Snöskotern står för en stor del av utsläppen under vinterhalvåret. Framför allt norrut där snöoväder kan bidra till sämre framkomlighet för fordon så som bil. Nu vill det svenska bolaget Vidde att de 135 000 skotrar som säljs runt om i världen varje år ska bli eldrivna.
Att fossila fordon står för en stor del av koldioxidutsläppen kommer nog inte som en överraskning för någon. Men att det inte finns några som helst miljövänliga alternativ vad gäller snöskotrar kan tyckas vara konstigt. Faktum är att snöskotrar drivs mer eller mindre enbart på fossila bränslen.
Trots att det skulle gå att byta ut drivlinan på en bensindriven skoter till en som är elektrisk så blir produkten i helhet inte cirkulär. Nu ska det svenska bolaget Vidde Snow Mobility tillsammans med andra svenska aktörer göra även snöskotern till ett hållbart transportmedel.
Idag står snöskotern för sju procent av de årliga koldioxidutsläppen i Norrland. Något som bolaget vill ändra på. I ett pressmeddelande till Rise berättar bolagets vd och medgrundare, Christian Lystrup, att målet aldrig har varit att bygga ett stort internt bolag. Istället satsar man på att bygga ett brett nätverk av experter som låter slutprodukten bli den enda av sitt slag.
Ett av stegen i att göra affärsmodellen cirkulär är att skapa en skoter som är designad för att leva länge. Det innebär i detta fall att alla delar i den slutliga produkten är lätta att byta ut för att på så vis kunna förlänga livslängden. Samtidigt är varje komponent framtagen för att göra affären så cirkulär som möjligt.
I dagsläget finns skotern inte till försäljning. Innan den når marknaden är planen att etablera en egen fabrik, testbana och ett kundcenter i Skellefteå. Men redan 2023–2024 hoppas man kunna producera en förserie snöskotrar som ska kunna testas av såväl privata som industriella kunder.
Läs fler nyheter om svenska innovationer