Under Elmia Subcontractor i november fick Brave New Business-redaktionen besök av Magnus Schenström, projektledare för Digikoord. Han lyfte frågan kring industrins omställning och vikten av nytänkande hos företag, både stora som små.
Digikoord ger små och medelstora företag möjligheten att helt utan kostnad tillverka en av sina produkter med hjälp av Additive Manufacturing (AM), det vill säga 3D-printing i olika material. Syftet är att undersöka om tekniken kan tillämpas i dess produktion. Projektet hjälper företag med hela processen från design till konstruktion och slutligen till framtagen produkt.
Enligt Magnus Schenström kommer den nya tekniken att revolutionera företagsvärlden inom några år.
– Med AM kan man i princip producera vad som helst i vilken geometri som helst och själv vara den som bestämmer hur det ska se ut inuti en detalj eller ett material. Delarna i ett flygplansbälte är ett exempel på en produkt som är under utveckling med hjälp av 3D-tekniken. Dessutom är det möjligt att vara flexibel i och med möjligheten att kunna ställa om snabbt och ändra utförandet hos en detalj. Något som kommer vara avgörande för de flesta företagen i framtiden då processen blir både mer kostnads-, resurs- och tidseffektiv.
Ledtiden från förfrågan till färdig produkt är i dagsläget alldeles för lång. Omställning och justering kan ta flera dagar, veckor och ibland månader, vilket går emot nutidens slagkraftiga värden som är snabbhet, flexibilitet och effektivitet. Att tillverka med hjälp av AM gör det möjligt att konkurrera på en marknad där smidiga omställningar och snabba leveranser är avgörande.
– Just nu står vi inför en betydande förändring när det gäller produktion. Frågan som många mindre företag ställer sig är om det är värt att satsa på nytt eller om de ska stanna kvar i det gamla, säger Magnus.
Enligt honom är det viktigare att tänka nytt och våga satsa om man som företag vill vinna den nya marknaden och inte riskera att halka efter. Marknaden rör sig mer och mer åt AM och Magnus menar att företag som vågar tänka nytt är affärsskapande i sig, även om det kräver ett stort mod hos de små företagen.
– Om jag står inför valet att våga satsa på något nytt brukar jag berätta det för någon annan. Avger jag ett löfte till någon är sannolikheten mycket högre att jag ska kämpa hårdare för att lyckas, även om jag inte är säker på att jag klarar utmaningen. I de allra flesta fall klarar vi mer än vi tror och mitt bästa tips är att lova lite för mycket – det skapar en bra press.