Många varumärken, både stora och små, tar klimatfrågan på allvar. Nu har ett välkänt varumärke för sneakers tagit sig an en ny vinkel i hållbarhetsfrågan – rengöring, omplåstring och nya skosnören till slitna sneakers.
I en Nikebutik i London har sneakersägare kunnat få sina slitna skor rengjorda, omplåstrade och uppdaterade med nya skosnören. Tanken bakom satsningen är att gamla produkter ska återanvändas istället för att kastas. Vilket också är en satsning i varumärkets cirkulära vision.
Med ”plåster” i olika färger och former ska ett par gamla skor kunna få en ny personlig touch och samtidigt gå att använda under en längre tid. Projektet har fått namnet B.I.L.L. och står för Bot Initiated Longevity Lab. Kort och gott en robot, som på gammaldags vis med vattenbaserade rengöringsmedel och polyesterstickers, förlänger livslängden på ett par skor.
Roboten fungerar så att när en sko förs in i maskinen skapas en 3D-modell. Modellen visar vilka områden på skon som behöver rengöras samt om något område är extra slitet och bör plåstras om. Ägaren till skorna får sedan välja ett klistermärke som stärker upp skons slitna område. När skon är klar ritas nya linjer och skosnörena byts ut till nya i återvunnet material.
Än har tekniken bara testats som en pilot. Men insikterna från testet är tänkta att sätta prägeln för varumärkets framtida hållbarhetsarbete.
Läs fler nyheter från Brave New Business