Bild: Amadeus Öster

”Den eldrivna A-traktorn var mitt mästerverk.”

2015 byggde Amadeus Öster om en Volvo 945 till en eldriven A-traktor. Medieintresset för den unge innovatören från Gnosjö var stort. Han var först med det i Sverige.
– Jag är fortfarande väldigt intresserad av elektronik, säger han idag. För framtiden planerar han ännu ett hemmabyggt elfordon till.

Efter runt 1000 mil sålde Amadeus från Gnosjö den eldrivna A-traktorn som han hade byggt helt själv. Han var bara 16 år gammal då och köparen var en yngre tonårskille från Skåne.

Stort intresse för hans innovation

Amadeus Öster eldriven A-traktor innovation

Det mediala intresset för Sveriges första eldrivna A-traktor var förstås stort. Amadeus fick mycket beröm för sin innovation. Det var för knappt fem år sedan. Idag jobbar han som elektriker i Värnamo. I en intervju med Brave New Business berättar han om hur det har gått sedan dess och varför han återigen planerar att bygga om en Volvo till en full fungerande elbil.

Hur reagerade människorna omkring dig på ditt innovativa projekt?
Det är många av mina kompisar som alltid har varit med hela resan. De har varit med mig och sett hur processen har gått framåt step by step. Så jag tror nog att många av mina närmsta vänner tyckte att det var jättehäftigt att jag fick igenom det. Men det var särskilt många vuxna som tyckte det var häftigt.

Var det nånting som förvånade dig?
Jag tyckte det var väldigt roligt för de vuxna ställde mycket frågor som jag kunde svara på. Det var väldigt kul.

Många medier rapporterade om ditt projekt. Var det också många som hörde av sig till dig som ville bygga nåt liknande?
Ja, det var några privatpersoner som kontaktade mig som hade funderingar och frågor men jag har inte hört nånting om någon annan som har byggt en liknande bil. En skola i Mariestad hörde också av sig. De ville bygga en liknande EPA-traktor som skolprojekt men jag vet inte hur det har gått för dem. De ville ha lite information och hjälp.

Varför sålde du förresten bilen redan samma år?
Det var ju mitt mästerverk om man säger så men jag kände ändå samtidigt att jag var tvungen att gå vidare. Tiden som man går igenom med en A-traktor är bara en kort period i ens liv. Jag kände att jag måste släppa den och köpa en riktig bil istället.

Vet du hur det har gått med själva bilen efter du hade sålt den?
Det var en kille från Skåne som köpte den. Han var ett par år yngre än mig då men jag vet inte vad som hände med bilen sedan. Jag har för mig att han precis hade börjat köra A-traktor.

Vad är det du sysslar med nuförtiden?
Jag gick ut el- och energiprogrammet med inriktning maskiner och automation på gymnasiet 2018. Just nu jobbar jag för Ds Smith Packaging Sweden AB i Värnamo. Där är jag en del av underhållspersonalen som består av både mekaniker och elektriker. Vi tar hand om maskinerna och reparerar dem.

Det låter som att du har fortsatt jobba med ditt intresse för elektronik.
Ja, absolut. Jag har alltid varit intresserad av det här med el. Detta är nog ganska mycket avancerade saker som finns i den här industrin. Det är väldigt mycket utrustning och styrsystem och allt inom el som jag jobbar med. Det kan vara rätt utmanande ibland och försöka lösa fel. Man kan bli rätt tokig ibland men jag tycker det är roligt och utvecklande.

Har det varit fördelaktigt för dig när du sökte jobb att du hade byggt den eldrivna A-traktorn?
Ja, det tror jag för jag skrev om det i mitt CV när jag sökte den här tjänsten. De tyckte att det var jättehäftigt. Men det är nog mer för själva arbetet i sig. Jag hade arbetat mycket med händerna och tillverkat egna grejer för att få elbilen att fungera. Det är den största fördelen som jag har i mitt jobb från det här projektet.

Vad är de största lärdomarna som du har fått tack vare ditt projekt?
Jag har lärt mig mycket med just det här handarbetet. Genom att tillverka egna grejer, designa egna saker och komma på lösningar. Jag har definitivt skaffat mig mycket erfarenhet genom detta projekt.

Finns det nya elbilsprojekt som du jobbar med just nu?
Jag har en dröm om att jag skulle vilja bygga om en äldre Volvo. Jag har börjat snöa in mig på den här lyxiga modellen 960. Jag har funderingar på att bygga om en sådan till eldrift. Det hade varit riktigt häftigt! Just nu sparar jag pengar för att bygga hus tillsammans med min sambo så det är det som prioriteras. Men i framtiden skulle jag kunna se en hemmabyggd elbil igen. Jag är fortfarande väldigt intresserad och håller på med elektronik på fritiden. Jag tycker det är avkopplande och kul.

