Conny Nordlund och Jonas Roininen från Luleå startade spelstudion Pixadome och utvecklade med Hayfever ett indiedatorspel som handlar om en allergisk brevbärare. I slutet av februari publicerade de sitt plattformsspel och nu ska det även lanseras i Japan.
– Jag hade inte tänkte mig alls att det skulle ges ut i Japan när vi började jobba med spelet. Nu när det händer så känns det helt fantastiskt, berättar Conny Nordlund i intervjun med Brave New Business.
Det var den 25 februari när Conny Nordlund och Jonas Roininen kunde presentera sitt spel för en bredare publik. Duon hade utvecklat spelet under ett flera års arbete, vid sidan av jobb och utbildning, innan det nu kunde publiceras via Zordix Publishing.
Från Luleå till Tokyo på en nysning
Hayfever är en hyllning till retroinspirerad pixeldesign och handlar om brevbäraren Thomas. Han är inte bara huvudkaraktären utan också en allergiker som kan omvandla sin höfeber till en superkraft. Med hjälp av kraftfulla nysningar måste han ta sig genom 140 olika nivåer över fyra årstider för att hitta försvunna brev.
Conny, på vilket sätt är Hayfever ett innovativt spel?
Temat runt spelet och själva karaktären gör det speciellt. Det är inte så många som utvecklar spel som är maskotdrivna. Det var vanligare på 90-talet.
Vad var anledningen till att ni ville göra ett retroinspirerat spel?
Jag har alltid gillat pixelarts och den retrolooken. Man känner sig lite hemma i det. Jonas och jag har spelat mycket Nintendospel. Dessutom går det jättebra och fort att göra prototyper i pixelart. När vi fick godkännande av Nintendo att vi får utveckla spelet på deras plattform Twitch så var det en sådan riktig OMG-moment för oss.
Varifrån kommer spelidén om en allergisk brevbärare?
Jag har en grej där när jag går in i nya rum så kittlar det alltid i min näsa. Jag har också en tendens att nysa mycket och väldigt högt. Därför undrade jag om man inte kunde göra en spel om det här. Det låter som ett jobbigt spel sa en vän till mig och då ville jag få det att funka och byggde ut idén.
Vilka planer finns det för ytterligare släpp?
Snart ska Hayfever ges ut i Japan tillsammans med vår partner. Det känns väldigt spännande. När man gör ett spel i Japan så måste man göra en logga som jag fick designa på japanska med japansk text. Jag är stark inspirerad av japansk formgivning så jag hoppas det kommer funka bra där.
Vilka tips kan du ge blivande spelutvecklare och unga innovatörer?
Jag tror i första hand ska man designa spel som man verkligen själv vill spela. Samtidigt hade det aldrig funkat om inte det var så mycket folk som trodde på oss. Jag är väldigt tacksam för alla möjligheter vi har fått och alla som har trott på oss.