Bild: Emil Fagander

Den cirkulära högtalaren

Under 2019 slängdes över 50 miljoner ton elektronik vilket motsvarar omkring 7 kilo per person i världen. Transparent har som ambition att ändra på det genom att bli det första varumärket inom konsumentelektronik som är helt cirkulärt. 

En ökad konsumtion, kortare produktlivstid och för få möjligheter att laga och uppgradera teknikprylar ligger bakom ökningen av elektronikavfall enligt FN:s rapport från 2020. Teknikvarumärket Transparent vill vara med och påverka detta genom att designa tidlös, modulär elektronik som kan uppgraderas om och om igen. Brave New Business tog ett snack med Martin Willers, en av grundarna till Transparent.

Hej Martin, hur kom ni på idén med Transparent?

För ungefär 10 år sedan jobbade min medgrundare Per med högtalare för ett annat stort elektronikvarumärke. Vi kände redan då att branschen var väldigt linjär och snabbt skapade stora högar elektronikskrot. Vår idé var att bygga en produkt som skulle hålla en livstid genom att koka ner den till de essentiella beståndsdelarna så att de kunde lagas vid behov. Vi ville att produkten skulle vara lätt att förstå och företaget bakom skulle jobba på ett öppet sätt. När själva produkten dessutom blev genomskinlig fick ordet Transparent sammanfatta hela syftet med företaget.

Grundarna till Transparent, Per Brickstrand och Martin Willers, har som ambition att bli det första Transparent har som ambition att bli det första varumärket inom konsumentelektronik som är helt cirkulärt.

Per Brickstrand och Martin Willers är grundare av Transparent. Fotograf: Idha Lindhag

Hur lyckades ni med en framgångsrik start av ett nytt företag? 

Vi skrev ett blogginlägg om Transparent Speaker som gick live den 11 november 2011. I inlägget förklarade vi den hållbara designfilosofin och kom med en lösning på kriget som pågår i världens alla vardagsrum – den oändliga kampen mellan hemelektronik och inredning. Inlägget blev viralt och folk bad oss om att lägga det på Kickstarter, en plattform för gräsrotsfinansiering. Detta ledde till att en framgångsrik crowdfunding-kampanj genomfördes 2013 och resten är historia.

Enligt rykte är en av era högtalare med i en musikvideo för will.i.am (medlem i gruppen Black Eyed Peas) och Britney Spears, stämmer det? 

Haha, ja det stämmer. Innan vi hade massproducerat första högtalaren blev vi kopierade i musikvideon Scream & Shout av will.i.am, ft. Britney Spears. Det var ett klipp på några sekunder där de hade gjort en 3D-modell av högtalaren som de spränger i småbitar. Vi tyckte mest det var kul och fick tag på will.i.am efter en presentation på en teknikmässa i Las Vegas för att fråga om han ville utöka samarbetet. Han blev lite svettig, kanske var han rädd för att bli stämd, och det slutade tyvärr med att de tog bort vår scen från videon. Dock hade den redan spelats flera hundra miljoner gånger på YouTube!

Transparent designar tidlös, modulär elektronik som kan uppgraderas om och om igen. Fotograf: Idha Lindhag

Kan du berätta lite om kopplingen till MakerSquare?

Vi tittar aktivt på nya underleverantörer i Europa för att ha ett kortare avstånd till att stänga loopen på de materialströmmar vi sätter på marknaden. MakerSquare fyller en viktig funktion som kravställare och mäklare till duktiga svenska underleverantörer.

Vad är nästa steg? 

När vi lanserar Light Speaker kommer vi vara först med ett system för spårning på produktnivå. Genom en QR-kod på produkten som du scannar med mobilen kan du se all data om produkten och hur man till exempel lagar den. Ett sådant ”produktpass” är något som EU pushar mycket för nu så det är roligt att vara ett bra exempel för den kommande utvecklingen.