Brave news
Tillsammans med Spotifys grundare har KTH instiftat ett nytt innovationspris. Varje år ska 500 000 kronor delas ut till entreprenörer som genom innovation bidrar till samhällsförbättring. Med det nya innovationspriset, ”KTH Innovation Award” hoppas man kunna inspirera till utveckling av avancerad teknik som bidrar till ett bättre samhälle. Priset tilldelas inte de bolag eller entreprenörer som lyckats bäst finansiellt utan till de entreprenörer som vågat drömma stort och inte gett upp på vägen. – För mig handlar entreprenörskap om att tänka stort, ta sig an problem på kreativa sätt och inte ge upp, säger Daniel Ek, grundare av Spotify, till DI i en skriftlig kommentar. – Jag är glad att vara med och starta 'KTH Innovation Award' och jag hoppas att det kan inspirera fler att utveckla avancerad teknik som kan göra världen bättre.

”Priset ska lyfta de som gjort verklighet av sina idéer”

Den halva miljon som årligen delas ut ska gå till någon som genom sin forskning eller utbildning, har eller har haft en koppling till Kungliga Tekniska högskolan. I juryn sitter kandidater från såväl akademin som utomstående. – Jag har alltid tyckt att det är viktigt att bedriva grundforskning, men också att ta den forskningen ut i samhället. Jag hoppas att priset ska lyfta de som gjort verklighet av sina idéer, men också att det ska inspirera fler att våga ta sig an stora utmaningar, både i sin forskning och i sitt entreprenörskap, säger Mathias Uhlén i ett pressmeddelande. Vem som helst kan vara med och nominera sig själv eller någon annan till innovationspriset. Första vinnaren utses i juni 2021 och priset delas ut i september samma år. Nomineringen är öppen fram till och med 15 april. Nominera någon till KTH Innovation Award här.

En halv miljon till entreprenörer

Tillsammans med Spotifys grundare har KTH instiftat ett nytt innovationspris. Varje år ska 500 000 kronor delas ut till entreprenörer som genom innovation bidrar till samhällsförbättring.

Med det nya innovationspriset...

Läs hela artikeln
Albin Sandberg läser Maskinteknik på Jönköping University och gjorde sin praktik på Gnosjö Automatsvarvning. Efter att ha undersökt delar av produktionsprocessens rutiner kring mätning och kalibrering har vd Linda Fransson avsatt resurser för att ta hans undersökningsresultat vidare. Till våren är Albin åter hos företaget för att göra sitt exjobb inom industriell ekonomi och produktionsledning. Det var när Albin sökte sin praktikplats i höstas som han kom i kontakt med Linda Fransson på Gnosjö Automatsvarvning. Då undersökte han hur man kunde använda befintliga personalresurser för att effektivisera och underlätta på företags mätteknikavdelning. – Det har varit roligt att vara på ett företag som inte bara snackar om framåtanda och utveckling utan som faktiskt gör allt detta i sin vardag, säger Albin Sandberg tidigare praktikstudent på Gnosjö Automatsvarvning. Resultatet av undersökningen gav gehör och idag har Linda avsatt resurser från lager och logistik för att underlätta hos mätteknik. – När vi på Gnosjö Automatsvarvning tar emot en praktikant måste vi avsätta tid för handledning men också tillse att använda oss av resultatet, säger Linda Fransson vd på Gnosjö Automatsvarvning.

Exjobbet ska hjälpa till att hitta rätt kompetens

När det var dags för Albin att söka exjobb hörde han åter av sig till Gnosjö Automatsvarvning. Den här gången ska han tillsammans med ytterligare en student undersöka värdet av olika kompetenser och egenskaper i ett antal specifika tjänster på företaget. – Vårt uppdrag blir att rent marknadsmässigt undersöka vad som är viktigast i respektive roll. Det kommer ju en dag när dessa individer går i pension eller väljer att sluta på företaget och då är det bra att veta vad som krävs för att ersätta personen på bästa sätt, säger Albin. Nu ska han undersöka vilka kompetenser och egenskaper nästa kandidat måste besitta för att upprätthålla eller öka lönsamheten för tjänsten. Helt enkelt ett ramverk att förhålla sig till inför framtida rekryteringar. – Vi har många trogna medarbetare som har utvecklats inom ramen för sin anställning, det finns därför ingen given utbildning att vända sig mot när vi ska rekrytera till framtidens nyckelposter. Vi vill fortsatt ligga i framkant när det gäller produktion och måste då tillse att vår personal har rätt kompetens, säger Linda. – Vi kommer förmodligen komma fram till att vissa egenskaper och kompetenser egentligen inte spelar någon roll sett till lönsamheten i bolaget medan andra är superviktiga. Vår undersökning kommer göra det lättare att hitta rätt ersättare i framtiden, fortsätter Albin.

Ledande position via teknikutbildning

Albin hoppas ta med sig goda erfarenheter från sitt exjobb för framtidens utmaningar. Under sin utbildning har maskinteknik, industriell ekonomi och produktionsledning varit centrala delar som framåt kan leda honom vidare till exempelvis vd-poster, projektledning, konsultjobb eller olika ledande positioner. Han valde en teknisk utbildning redan på gymnasiet och han har inte ångrat sitt val sedan dess. För hans del var en fortsatt teknisk utbildning på högskolan en självklarhet eftersom han såg valmöjligheterna för framtiden som stora. – Jag tror att det finns mycket fördomar om hur en teknisk utbildning är men det stämmer ofta inte överens med verkligheten. Mitt tips är att läsa på ordentligt om olika utbildningar och helt enkelt fimpa alla fördomar, avslutar Albin.

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.