Bild: Amadeus Öster

”Den eldrivna A-traktorn var mitt mästerverk.”

2015 byggde Amadeus Öster om en Volvo 945 till en eldriven A-traktor. Medieintresset för den unge innovatören från Gnosjö var stort. Han var först med det i Sverige.
– Jag är fortfarande väldigt intresserad av elektronik, säger han idag. För framtiden planerar han ännu ett hemmabyggt elfordon till.

Efter runt 1000 mil sålde Amadeus från Gnosjö den eldrivna A-traktorn som han hade byggt helt själv. Han var bara 16 år gammal då och köparen var en yngre tonårskille från Skåne.

Stort intresse för hans innovation

Amadeus Öster eldriven A-traktor innovation

Det mediala intresset för Sveriges första eldrivna A-traktor var förstås stort. Amadeus fick mycket beröm för sin innovation. Det var för knappt fem år sedan. Idag jobbar han som elektriker i Värnamo. I en intervju med Brave New Business berättar han om hur det har gått sedan dess och varför han återigen planerar att bygga om en Volvo till en full fungerande elbil.

Hur reagerade människorna omkring dig på ditt innovativa projekt?
Det är många av mina kompisar som alltid har varit med hela resan. De har varit med mig och sett hur processen har gått framåt step by step. Så jag tror nog att många av mina närmsta vänner tyckte att det var jättehäftigt att jag fick igenom det. Men det var särskilt många vuxna som tyckte det var häftigt.

Var det nånting som förvånade dig?
Jag tyckte det var väldigt roligt för de vuxna ställde mycket frågor som jag kunde svara på. Det var väldigt kul.

Många medier rapporterade om ditt projekt. Var det också många som hörde av sig till dig som ville bygga nåt liknande?
Ja, det var några privatpersoner som kontaktade mig som hade funderingar och frågor men jag har inte hört nånting om någon annan som har byggt en liknande bil. En skola i Mariestad hörde också av sig. De ville bygga en liknande EPA-traktor som skolprojekt men jag vet inte hur det har gått för dem. De ville ha lite information och hjälp.

Varför sålde du förresten bilen redan samma år?
Det var ju mitt mästerverk om man säger så men jag kände ändå samtidigt att jag var tvungen att gå vidare. Tiden som man går igenom med en A-traktor är bara en kort period i ens liv. Jag kände att jag måste släppa den och köpa en riktig bil istället.

Vet du hur det har gått med själva bilen efter du hade sålt den?
Det var en kille från Skåne som köpte den. Han var ett par år yngre än mig då men jag vet inte vad som hände med bilen sedan. Jag har för mig att han precis hade börjat köra A-traktor.

Vad är det du sysslar med nuförtiden?
Jag gick ut el- och energiprogrammet med inriktning maskiner och automation på gymnasiet 2018. Just nu jobbar jag för Ds Smith Packaging Sweden AB i Värnamo. Där är jag en del av underhållspersonalen som består av både mekaniker och elektriker. Vi tar hand om maskinerna och reparerar dem.

Det låter som att du har fortsatt jobba med ditt intresse för elektronik.
Ja, absolut. Jag har alltid varit intresserad av det här med el. Detta är nog ganska mycket avancerade saker som finns i den här industrin. Det är väldigt mycket utrustning och styrsystem och allt inom el som jag jobbar med. Det kan vara rätt utmanande ibland och försöka lösa fel. Man kan bli rätt tokig ibland men jag tycker det är roligt och utvecklande.

Har det varit fördelaktigt för dig när du sökte jobb att du hade byggt den eldrivna A-traktorn?
Ja, det tror jag för jag skrev om det i mitt CV när jag sökte den här tjänsten. De tyckte att det var jättehäftigt. Men det är nog mer för själva arbetet i sig. Jag hade arbetat mycket med händerna och tillverkat egna grejer för att få elbilen att fungera. Det är den största fördelen som jag har i mitt jobb från det här projektet.

Vad är de största lärdomarna som du har fått tack vare ditt projekt?
Jag har lärt mig mycket med just det här handarbetet. Genom att tillverka egna grejer, designa egna saker och komma på lösningar. Jag har definitivt skaffat mig mycket erfarenhet genom detta projekt.

