Digikoord hjälper små företag ta stora kliv

Under Elmia Subcontractor i november fick Brave New Business-redaktionen besök av Magnus Schenström, projektledare för Digikoord. Han lyfte frågan kring industrins omställning och vikten av nytänkande hos företag, både stora som små. 

Digikoord ger små och medelstora företag möjligheten att helt utan kostnad tillverka en av sina produkter med hjälp av Additive Manufacturing (AM), det vill säga 3D-printing i olika material. Syftet är att undersöka om tekniken kan tillämpas i dess produktion. Projektet hjälper företag med hela processen från design till konstruktion och slutligen till framtagen produkt.

Enligt Magnus Schenström kommer den nya tekniken att revolutionera företagsvärlden inom några år.

– Med AM kan man i princip producera vad som helst i vilken geometri som helst och själv vara den som bestämmer hur det ska se ut inuti en detalj eller ett material. Delarna i ett flygplansbälte är ett exempel på en produkt som är under utveckling med hjälp av 3D-tekniken. Dessutom är det möjligt att vara flexibel i och med möjligheten att kunna ställa om snabbt och ändra utförandet hos en detalj. Något som kommer vara avgörande för de flesta företagen i framtiden då processen blir både mer kostnads-, resurs- och tidseffektiv.

Ledtiden från förfrågan till färdig produkt är i dagsläget alldeles för lång. Omställning och justering kan ta flera dagar, veckor och ibland månader, vilket går emot nutidens slagkraftiga värden som är snabbhet, flexibilitet och effektivitet. Att tillverka med hjälp av AM gör det möjligt att konkurrera på en marknad där smidiga omställningar och snabba leveranser är avgörande.

– Just nu står vi inför en betydande förändring när det gäller produktion. Frågan som många mindre företag ställer sig är om det är värt att satsa på nytt eller om de ska stanna kvar i det gamla, säger Magnus.

Enligt honom är det viktigare att tänka nytt och våga satsa om man som företag vill vinna den nya marknaden och inte riskera att halka efter. Marknaden rör sig mer och mer åt AM och Magnus menar att företag som vågar tänka nytt är affärsskapande i sig, även om det kräver ett stort mod hos de små företagen.

– Om jag står inför valet att våga satsa på något nytt brukar jag berätta det för någon annan. Avger jag ett löfte till någon är sannolikheten mycket högre att jag ska kämpa hårdare för att lyckas, även om jag inte är säker på att jag klarar utmaningen. I de allra flesta fall klarar vi mer än vi tror och mitt bästa tips är att lova lite för mycket – det skapar en bra press.

Brave news
Företaget Bag-all erbjuder hållbara och återanvändbara tygpåsar för alla tillfällen, som möjliggör en mer miljömedveten livsstil. Grundaren Jennifer Jansch tycker att man som företagare ska satsa på något som man brinner för och som känns viktigt. Jobbet ska ge dig energi – inte ta energi. Att bli egenföretagare är en chans att kunna bli sin egen lyckas smed. Men det är viktigt att ha rätt inställning till problem på vägen. – Problem är vägvisare, där det finns tillfälle att förstå och hitta bättre lösningar på saker och ting. Genom att bli egenföretagare, så har Jennifer Jansch fått lära sig mängder av nya saker. Hon menar att man kan lära sig nästan allting med rätt motivation, en inställning som tagit henne långt. Se hennes videohälsning med fler råd till dig som vill starta eget. https://www.facebook.com/bravenewbusiness/videos/646999272718937

Bag-all gör världen hållbar

Företaget Bag-all erbjuder hållbara och återanvändbara tygpåsar för alla tillfällen, som möjliggör en mer miljömedveten livsstil.

Grundaren Jennifer Jansch tycker att man som företagare ska satsa på något som man brin...

Läs hela artikeln
Om man kan beställa mat till sin dörr, borde man inte kunna beställa en skräddare till sin dörr? Så tänkte Henning Gillberg, vilket blev starten för hans företag Repamera, ett onlineskrädderi. Det som började som en liten verksamhet på cykel, är idag en e-handel där kunderna själva skickar iväg sina kläder direkt till Repameras skräddare och får de lagade och levererade inom 14 dagar. I videohälsningen nedan delar Henning Gillberg med sig av sin resa, sina tankar kring marknadsföring och entreprenörskap. https://www.facebook.com/bravenewbusiness/videos/215846062903085/

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.