Bild: Emil Fagander

Den cirkulära högtalaren

Under 2019 slängdes över 50 miljoner ton elektronik vilket motsvarar omkring 7 kilo per person i världen. Transparent har som ambition att ändra på det genom att bli det första varumärket inom konsumentelektronik som är helt cirkulärt. 

En ökad konsumtion, kortare produktlivstid och för få möjligheter att laga och uppgradera teknikprylar ligger bakom ökningen av elektronikavfall enligt FN:s rapport från 2020. Teknikvarumärket Transparent vill vara med och påverka detta genom att designa tidlös, modulär elektronik som kan uppgraderas om och om igen. Brave New Business tog ett snack med Martin Willers, en av grundarna till Transparent.

Hej Martin, hur kom ni på idén med Transparent?

För ungefär 10 år sedan jobbade min medgrundare Per med högtalare för ett annat stort elektronikvarumärke. Vi kände redan då att branschen var väldigt linjär och snabbt skapade stora högar elektronikskrot. Vår idé var att bygga en produkt som skulle hålla en livstid genom att koka ner den till de essentiella beståndsdelarna så att de kunde lagas vid behov. Vi ville att produkten skulle vara lätt att förstå och företaget bakom skulle jobba på ett öppet sätt. När själva produkten dessutom blev genomskinlig fick ordet Transparent sammanfatta hela syftet med företaget.

Grundarna till Transparent, Per Brickstrand och Martin Willers, har som ambition att bli det första Transparent har som ambition att bli det första varumärket inom konsumentelektronik som är helt cirkulärt.

Per Brickstrand och Martin Willers är grundare av Transparent. Fotograf: Idha Lindhag

Hur lyckades ni med en framgångsrik start av ett nytt företag? 

Vi skrev ett blogginlägg om Transparent Speaker som gick live den 11 november 2011. I inlägget förklarade vi den hållbara designfilosofin och kom med en lösning på kriget som pågår i världens alla vardagsrum – den oändliga kampen mellan hemelektronik och inredning. Inlägget blev viralt och folk bad oss om att lägga det på Kickstarter, en plattform för gräsrotsfinansiering. Detta ledde till att en framgångsrik crowdfunding-kampanj genomfördes 2013 och resten är historia.

Enligt rykte är en av era högtalare med i en musikvideo för will.i.am (medlem i gruppen Black Eyed Peas) och Britney Spears, stämmer det? 

Haha, ja det stämmer. Innan vi hade massproducerat första högtalaren blev vi kopierade i musikvideon Scream & Shout av will.i.am, ft. Britney Spears. Det var ett klipp på några sekunder där de hade gjort en 3D-modell av högtalaren som de spränger i småbitar. Vi tyckte mest det var kul och fick tag på will.i.am efter en presentation på en teknikmässa i Las Vegas för att fråga om han ville utöka samarbetet. Han blev lite svettig, kanske var han rädd för att bli stämd, och det slutade tyvärr med att de tog bort vår scen från videon. Dock hade den redan spelats flera hundra miljoner gånger på YouTube!

Transparent designar tidlös, modulär elektronik som kan uppgraderas om och om igen.

Transparent designar tidlös, modulär elektronik som kan uppgraderas om och om igen. Fotograf: Idha Lindhag

Kan du berätta lite om kopplingen till MakerSquare?

Vi tittar aktivt på nya underleverantörer i Europa för att ha ett kortare avstånd till att stänga loopen på de materialströmmar vi sätter på marknaden. MakerSquare fyller en viktig funktion som kravställare och mäklare till duktiga svenska underleverantörer.

Vad är nästa steg? 

När vi lanserar Light Speaker kommer vi vara först med ett system för spårning på produktnivå. Genom en QR-kod på produkten som du scannar med mobilen kan du se all data om produkten och hur man till exempel lagar den. Ett sådant ”produktpass” är något som EU pushar mycket för nu så det är roligt att vara ett bra exempel för den kommande utvecklingen.

Vad är hemligheten bakom framgång tror du?

