Digikoord hjälper små företag ta stora kliv

Under Elmia Subcontractor i november fick Brave New Business-redaktionen besök av Magnus Schenström, projektledare för Digikoord. Han lyfte frågan kring industrins omställning och vikten av nytänkande hos företag, både stora som små. 

Digikoord ger små och medelstora företag möjligheten att helt utan kostnad tillverka en av sina produkter med hjälp av Additive Manufacturing (AM), det vill säga 3D-printing i olika material. Syftet är att undersöka om tekniken kan tillämpas i dess produktion. Projektet hjälper företag med hela processen från design till konstruktion och slutligen till framtagen produkt.

Enligt Magnus Schenström kommer den nya tekniken att revolutionera företagsvärlden inom några år.

– Med AM kan man i princip producera vad som helst i vilken geometri som helst och själv vara den som bestämmer hur det ska se ut inuti en detalj eller ett material. Delarna i ett flygplansbälte är ett exempel på en produkt som är under utveckling med hjälp av 3D-tekniken. Dessutom är det möjligt att vara flexibel i och med möjligheten att kunna ställa om snabbt och ändra utförandet hos en detalj. Något som kommer vara avgörande för de flesta företagen i framtiden då processen blir både mer kostnads-, resurs- och tidseffektiv.

Ledtiden från förfrågan till färdig produkt är i dagsläget alldeles för lång. Omställning och justering kan ta flera dagar, veckor och ibland månader, vilket går emot nutidens slagkraftiga värden som är snabbhet, flexibilitet och effektivitet. Att tillverka med hjälp av AM gör det möjligt att konkurrera på en marknad där smidiga omställningar och snabba leveranser är avgörande.

– Just nu står vi inför en betydande förändring när det gäller produktion. Frågan som många mindre företag ställer sig är om det är värt att satsa på nytt eller om de ska stanna kvar i det gamla, säger Magnus.

Enligt honom är det viktigare att tänka nytt och våga satsa om man som företag vill vinna den nya marknaden och inte riskera att halka efter. Marknaden rör sig mer och mer åt AM och Magnus menar att företag som vågar tänka nytt är affärsskapande i sig, även om det kräver ett stort mod hos de små företagen.

– Om jag står inför valet att våga satsa på något nytt brukar jag berätta det för någon annan. Avger jag ett löfte till någon är sannolikheten mycket högre att jag ska kämpa hårdare för att lyckas, även om jag inte är säker på att jag klarar utmaningen. I de allra flesta fall klarar vi mer än vi tror och mitt bästa tips är att lova lite för mycket – det skapar en bra press.

Brave news
Mitt i Solna står nu ett rosa kylskåp som ska minska matsvinnet. Bakom initiativet står ett samarbete mellan företagen Karma och Fodi. Det var app-företaget Karma som har ställt upp kylskåpet där i Solna centrum i början av januari. Inne i kylskåpet erbjuds det rabatterade matvaror med kort datum. På hyllorna finns det olika sorters frukt, grönsaker, mejeriprodukter och även kött. Varorna kommer från nätmatbutiken Fodi och betalas med Karma-appen direkt vid kylen. Handla mot matsvinn Under de senaste åren har företaget gjort sig känt för att sälja matprodukter bäst före-datum via sin app. I Sverige har man tidigare samarbetat med bland annat Hemköp, Ica och Coop, hotellkedjan Scandic och lokala restauranger och kaféer. Redan i 2018 har Karma under ett visst antal månader ställt upp liknande kylskåp i ett tjugotal svenska mataffärer. 2020 ska företagets affärsidé kliva ur matbutikerna. För att uppmärksamma om matsvinn ska det därför tas ett tydligt steg in i det offentliga rummet. Samtidigt ska det bli ännu enklare att handla mat som har blivit över. Mindre svinn, mer synlighet Det uppsatta målet är fortfarande samma. Att ett sådant rosa kylskåp placeras på allmän plats är däremot nytt. Också det nya initiativet vill bidra till att färre mat slängs, men framförallt ska det synliggöra de befintliga alternativen till matsvinn.
Inspirerad av Wallace and Gromit-filmerna skapade britten James Cooper, uppfinnare och produktchef hos ebm-papst, en ny ”onödig” uppfinning. Han ville skapa en egenartad produkt som innehöll flera av företagets styrmotorer. Resultatet, en automatiserad tebryggare. Det är ingen överraskning att James Cooper valde att utveckla en tebryggare. Liksom många andra britter är te en del i hans vardag. I ett pressmeddelande med emb-papst berättar han att det är väldigt vanligt att brittiska ingenjörer sitter vid skrivbordet med en kopp te i handen. – För oss är det en väsentlig del av vår vardag och många ingenjörer dricker te sittandes vid sina skrivbord. Därför tyckte jag att det var en bra idé att bygga en maskin som förbereder och serverar te, säger han. Bygga och brygga Idén är till synes simpel med uppgiften att försörja de hårt arbetande ingenjörerna på emb-papst med nybryggt te. Tebryggaren är uppbyggd med flera olika stationer där olika typer av motorer är programmerade att utföra olika moment. En motor förflyttar tepåsen till koppen medan en annan förser användaren med sitt te. Uppfinnare James har planer på att skapa fler ”onödiga” maskiner med emb-papst komponenter i framtiden. Källan till hans inspiration var den mindre framgångsrike uppfinnaren Wallace, en av huvudfigurerna i de animerade brittiska Wallace and Gromit-filmerna av Nick Park. https://www.youtube.com/watch?v=Lf2j7kxmEMU

En onödig uppfinning för teälskare

Inspirerad av Wallace and Gromit-filmerna skapade britten James Cooper, uppfinnare och produktchef hos ebm-papst, en ny ”onödig” uppfinning. Han ville skapa en egenartad produkt som innehöll flera av företagets styrmotor...

Läs hela artikeln

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.