Den sociala affärsidén som ledde till SM

Stöd i Nöd UF från Jönköping vill se samhället hjälpa ekonomiskt svaga pensionärer. Tillsammans med lokala företag har de skapat en affärsidé som bygger på att förbättra pensionärers finansiella förutsättningar.

Företagets affärsidé är enkel. De fyra entreprenörerna i företaget Stöd i Nöd UF, Edvin Andersson, Paula Strålin, Anna Friberg och Isabella Adetun, vill ge pensionärer med lite pengar möjligheten att få ta del av produkter som dem kanske bortser från på grund av låg inkomst. Tillsammans med lokala företag skapar Stöd i Nöd UF olika stöd-påsar med produkter som pensionärer efterfrågar och behöver. Därefter köper privatpersoner en påse som en donation åt en pensionär på ett äldreboende.

Allaredan prisbelönt affärsidé

Hittills har affärsidén har varit mycket framgångsrik. Tillsammans med sina kunder har de lyckats skänka stöd-påsar till över 100 pensionärer på Jönköpings äldreboenden. Även UF-juryn ansåg affärsidén som viktig och gav teamet 1: a pris för Årets Tjänst och där med en biljett till SM i ungt företagande.

– Oavsett hur det går i SM är vi otroligt tacksamma och stolta, säger företagets vd Paula Strålin.

På grund av den rådande situationen i samband med Coronaviruset ser upplägget för SM annorlunda ut i år. Både tävlingen och mässan kommer ske digitalt vilket innebär att det inte längre är obligatoriskt att framföra sitt bidrag i årets tjänst.

Vill visa vad de brinner för

Teamet bakom Stöd i Nöd UF vill visa juryn vilka de är och har förberett en digital pitch i alla fall.

– Vi ska inte sluta tro på vår affärsidé bara för att tävlingen inte sker som tänkt. Vi vill visa juryn hur hårt vi har jobbat under året, säger Paula Strålin.

– Vill du lyckas med ditt företagande är det viktigt att göra någonting som du faktiskt brinner för. Vi hade aldrig kommit till SM om vi inte vågade tro på oss själva vår ide, avslutar hon.

Här hittar du en videohälsning från teamet bakom företaget!

 

På Global Fashion Summit i Köpenhamn har Allbirds introducerat en banbrytande kreation: En sko som påstås vara den första i världen som inte bidrar med några koldioxidutsläpp under sin livscykel. Innovationen bygger på regenerativ ull från Nya Zeeland och öppnar dörren till en mer miljövänlig framtid inom mode. Den nya M0.0NSHOT-sneakern från Allbirds är ett tekniskt mästerverk. Ovandelen är tillverkad av regenerativ ull från en gård i Nya Zeeland som binder mer koldioxid än den släpper ut. Detta gör skon till den första i sitt slag, med noll netto koldioxidutsläpp över sin livscykel. Det är ett stort steg mot hållbarhet inom modeindustrin och ett bevis på att naturligt härledda produkter är framtiden. Allbirds har även tänkt på förpackningen och transporten. Skon kommer att vacuumförpackas i bioplastpolyeten för att minska utrymmesbehovet under transporten. Dessutom planerar företaget att använda elektriska lastbilar och bio-bränsledrivna containerfartyg för att minska miljöpåverkan. Skons slutskede måste fortfarande dock lösas, det vill säga hur skons förpackning och dess olika plast- och bioplastkompositkomponenter ansvarsfullt kan kasseras och återvinnas. Något som hittills har visat sig vara svårt, om inte omöjligt. Men under tiden utveckling kring detta sker är Allbirds öppen för samarbete och delar gärna med sig av sina innovationer för att driva branschen mot en mer hållbar framtid. Skon kommer att börja säljas under våren 2024. Relaterade artiklar Världens snabbaste sko med AI Världens första 3D-printade klättringssko Nedbrytbara skor med hållbara materialet BioCirflex
En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor med varierande hörselkapacitet att känna musiken genom vibrationer och beröring. Detta teknologiska framsteg öppnar upp för inklusivitet och glädje som inte tidigare varit möjligt. För lite över ett år sedan gick musikern och teaterkonstnären Daniel Belquer med i ett team som hade som mål att förbättra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. De såg de kreativa sätt som dessa konsertbesökare använde för att uppleva musik, såsom att känna vibrationer genom ballonger eller vända högtalare mot golvet. Detta inspirerade dem att utveckla något ännu mer fantastiskt genom användning av den senaste teknologin inom VR. Resultatet blev Not Impossible Labs lansering av "Music: Not Impossible," ett projekt som dedikerar sig till att adressera sociala frågor med teknologisk innovation. VR-dräkterna, som har 24 vibrerande plattor, har redan demonstrerat sin potential, bland annat vid evenemanget "Tyst disco: En kväll av tillgänglighetsmagi" på Lincoln Center for the Performing Arts. Där fick 75 personer möjlighet att uppleva musiken oavsett deras hörselstatus. VR-DJ:n Paddy Hanlon skapade en unik symfoni av känslor som synkroniserades med musiken, och besökarna kunde själva anpassa ljudnivån med hörlurar. Detta banbrytande teknologiska framsteg öppnar dörrarna till en värld av inklusivitet, där musikens kraft kan upplevas av alla, oavsett hörsel. Relaterade artiklar VR ska göra navigation av stora fartyg säkrare Bli kvitt psykiska störningar med VR Digitala möten i en VR-miljö

VR-dräkt låter döva känna livemusik

En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor...

Läs hela artikeln

    Brave New Business letar modiga entreprenörer

    Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


    Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.