Brave New Business tog ett snack med EJLI-rotation, vinnaren av Blixtlåset 2019. Det unga företaget utvecklade ett ergonomiskt handtag för snöskyfflar som underlättar tunga lyft och förebygger ryggskador vid snöskottning. I intervjun berätter de om sina erfarenheter och om hur kreativa affärsidéer kan hittas i ens vardagsliv.
Att våga ha självförtroende och inte vara rädd för att misslyckas. Det är bara några av erfarenheterna som det unga företaget EJLI-rotation har tagit med sig efter de vann Blixtlåset i 2019. Vi pratade med teamet bakom den prisbelönta innovationen om hur enkla idéer kan bli till vinnande innovationer.
Vad tror ni var nyckeln till eras framgång i Blixtlåset-tävlingen?
Vi blev chockade när de ropade upp oss som vinnare. Vi gick in med inställningen att ha kul och lära oss så mycket som möjligt. Vi var så lugna och samarbetade bra som grupp och det är nog anledningen till att vi vann.
Hur kom ni på affärsidén med det ergonomiska handtaget?
Vår idé grundar sig i att vi upplevt snöskottning som ett tungt och tråkigt jobb i vardagen. Dessutom något som ofta leder till skador. Därav skapade vi en produkt som löste problemet, ett ergonomiskt handtag för snöskyffeln. Det är ofta de enkla idéerna som ger störst framgång.
Vad är ert bästa tips till någon som ska vara med och tävla i Blixtlåset?
Tro på dig själv, våga satsa och var inte rädd för att göra fel. Man lär sig av sina misstag vilket hjälper till att komma framåt med idén. Satsa på helheten, försök ha en färdig prototyp, en bra monter och tänk på hur ni presenterar innovationen för juryn. Men det viktigaste – ha kul på vägen!
Vilken var den största utmaning under skapningsprocessen?
Det svåraste i gruppen var när någon, eller alla, tappade motivationen. Men de gånger det gick segt framåt var vi snabba med att peppa varandra och hjälpas åt för att fortsätta framåt.
Hur kändes det att presentera den egna affärsidén för både jury och publik?
Vi har behövt samla mod för att klara vissa moment under Blixtlås-året. Vi har ett flertal gånger behövt presentera vår affärsidé för flera hundra människor och vi har alla varit otroligt nervösa. Trots nervositet har vi grejat det galant och lärt oss mycket.
Vilka erfarenheter från tävlingen bär ni med er vidare i framtiden?
Den största lärdomen har varit att våga tro på sig själv. Trots motgångar är det viktigt att kunna kommunicera. Alla i gruppen tyckte tidigare att det kändes jobbigt att socialisera sig och prata med folk. Men nu är vi alla mer bekväma i den situationen.
Vad behövs det för att bli innovatör?
Vem som helst kan bli innovatör. Tänk positivt och våga vara kreativ så kan vem som helst lyckas.