Digikoord hjälper små företag ta stora kliv

Under Elmia Subcontractor i november fick Brave New Business-redaktionen besök av Magnus Schenström, projektledare för Digikoord. Han lyfte frågan kring industrins omställning och vikten av nytänkande hos företag, både stora som små. 

Digikoord ger små och medelstora företag möjligheten att helt utan kostnad tillverka en av sina produkter med hjälp av Additive Manufacturing (AM), det vill säga 3D-printing i olika material. Syftet är att undersöka om tekniken kan tillämpas i dess produktion. Projektet hjälper företag med hela processen från design till konstruktion och slutligen till framtagen produkt.

Enligt Magnus Schenström kommer den nya tekniken att revolutionera företagsvärlden inom några år.

– Med AM kan man i princip producera vad som helst i vilken geometri som helst och själv vara den som bestämmer hur det ska se ut inuti en detalj eller ett material. Delarna i ett flygplansbälte är ett exempel på en produkt som är under utveckling med hjälp av 3D-tekniken. Dessutom är det möjligt att vara flexibel i och med möjligheten att kunna ställa om snabbt och ändra utförandet hos en detalj. Något som kommer vara avgörande för de flesta företagen i framtiden då processen blir både mer kostnads-, resurs- och tidseffektiv.

Ledtiden från förfrågan till färdig produkt är i dagsläget alldeles för lång. Omställning och justering kan ta flera dagar, veckor och ibland månader, vilket går emot nutidens slagkraftiga värden som är snabbhet, flexibilitet och effektivitet. Att tillverka med hjälp av AM gör det möjligt att konkurrera på en marknad där smidiga omställningar och snabba leveranser är avgörande.

– Just nu står vi inför en betydande förändring när det gäller produktion. Frågan som många mindre företag ställer sig är om det är värt att satsa på nytt eller om de ska stanna kvar i det gamla, säger Magnus.

Enligt honom är det viktigare att tänka nytt och våga satsa om man som företag vill vinna den nya marknaden och inte riskera att halka efter. Marknaden rör sig mer och mer åt AM och Magnus menar att företag som vågar tänka nytt är affärsskapande i sig, även om det kräver ett stort mod hos de små företagen.

– Om jag står inför valet att våga satsa på något nytt brukar jag berätta det för någon annan. Avger jag ett löfte till någon är sannolikheten mycket högre att jag ska kämpa hårdare för att lyckas, även om jag inte är säker på att jag klarar utmaningen. I de allra flesta fall klarar vi mer än vi tror och mitt bästa tips är att lova lite för mycket – det skapar en bra press.

Brave news
Coronaviruset har slagit hårt mot flera småföretag runt om i världen. Break Even är en av lösningarna som togs fram under årets hackaton, Hack the Crisis, och är en webbtjänst som ska hjälpa till att hålla småföretag vid liv. 3-6 april genomfördes, på uppdrag från Regeringen och DIGG, ett nationellt hackaton kallat Hack the Crisis. Som vinnare i kategorin "Rädda Företag" stod teamet bakom Break Even. De skapade och utvecklade en helt kostnadsfri plattform som ska användas för att hjälpa småföretag att överleva krisen. Aprit Gupta, upphovsman till Break Even, berättar i ett pressmeddelande att idén grundar sig i ett e-mail från en frisör. Frisören förklarade i sitt mejl att verksamheten riskerade att behöva stängas ner till följd av Covid-19 viruset. – ­Detta ledde till tanken att om bara människor visste vilka företag i deras närhet som ligger nära gränsen och exakt hur de kan stötta, skulle de vara mer benägna att hjälpa till, säger Arpit Gupta.

Hjälper lokala företag

Den kostnadsfria plattformen vänder sig till den enskilda kunden och lokala småföretag som drabbats hårt av rådande kris. På plattformen ges företag möjligheten att transparent vädja till sina kunder att handla hos dem. Samtidigt ser kunden vilka företag som har det tufft ekonomiskt och vilken eller vilka produkter och tjänster de behöver sälja för kunna fortsätta sin verksamhet. – Tack vare vår tjänst kommer du nästa gång du till exempel ska äta lunch kunna se vilken restaurang som har det kämpigt och stötta, genom att köpa en måltid just där, säger Arpit Gupta. I dagsläget är tjänsten en webbsida på nätet men fortsatt ska den utvecklas och lanseras som en app för mobiltelefonen. Till en början lanseras den i Sverige men det finns visioner om att etablera även på andra marknader.
Notysing är en kostnadsfri applikation som lär elever grundläggande kunskaper inom musik. Tjänsten är framtagen av forskare och lärare vid Kungliga Musikhögskolan tillsammans med Doremir Music Research. Tanken bakom är att musiklärare ska kunna följa sina elevers utveckling. I ett projektet kallat MITIS, Musikalisk IT i skolan, undersöks möjligheterna att använda teknik i skolan för att lära elever förstå, läsa och skriva musik. Notysing är en app som i samband med projektet framtogs av pedagoger på Kungliga Musikhögskolan tillsammans med Doremir Music Research. – Att förstå musikens element, grundläggande musiklära, träna sång och noter ska inte bara vara för de privilegierade eller specialintresserade. Att utveckla sin musikalitet är något för alla, säger Sven Ahlbäck. I appen härmar du toner och lär dig sjunga efter noter. Det är som att ha en musiklärare i fickan som kan hjälpa till och stödja vanlig musikundervisning, säger projektledare och professor Sven Ahlbäck, i ett pressmeddelande.

Tillgängligt för alla

Under 2019 och 2020 har appen testats på ett flertal skolor i Stockholmsregionen. Testerna har gjorts i både grund- och gymnasieskola och feedback från elever och lärare har varit mycket positiv. Appen finns i dagsläget tillgänglig för elever, lärare och allmänheten i hela Sverige. Den är kostnadsfri och finns både på svenska och engelska. – Appen är både testad och utvecklad i sin verkliga miljö. Tillsammans med eleverna har vi tagit fram olika funktioner, exempelvis har de hjälpt oss att designa en funktion som gör att appen själv känner av individens nivå och anpassar automatiskt svårighetsgraden, säger Lektor Anna Backman-Bister i samma pressmeddelande. Enligt henne var det appens utformning som gjort att pedagogerna också har lyckats nå elever som annars inte hade varit så intresserade.

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.