Envis 20-årig vd och delägare

Melinda Gustavsson är 20-åringen som efter sitt framgångsrika UF-företag, Serve It UF, blev både vd och delägare för Städarna i Jönköping AB. Idag har hon varit på bolaget i drygt ett år och Brave New Business tog ett snack med henne om första tiden i hennes nya roll. 

Det var under Ungföretagsamhets SM-tävling i augusti 2018, samma år som Melinda tog studenten, som hon kom i kontakt med Tjoffe Sjögren – koncernchef för Städarna Sverige AB. Hon hade precis skrivit på för ett jobb som skolinspiratör för Ungföretagsamhet när hon fick erbjudandet från Städarna. För Melinda var det aldrig en självklarhet att tacka ja till uppdraget, men med facit i hand ser hon det som något av det bästa hon gjort.

– I början kändes det lite läskigt att säga upp mig från min nya tjänst på UF-kontoret redan innan jag hade börjat. När jag väl hade bestämt mig för att vara med och etablera Städarna i Jönköping var jag väldigt orolig över vad det skulle innebära att stå som vd och delägare. Dels var jag ung och hade inga större erfarenheter från arbetslivet eftersom jag precis gått ut gymnasiet, dels var jag rädd för vad andra skulle tänka om mig. Men när jag ser tillbaka på året har jag i stora drag blivit bemött väldigt positivt av både kund och samhälle. Det har självklart funnits de som kört på ”lilla gumman” taktiken, men det säger mer om dem än vad det gör om mig.

Som 17-åring drev Melinda tillsammans med sin kompis ett sommarföretag med Ung Drive och företaget fick sedan leva vidare under UF-året på gymnasiet. Hon stod då som ekonomiansvarig för Serve It UF som senare blev prisbelönt som Årets UF-företag i Jönköpings län.

– Alla erfarenheter jag har med mig från både Ung Drive och från UF-året har självklart varit viktiga, men jag har helt klart haft mest nytta av förmågan att kunna sälja och ta kontakt med kund. Utan Ung Drive och UF-året hade det nog varit mina största svagheter, säger Melinda.

Enligt henne själv har det första året på Städarna absolut förändrat henne men det är fortfarande samma Melinda, fast med många nya erfarenheter.

– På ett sätt skulle säga att jag inte skiljer mig alls från vem jag var för ett år sedan. Å andra sidan har jag genom bolaget fått många nya erfarenheter som gör att jag idag tänker på ett helt annat sätt i de flesta situationerna. Jag hade tidigare ingen aning om hur det skulle vara att leda andra människor, men nu är det min vardag.

Att driva eget bolag innebär ett stort ansvar, något som hon alltid har tyckt om och ser som en stor fördel i sin vd-post. Hon ser sitt bolag som hennes unika möjlighet att kunna vara med och förändra, påverka och förnya.

– Något som förvånade mig när vi startade bolaget var hur viktigt det är med medarbetare, det hade jag inte en tanke på tidigare. Vi jobbar alla tillsammans, oavsett vilken post vi sitter på, vilket är en förutsättning för att kunna skapa förändring på ett bolag.

Trots den härliga företagsidyllen kan hon inte förneka den tuffa sidan av egenföretagande. Att driva ett eget bolag kommer med motgångar och utmaningar, men för Melindas del har det aldrig funnits en tanke på att ge upp.

– Det som får mig att orka även fast det är tungt ibland är drivet att vilja prestera, och den goa känslan när allt är klart. Mitt motto är att allt löser sig, men inte i den mån att man inte behöver jobba för det. Skulle det inte bli helt bra på första försöket blir det bättre nästa gång. Att hela tiden

intala mig själv att allt löser sig har gjort mig väldigt lugn och mina prestationer har ofta blivit bättre redan från början.

Som person är Melinda väldigt envis, något som genomsyrar henne både privat och i hennes arbete.

– För ett tag sedan satt jag hemma och funderade över hur jag tidigare cyklat Tjejvättern helt utan förberedelser. Det inspirerade mig till att signa upp för tjejklassikern. Det ska tilläggas att jag varken kan simma eller åka skidor, men nu har jag bestämt mig för att det ska bli kul, haha. Likadant är det ju med företagandet. Inget företag som är byggt på ursäkter kommer att gå bra, man måste utmana sig själv lite ibland.