Vad är hemligheten bakom framgång tror du?

Som företagsledare: fantasi, förmåga och flit. Som företag: förstå folk först.

Vad skulle du ge för tips till 15-åriga Martin?

Gör hemsidor med enkla betalsystem istället för hemsidor som är flashiga och snygga.

 

Läs fler av Brave New Business artiklar

Odla smart året runt

Fokusera bättre med smarta hörlurar

Världens första 100 % miljövänliga batteri gjort på Aloe Vera

Brave news
På Global Fashion Summit i Köpenhamn har Allbirds introducerat en banbrytande kreation: En sko som påstås vara den första i världen som inte bidrar med några koldioxidutsläpp under sin livscykel. Innovationen bygger på regenerativ ull från Nya Zeeland och öppnar dörren till en mer miljövänlig framtid inom mode. Den nya M0.0NSHOT-sneakern från Allbirds är ett tekniskt mästerverk. Ovandelen är tillverkad av regenerativ ull från en gård i Nya Zeeland som binder mer koldioxid än den släpper ut. Detta gör skon till den första i sitt slag, med noll netto koldioxidutsläpp över sin livscykel. Det är ett stort steg mot hållbarhet inom modeindustrin och ett bevis på att naturligt härledda produkter är framtiden. Allbirds har även tänkt på förpackningen och transporten. Skon kommer att vacuumförpackas i bioplastpolyeten för att minska utrymmesbehovet under transporten. Dessutom planerar företaget att använda elektriska lastbilar och bio-bränsledrivna containerfartyg för att minska miljöpåverkan. Skons slutskede måste fortfarande dock lösas, det vill säga hur skons förpackning och dess olika plast- och bioplastkompositkomponenter ansvarsfullt kan kasseras och återvinnas. Något som hittills har visat sig vara svårt, om inte omöjligt. Men under tiden utveckling kring detta sker är Allbirds öppen för samarbete och delar gärna med sig av sina innovationer för att driva branschen mot en mer hållbar framtid. Skon kommer att börja säljas under våren 2024. Relaterade artiklar Världens snabbaste sko med AI Världens första 3D-printade klättringssko Nedbrytbara skor med hållbara materialet BioCirflex
En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor med varierande hörselkapacitet att känna musiken genom vibrationer och beröring. Detta teknologiska framsteg öppnar upp för inklusivitet och glädje som inte tidigare varit möjligt. För lite över ett år sedan gick musikern och teaterkonstnären Daniel Belquer med i ett team som hade som mål att förbättra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. De såg de kreativa sätt som dessa konsertbesökare använde för att uppleva musik, såsom att känna vibrationer genom ballonger eller vända högtalare mot golvet. Detta inspirerade dem att utveckla något ännu mer fantastiskt genom användning av den senaste teknologin inom VR. Resultatet blev Not Impossible Labs lansering av "Music: Not Impossible," ett projekt som dedikerar sig till att adressera sociala frågor med teknologisk innovation. VR-dräkterna, som har 24 vibrerande plattor, har redan demonstrerat sin potential, bland annat vid evenemanget "Tyst disco: En kväll av tillgänglighetsmagi" på Lincoln Center for the Performing Arts. Där fick 75 personer möjlighet att uppleva musiken oavsett deras hörselstatus. VR-DJ:n Paddy Hanlon skapade en unik symfoni av känslor som synkroniserades med musiken, och besökarna kunde själva anpassa ljudnivån med hörlurar. Detta banbrytande teknologiska framsteg öppnar dörrarna till en värld av inklusivitet, där musikens kraft kan upplevas av alla, oavsett hörsel. Relaterade artiklar VR ska göra navigation av stora fartyg säkrare Bli kvitt psykiska störningar med VR Digitala möten i en VR-miljö

VR-dräkt låter döva känna livemusik

En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor...

Läs hela artikeln

    Brave New Business letar modiga entreprenörer

    Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


    Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.