Duo gjorde höfeber till datorspel

Conny Nordlund och Jonas Roininen från Luleå startade spelstudion Pixadome och utvecklade med Hayfever ett indiedatorspel som handlar om en allergisk brevbärare. I slutet av februari publicerade de sitt plattformsspel och nu ska det även lanseras i Japan.
– Jag hade inte tänkte mig alls att det skulle ges ut i Japan när vi började jobba med spelet. Nu när det händer så känns det helt fantastiskt, berättar Conny Nordlund i intervjun med Brave New Business.

Det var den 25 februari när Conny Nordlund och Jonas Roininen kunde presentera sitt spel för en bredare publik. Duon hade utvecklat spelet under ett flera års arbete, vid sidan av jobb och utbildning, innan det nu kunde publiceras via Zordix Publishing.

Från Luleå till Tokyo på en nysning

Hayfever är en hyllning till retroinspirerad pixeldesign och handlar om brevbäraren Thomas. Han är inte bara huvudkaraktären utan också en allergiker som kan omvandla sin höfeber till en superkraft. Med hjälp av kraftfulla nysningar måste han ta sig genom 140 olika nivåer över fyra årstider för att hitta försvunna brev.

Conny, på vilket sätt är Hayfever ett innovativt spel?
Temat runt spelet och själva karaktären gör det speciellt. Det är inte så många som utvecklar spel som är maskotdrivna. Det var vanligare på 90-talet.

Vad var anledningen till att ni ville göra ett retroinspirerat spel?
Jag har alltid gillat pixelarts och den retrolooken. Man känner sig lite hemma i det. Jonas och jag har spelat mycket Nintendospel. Dessutom går det jättebra och fort att göra prototyper i pixelart. När vi fick godkännande av Nintendo att vi får utveckla spelet på deras plattform Twitch så var det en sådan riktig OMG-moment för oss.

Varifrån kommer spelidén om en allergisk brevbärare?
Jag har en grej där när jag går in i nya rum så kittlar det alltid i min näsa. Jag har också en tendens att nysa mycket och väldigt högt. Därför undrade jag om man inte kunde göra en spel om det här. Det låter som ett jobbigt spel sa en vän till mig och då ville jag få det att funka och byggde ut idén.

Vilka planer finns det för ytterligare släpp?
Snart ska Hayfever ges ut i Japan tillsammans med vår partner. Det känns väldigt spännande. När man gör ett spel i Japan så måste man göra en logga som jag fick designa på japanska med japansk text. Jag är stark inspirerad av japansk formgivning så jag hoppas det kommer funka bra där.

Vilka tips kan du ge blivande spelutvecklare och unga innovatörer?
Jag tror i första hand ska man designa spel som man verkligen själv vill spela. Samtidigt hade det aldrig funkat om inte det var så mycket folk som trodde på oss. Jag är väldigt tacksam för alla möjligheter vi har fått och alla som har trott på oss.

Brave news
På Global Fashion Summit i Köpenhamn har Allbirds introducerat en banbrytande kreation: En sko som påstås vara den första i världen som inte bidrar med några koldioxidutsläpp under sin livscykel. Innovationen bygger på regenerativ ull från Nya Zeeland och öppnar dörren till en mer miljövänlig framtid inom mode. Den nya M0.0NSHOT-sneakern från Allbirds är ett tekniskt mästerverk. Ovandelen är tillverkad av regenerativ ull från en gård i Nya Zeeland som binder mer koldioxid än den släpper ut. Detta gör skon till den första i sitt slag, med noll netto koldioxidutsläpp över sin livscykel. Det är ett stort steg mot hållbarhet inom modeindustrin och ett bevis på att naturligt härledda produkter är framtiden. Allbirds har även tänkt på förpackningen och transporten. Skon kommer att vacuumförpackas i bioplastpolyeten för att minska utrymmesbehovet under transporten. Dessutom planerar företaget att använda elektriska lastbilar och bio-bränsledrivna containerfartyg för att minska miljöpåverkan. Skons slutskede måste fortfarande dock lösas, det vill säga hur skons förpackning och dess olika plast- och bioplastkompositkomponenter ansvarsfullt kan kasseras och återvinnas. Något som hittills har visat sig vara svårt, om inte omöjligt. Men under tiden utveckling kring detta sker är Allbirds öppen för samarbete och delar gärna med sig av sina innovationer för att driva branschen mot en mer hållbar framtid. Skon kommer att börja säljas under våren 2024. Relaterade artiklar Världens snabbaste sko med AI Världens första 3D-printade klättringssko Nedbrytbara skor med hållbara materialet BioCirflex
En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor med varierande hörselkapacitet att känna musiken genom vibrationer och beröring. Detta teknologiska framsteg öppnar upp för inklusivitet och glädje som inte tidigare varit möjligt. För lite över ett år sedan gick musikern och teaterkonstnären Daniel Belquer med i ett team som hade som mål att förbättra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. De såg de kreativa sätt som dessa konsertbesökare använde för att uppleva musik, såsom att känna vibrationer genom ballonger eller vända högtalare mot golvet. Detta inspirerade dem att utveckla något ännu mer fantastiskt genom användning av den senaste teknologin inom VR. Resultatet blev Not Impossible Labs lansering av "Music: Not Impossible," ett projekt som dedikerar sig till att adressera sociala frågor med teknologisk innovation. VR-dräkterna, som har 24 vibrerande plattor, har redan demonstrerat sin potential, bland annat vid evenemanget "Tyst disco: En kväll av tillgänglighetsmagi" på Lincoln Center for the Performing Arts. Där fick 75 personer möjlighet att uppleva musiken oavsett deras hörselstatus. VR-DJ:n Paddy Hanlon skapade en unik symfoni av känslor som synkroniserades med musiken, och besökarna kunde själva anpassa ljudnivån med hörlurar. Detta banbrytande teknologiska framsteg öppnar dörrarna till en värld av inklusivitet, där musikens kraft kan upplevas av alla, oavsett hörsel. Relaterade artiklar VR ska göra navigation av stora fartyg säkrare Bli kvitt psykiska störningar med VR Digitala möten i en VR-miljö

VR-dräkt låter döva känna livemusik

En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor...

Läs hela artikeln

    Brave New Business letar modiga entreprenörer

    Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


    Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.