Brave New Business redaktionen avslutade intervjun med att fråga Melinda om vilket råd hon hade gett till sig själv som 15-åring.

– Oj vad svårt, men jag tror jag skulle säga, våga, våga, våga. Testa dig fram och låt dig inte skrämmas av ovissheten. Bara våga kliv ur din comfort zone och strunta i vad dina kompisar tycker. Det värsta som kan hända är att det går fel och att du får börja om igen, men värre än så är det inte. Det löser sig, avslutar Melinda med ett skratt.

Brave news
På Global Fashion Summit i Köpenhamn har Allbirds introducerat en banbrytande kreation: En sko som påstås vara den första i världen som inte bidrar med några koldioxidutsläpp under sin livscykel. Innovationen bygger på regenerativ ull från Nya Zeeland och öppnar dörren till en mer miljövänlig framtid inom mode. Den nya M0.0NSHOT-sneakern från Allbirds är ett tekniskt mästerverk. Ovandelen är tillverkad av regenerativ ull från en gård i Nya Zeeland som binder mer koldioxid än den släpper ut. Detta gör skon till den första i sitt slag, med noll netto koldioxidutsläpp över sin livscykel. Det är ett stort steg mot hållbarhet inom modeindustrin och ett bevis på att naturligt härledda produkter är framtiden. Allbirds har även tänkt på förpackningen och transporten. Skon kommer att vacuumförpackas i bioplastpolyeten för att minska utrymmesbehovet under transporten. Dessutom planerar företaget att använda elektriska lastbilar och bio-bränsledrivna containerfartyg för att minska miljöpåverkan. Skons slutskede måste fortfarande dock lösas, det vill säga hur skons förpackning och dess olika plast- och bioplastkompositkomponenter ansvarsfullt kan kasseras och återvinnas. Något som hittills har visat sig vara svårt, om inte omöjligt. Men under tiden utveckling kring detta sker är Allbirds öppen för samarbete och delar gärna med sig av sina innovationer för att driva branschen mot en mer hållbar framtid. Skon kommer att börja säljas under våren 2024. Relaterade artiklar Världens snabbaste sko med AI Världens första 3D-printade klättringssko Nedbrytbara skor med hållbara materialet BioCirflex
En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor med varierande hörselkapacitet att känna musiken genom vibrationer och beröring. Detta teknologiska framsteg öppnar upp för inklusivitet och glädje som inte tidigare varit möjligt. För lite över ett år sedan gick musikern och teaterkonstnären Daniel Belquer med i ett team som hade som mål att förbättra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. De såg de kreativa sätt som dessa konsertbesökare använde för att uppleva musik, såsom att känna vibrationer genom ballonger eller vända högtalare mot golvet. Detta inspirerade dem att utveckla något ännu mer fantastiskt genom användning av den senaste teknologin inom VR. Resultatet blev Not Impossible Labs lansering av "Music: Not Impossible," ett projekt som dedikerar sig till att adressera sociala frågor med teknologisk innovation. VR-dräkterna, som har 24 vibrerande plattor, har redan demonstrerat sin potential, bland annat vid evenemanget "Tyst disco: En kväll av tillgänglighetsmagi" på Lincoln Center for the Performing Arts. Där fick 75 personer möjlighet att uppleva musiken oavsett deras hörselstatus. VR-DJ:n Paddy Hanlon skapade en unik symfoni av känslor som synkroniserades med musiken, och besökarna kunde själva anpassa ljudnivån med hörlurar. Detta banbrytande teknologiska framsteg öppnar dörrarna till en värld av inklusivitet, där musikens kraft kan upplevas av alla, oavsett hörsel. Relaterade artiklar VR ska göra navigation av stora fartyg säkrare Bli kvitt psykiska störningar med VR Digitala möten i en VR-miljö

VR-dräkt låter döva känna livemusik

En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor...

Läs hela artikeln

    Brave New Business letar modiga entreprenörer

    Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


    Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.