Finns det nya elbilsprojekt som du jobbar med just nu?
Jag har en dröm om att jag skulle vilja bygga om en äldre Volvo. Jag har börjat snöa in mig på den här lyxiga modellen 960. Jag har funderingar på att bygga om en sådan till eldrift. Det hade varit riktigt häftigt! Just nu sparar jag pengar för att bygga hus tillsammans med min sambo så det är det som prioriteras. Men i framtiden skulle jag kunna se en hemmabyggd elbil igen. Jag är fortfarande väldigt intresserad och håller på med elektronik på fritiden. Jag tycker det är avkopplande och kul.

Brave news
Tidningen Ny Teknik undersökte nyss frågan om hur Sveriges industri står sig i den globala konkurrensen. I ett samtal med branschexperter diskuterades industrins teknikdrivna strukturomvandling och vikten av nya digitala lösningar. Enligt experterna är kompetensförsörjning en av nycklarna till industrins framtidssäkring. – Den stora utmaningen ligger i att få fler små innovativa företag att växa och att säkerställa att det finns nödvändig kompetens inom landet, säger Jan-Eric Sundgren, senior rådgivare på Teknikföretagen i intervjun med Ny Teknik. – Det behövs en nationell kompetensstrategi likväl som en bred industriuppgörelse. Han diskuterade industrins vandel tillsammans med experterna Jenny Elfsberg, avdelningschef Innovationsledning på Vinnova och Elena Fersman, forskningsdirektör inom AI på Ericsson och adjungerad professor inom cyberfysiska system på KTH. Alla tre experter betonar betydelsen av klimatomställningen och industrins potential i ljuset av en strukuromvandling. – Som internationellt erkänt föregångsland inom hållbarhet bör vi sträva mot klimatneutral produktion och integrera hållbarhetsmålen (SDG) i utvecklingsarbete och affärsmodeller, förklarar exempelvis Jenny Elfsberg.

Svensk innovationsförmåga

Enligt henne står Sverige sig väl i den globala konkurrensen via hög automationsgrad, värdeskapande, effektivitet samt stor innovationsförmåga. – Vår strategi i den akuta covidkrisen har hjälpt oss att klara oss väl så här långt, och i omställningen som nu sker behöver vi hålla oss kvar som ett ledande, progressivt och kunskapsintensivt land, fortsätter hon. I samverkan mellan akademi, forskningsinstitut, nya startups och gammal industri ser hon en bra riktning för att förvandla forskning till lönsamma affärer även i framtiden.

Forskning och trovärdighet som konkurrensfördelar

– Forskningsavdelningar inom bolag och stark samverkan med akademin och forskningsinstituten gör att det senaste inom tekniken hamnar i industriella tillämpningar relativt snabbt, kompletterar expertkollega Elena Fersman. Hon ser dessutom en konkurrensfördel för svensk industrin i pålitlighet och trovärdighet. – Nu när ai och smart automation tar större och större plats i industriella produkter och tjänster måste vi se till att även vår ai är pålitlig och trovärdig, påpekar hon.
Det nystartade bolaget Potato Plastic ska utmana den traditionella plastbranschen med plast tillverkad av resterna från svensk potatis. Startupen är en del av Chalmers Ventures inkubator och en av sex deltagare i Female Founders 2020. Bakom Potato Plastic står Elin Tornblad och Hanna Johansson tillsammans med industridesignern Pontus Törnqvist. Deras bio-plast tillverkas enbart av potatisrester och vatten. Potatisplasten lämnar inga mikroplaster i naturen och är nedbrytbar i naturen redan efter två månader.

Plast för kompostering

Produkter tillverkade av potatisplast läggs i komposten efter användning. Däremot gör det ingen skada om de skulle hamna i en vanlig papperskorg eller återvinningskärlet för traditionell plast. Tidningen Dagens Industri var först med att uppmärksamma den innovativa produktidén.

Utmanar traditionell tillverkning

I dagsläget tillverkas bio-plasten småskaligt i ett labb men entreprenörerna tittar på alternativ för att skala upp produktionen av sin potatisplast. Som ett första case har de samlat ett antal e-handlare i ett samarbete för att testa tillverkningen av plastpåsar för leverans av varor. Materialet gör det möjligt att tillverka en rad traditionella plastprodukter helt biobaserat. Potatisplasten kan utmana tillverkningen av t.ex. engångsbestick, plastpåsar och andra engångsartiklar.

Svensk potatis blir plast

Det nystartade bolaget Potato Plastic ska utmana den traditionella plastbranschen med plast tillverkad av resterna från svensk potatis. Startupen är en del av Chalmers Ventures inkubator och en av sex deltagare i Female...

Läs hela artikeln

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.