Bild: Brave New Business

En lysande resa för diabetes

Brave New Business-redaktionen var på plats under Elmia Subcontractor förra veckan. En av dagarna besöktes montern av Ung Företagsamhet i Jönköpings län och de fem Värnamoelever som driver Glow-UF. Det diskuterades smarta lösningar, lönsamhet och affärsskapande idéer, och redaktionen fick ta del av den fantastiska resa som Glow-UF har gjort.

Företagets resa startade redan för ett år sedan när Julia Myrvold, Gustav Widerberg, Linus Hilding, Oscar Jonasson och Jakob Hoof deltog i entreprenörstävlingen Blixtlåset och tog sig hela vägen till final. Efter ett händelserikt år av prototyptillverkning startade UF-året och gruppen bestämde sig för att fortsätta driva utvecklingen av sin produkt – en lampa som underlättar injicering av insulin i mörker.

Första affärsidén som företaget kläckte när de bestämde sig för att delta i Blixtlåset var en julgransfot, något som UF-företagets vd Julia Myrvold egentligen inte var speciellt imponerad av. Efter ett misslyckat första försök fick företaget ta nya tag och Linus Hilding, ekonomiansvarig för Glow-UF gjorde en enkel marknadsundersökning hos sina föräldrar. Det visade sig snart att det fanns ett ofta förekommande problem i familjen – att hjälpa yngsta sonen injicera insulin under natten.

– Det räckte med den informationen för att utveckla vår produkt. Vi hittade ett behov och gjorde en mer omfattande marknadsundersökning där 75 % av de tillfrågade upplevde att det var ett problem. Vi kände att det var viktigare att hitta en specifik målgrupp där majoriteten är i ett behov av vår produkt, snarare än att hitta en bred målgrupp där hälften är ointresserade. Dessutom tillför vår produkt ett värde hos de drabbade, något vi gärna bidrar med, berättar Julia Myrvold.

Företaget har tagit fram en tvåriktad lampa som spänns runt insulinpennan. Lampan är både riktad mot sprutans kanyl och mot displayen som anger antalet insulinenheter. Gustav Widerberg förklarar att injicering av insulin är ett tvåhandsjobb vilket stänger möjligheten att lysa med en extern lampa. Användningsområdet för produkten var därför självklar, men att enas om en design, ett material och en tillverkningsprocess har krävt en god samarbetsförmåga mellan företagets fem aktörer.

UF-företaget Glows uppfinning – en tvåriktad lampa för insulinpennan.

– Som företagare är det viktigt att kunna ge och ta. Ibland kanske någon annans idé är snäppet vassare och då gäller det att kunna svälja sin egen stolthet och lyssna på varandra. Det viktigaste jag kommer ta med mig från UF-året är hur värdefullt det är med gruppens olika kompetenser. Jag hade aldrig lyckats driva företaget utan mina duktiga medarbetare, säger Gustav.

För företagets vd har den viktigaste lärdomen varit att prioritera den del man själv tycker är roligast. Julia menar att resultatet alltid blir bäst när det finns en passion i det man gör och att det också är en av anledningarna till att företaget i veckan som gick blev inbjudna att medverkade på diabetsgalan i Stockholm.

Brave New Business ser fram emot att fortsätta följa Glow-UF och deras lysande resa för diabetes.

 

Fler Brave New Business-intervjuer med innovativa UF-företag:

Envis 20-årig vd och delägare

Från misslyckad maizena-deg till EM i Frankrike

3D-printade lampskärmar

Smarta skydd skonar slitna sladdar

Brave news
Mitt i Solna står nu ett rosa kylskåp som ska minska matsvinnet. Bakom initiativet står ett samarbete mellan företagen Karma och Fodi. Det var app-företaget Karma som har ställt upp kylskåpet där i Solna centrum i början av januari. Inne i kylskåpet erbjuds det rabatterade matvaror med kort datum. På hyllorna finns det olika sorters frukt, grönsaker, mejeriprodukter och även kött. Varorna kommer från nätmatbutiken Fodi och betalas med Karma-appen direkt vid kylen. Handla mot matsvinn Under de senaste åren har företaget gjort sig känt för att sälja matprodukter bäst före-datum via sin app. I Sverige har man tidigare samarbetat med bland annat Hemköp, Ica och Coop, hotellkedjan Scandic och lokala restauranger och kaféer. Redan i 2018 har Karma under ett visst antal månader ställt upp liknande kylskåp i ett tjugotal svenska mataffärer. 2020 ska företagets affärsidé kliva ur matbutikerna. För att uppmärksamma om matsvinn ska det därför tas ett tydligt steg in i det offentliga rummet. Samtidigt ska det bli ännu enklare att handla mat som har blivit över. Mindre svinn, mer synlighet Det uppsatta målet är fortfarande samma. Att ett sådant rosa kylskåp placeras på allmän plats är däremot nytt. Också det nya initiativet vill bidra till att färre mat slängs, men framförallt ska det synliggöra de befintliga alternativen till matsvinn.
Inspirerad av Wallace and Gromit-filmerna skapade britten James Cooper, uppfinnare och produktchef hos ebm-papst, en ny ”onödig” uppfinning. Han ville skapa en egenartad produkt som innehöll flera av företagets styrmotorer. Resultatet, en automatiserad tebryggare. Det är ingen överraskning att James Cooper valde att utveckla en tebryggare. Liksom många andra britter är te en del i hans vardag. I ett pressmeddelande med emb-papst berättar han att det är väldigt vanligt att brittiska ingenjörer sitter vid skrivbordet med en kopp te i handen. – För oss är det en väsentlig del av vår vardag och många ingenjörer dricker te sittandes vid sina skrivbord. Därför tyckte jag att det var en bra idé att bygga en maskin som förbereder och serverar te, säger han. Bygga och brygga Idén är till synes simpel med uppgiften att försörja de hårt arbetande ingenjörerna på emb-papst med nybryggt te. Tebryggaren är uppbyggd med flera olika stationer där olika typer av motorer är programmerade att utföra olika moment. En motor förflyttar tepåsen till koppen medan en annan förser användaren med sitt te. Uppfinnare James har planer på att skapa fler ”onödiga” maskiner med emb-papst komponenter i framtiden. Källan till hans inspiration var den mindre framgångsrike uppfinnaren Wallace, en av huvudfigurerna i de animerade brittiska Wallace and Gromit-filmerna av Nick Park. https://www.youtube.com/watch?v=Lf2j7kxmEMU

En onödig uppfinning för teälskare

Inspirerad av Wallace and Gromit-filmerna skapade britten James Cooper, uppfinnare och produktchef hos ebm-papst, en ny ”onödig” uppfinning. Han ville skapa en egenartad produkt som innehöll flera av företagets styrmotor...

Läs hela artikeln

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.