. I appen härmar du toner och lär dig sjunga efter noter. Det är som att ha en musiklärare i fickan som kan hjälpa till och stödja vanlig musikundervisning, säger projektledare och professor Sven Ahlbäck, i ett pressmeddelande.

Tillgängligt för alla

Under 2019 och 2020 har appen testats på ett flertal skolor i Stockholmsregionen. Testerna har gjorts i både grund- och gymnasieskola och feedback från elever och lärare har varit mycket positiv. Appen finns i dagsläget tillgänglig för elever, lärare och allmänheten i hela Sverige. Den är kostnadsfri och finns både på svenska och engelska. – Appen är både testad och utvecklad i sin verkliga miljö. Tillsammans med eleverna har vi tagit fram olika funktioner, exempelvis har de hjälpt oss att designa en funktion som gör att appen själv känner av individens nivå och anpassar automatiskt svårighetsgraden, säger Lektor Anna Backman-Bister i samma pressmeddelande. Enligt henne var det appens utformning som gjort att pedagogerna också har lyckats nå elever som annars inte hade varit så intresserade.

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.