Som företagsledare: fantasi, förmåga och flit. Som företag: förstå folk först.

Vad skulle du ge för tips till 15-åriga Martin?

Gör hemsidor med enkla betalsystem istället för hemsidor som är flashiga och snygga.

 

Läs fler av Brave New Business artiklar

Odla smart året runt

Fokusera bättre med smarta hörlurar

Världens första 100 % miljövänliga batteri gjort på Aloe Vera

Brave news
Nu kan du plantera din egen miniskog. På en yta stor som en tennisplan kan du vara med och bidra till ett bättre klimat.  Medan klimatkrisen växer i världen växer också de så kallade "miniskogarna". Det finns i nuläget ungefär 2000 miniskogar. En miniskog, också kallad Miyawaki-skog, är en yta täckt av täta träd. Tanken är att de små skogarna ska bidra till ett bättre klimat. Den optimala skogen planteras på en yta ungefär lika stor som en tennisplan där varje kvadratmeter rymmer mellan två och sju träd. Något som kännetecknar miniskogen är valet av träd då den enbart består av inhemska sorter. Fördelarna med en miniskog är många. Inte nog med att den absorberar 40 gånger så mycket koldioxid som en normalväxande skog så växer den 10 gånger snabbare, har 20 gånger så hög biologisk mångfald och planteras 30 gånger tätare. Idag drivs skogarna mest som lokala projekt av volontärer men konceptet blir mer och mer populärt. I dagsläget finns miniskogar i Japan, där konceptet utformades, Belgien, Frankrike, Nederländerna, USA, Thailand och Indien.   Läs fler klimatsmarta nyheter från Brave New Business Munskydd för kor ska rädda klimatet Världens första 100 % miljövänliga batteri gjort på Aloe Vera Köp överbliven mat via app
Att försöka få ut det sista ur en schampoflaska eller tandkrämstub är ett irritationsmoment som de flesta kan relatera till. Dessutom leder det till onödigt avfall och krånglig återvinning. Men förhoppningsvis är detta snart ett minne blott tack vare den nya tekniken EveryDrop. Enligt vissa uppskattningar lämnas 17 – 25 % av innehållet i en flaska kvar och hamnar därefter i papperskorgen. Den extra hala flaskan från EveryDrop ser däremot till att allt innehåll glider ut lätt tack vare ett giftfritt lager av smörjmedel på ytan som eliminerar friktion. På så sätt minskar avfallet samtidigt som flaskorna blir lättare att återvinna - eller till och med återanvända - eftersom de lätt kan rengöras. https://vimeo.com/542304715 LiquiGlide jämför EveryDrop-tekniken med en vanlig flaska. Det är MIT spinout-företaget LiquiGlide som ligger bakom produkten. Kripa Varanasi, en MIT-professor och medgrundare av LiquiGlide, uttalade sig i företagets pressmeddelande: – Återvinning är nästan omöjligt när det finns lotion eller annat kvar i flaskan. I vissa fall behövs en stor mängd vatten för att rengöra förpackningarna. Många tror säkert att plastflaskor och andra förpackningar som vi kastar kommer att återvinnas, men mycket av det hamnar istället på deponin. Enligt företaget har EveryDrop-tekniken många fördelar utöver den överlägsna användarupplevelsen och noll avfall.  Den kommer även att minska koldioxid- och vattenavtryck för skönhetsförpackningar eftersom det eliminerar produktsvinn och möjliggör koncentration av produkter, vilket i sin tur kan resultera i mindre förpackningsstorlekar. Konsumenter kan också spara pengar eftersom de inte behöver köpa nya produkter lika ofta. LiquiGlide pratar nu med flera olika varumärken för skönhets- och hygienartiklar, som vill minska sitt miljöavtryck, och har som ambition att finnas på butikshyllorna inom ett par månader.   Läs fler nyheter från Brave New Business Hon gör skimrande akvarellfärg av sminkavfall 3D-printade läppstift mot kosmetiksvinn Världens första 100 % miljövänliga batteri gjort på Aloe Vera

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.