Bild: Nebia

Duschmunstycke minskar vattenförbrukning med 65 procent

Nebia är företaget som nu har tagit sitt tidigare duschhandtag steget längre och utvecklat ett nytt duschmunstycke – The Nebia Spa Shower 2.0 som minskar vattenförbrukningen i duschen med upp till 65 %.

Brave New Business har i ett tidigare inlägg uppmärksammat en liknande uppfinning, Nozzle Dual Flow, som minskar vattenförbrukningen i handkranar. Nebia har skalat upp tekniken och utvecklat ett duschmunstycke som fungerar på ett liknande vis. Munstycket gör om vattnet till små droppar som sedan sprids likt en dimma, vilket i sin tur minskar den mängd vatten som används i duschen med upp till 65 %.

Idén föddes när Carlos Gomez Andonaegui, dåvarande vd för Mexikos största sportklubb, ville minska vattenförbrukningen i sportklubbens alla duschar. Därifrån utvecklades en produkt, Nebia 1.0, via stora företag som Google och Apple. Nu lanserar Nebia en ny 2.0 modell som ska genera varmare vatten vid ett högre tryck.

En av de stora fördelarna med Nebias produkt är den snabba och smidiga monteringen. Företaget menar att duschen kan installeras på enbart tio minuter. Men den uppdatering som enligt företaget tillför störst värde i jämförelse med den första versionen är att vattnet nu håller en 29 % högre temperatur. Däremot kvarstår utmaningen att vara kostnadseffektiva då de små dropparna snabbt förlorar i temperatur. Samma sekund som dropparna lämnar munstycket svalnar vattnet och kostnaden för att behålla värmen blir därmed högre.

Företaget bidrar till bättre förutsättningar för människor på flera platser i världen då produkten hjälper användare att spara flera tusen liter vatten om året. Nebia räknar med att ha sparat en miljard liter vatten med hjälp av sina användare år 2021.

 

Se hur produkten fungerar här.

Brave news
Mitt i Solna står nu ett rosa kylskåp som ska minska matsvinnet. Bakom initiativet står ett samarbete mellan företagen Karma och Fodi. Det var app-företaget Karma som har ställt upp kylskåpet där i Solna centrum i början av januari. Inne i kylskåpet erbjuds det rabatterade matvaror med kort datum. På hyllorna finns det olika sorters frukt, grönsaker, mejeriprodukter och även kött. Varorna kommer från nätmatbutiken Fodi och betalas med Karma-appen direkt vid kylen. Handla mot matsvinn Under de senaste åren har företaget gjort sig känt för att sälja matprodukter bäst före-datum via sin app. I Sverige har man tidigare samarbetat med bland annat Hemköp, Ica och Coop, hotellkedjan Scandic och lokala restauranger och kaféer. Redan i 2018 har Karma under ett visst antal månader ställt upp liknande kylskåp i ett tjugotal svenska mataffärer. 2020 ska företagets affärsidé kliva ur matbutikerna. För att uppmärksamma om matsvinn ska det därför tas ett tydligt steg in i det offentliga rummet. Samtidigt ska det bli ännu enklare att handla mat som har blivit över. Mindre svinn, mer synlighet Det uppsatta målet är fortfarande samma. Att ett sådant rosa kylskåp placeras på allmän plats är däremot nytt. Också det nya initiativet vill bidra till att färre mat slängs, men framförallt ska det synliggöra de befintliga alternativen till matsvinn.
Inspirerad av Wallace and Gromit-filmerna skapade britten James Cooper, uppfinnare och produktchef hos ebm-papst, en ny ”onödig” uppfinning. Han ville skapa en egenartad produkt som innehöll flera av företagets styrmotorer. Resultatet, en automatiserad tebryggare. Det är ingen överraskning att James Cooper valde att utveckla en tebryggare. Liksom många andra britter är te en del i hans vardag. I ett pressmeddelande med emb-papst berättar han att det är väldigt vanligt att brittiska ingenjörer sitter vid skrivbordet med en kopp te i handen. – För oss är det en väsentlig del av vår vardag och många ingenjörer dricker te sittandes vid sina skrivbord. Därför tyckte jag att det var en bra idé att bygga en maskin som förbereder och serverar te, säger han. Bygga och brygga Idén är till synes simpel med uppgiften att försörja de hårt arbetande ingenjörerna på emb-papst med nybryggt te. Tebryggaren är uppbyggd med flera olika stationer där olika typer av motorer är programmerade att utföra olika moment. En motor förflyttar tepåsen till koppen medan en annan förser användaren med sitt te. Uppfinnare James har planer på att skapa fler ”onödiga” maskiner med emb-papst komponenter i framtiden. Källan till hans inspiration var den mindre framgångsrike uppfinnaren Wallace, en av huvudfigurerna i de animerade brittiska Wallace and Gromit-filmerna av Nick Park. https://www.youtube.com/watch?v=Lf2j7kxmEMU

En onödig uppfinning för teälskare

Inspirerad av Wallace and Gromit-filmerna skapade britten James Cooper, uppfinnare och produktchef hos ebm-papst, en ny ”onödig” uppfinning. Han ville skapa en egenartad produkt som innehöll flera av företagets styrmotor...

Läs hela artikeln

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.