Bild: EJLI-rotation

Blixtlåset-vinnarens tips för innovatörer

Brave New Business tog ett snack med EJLI-rotation, vinnaren av Blixtlåset 2019. Det unga företaget utvecklade ett ergonomiskt handtag för snöskyfflar som underlättar tunga lyft och förebygger ryggskador vid snöskottning. I intervjun berätter de om sina erfarenheter och om hur kreativa affärsidéer kan hittas i ens vardagsliv.

Att våga ha självförtroende och inte vara rädd för att misslyckas. Det är bara några av erfarenheterna som det unga företaget EJLI-rotation har tagit med sig efter de vann Blixtlåset i 2019. Vi pratade med teamet bakom den prisbelönta innovationen om hur enkla idéer kan bli till vinnande innovationer.

Vad tror ni var nyckeln till eras framgång i Blixtlåset-tävlingen?
Vi blev chockade när de ropade upp oss som vinnare. Vi gick in med inställningen att ha kul och lära oss så mycket som möjligt. Vi var så lugna och samarbetade bra som grupp och det är nog anledningen till att vi vann.

Hur kom ni på affärsidén med det ergonomiska handtaget?
Vår idé grundar sig i att vi upplevt snöskottning som ett tungt och tråkigt jobb i vardagen. Dessutom något som ofta leder till skador. Därav skapade vi en produkt som löste problemet, ett ergonomiskt handtag för snöskyffeln. Det är ofta de enkla idéerna som ger störst framgång.

Vad är ert bästa tips till någon som ska vara med och tävla i Blixtlåset?
Tro på dig själv, våga satsa och var inte rädd för att göra fel. Man lär sig av sina misstag vilket hjälper till att komma framåt med idén. Satsa på helheten, försök ha en färdig prototyp, en bra monter och tänk på hur ni presenterar innovationen för juryn. Men det viktigaste – ha kul på vägen!

Vilken var den största utmaning under skapningsprocessen?
Det svåraste i gruppen var när någon, eller alla, tappade motivationen. Men de gånger det gick segt framåt var vi snabba med att peppa varandra och hjälpas åt för att fortsätta framåt.

Hur kändes det att presentera den egna affärsidén för både jury och publik?
Vi har behövt samla mod för att klara vissa moment under Blixtlås-året. Vi har ett flertal gånger behövt presentera vår affärsidé för flera hundra människor och vi har alla varit otroligt nervösa. Trots nervositet har vi grejat det galant och lärt oss mycket.

Vilka erfarenheter från tävlingen bär ni med er vidare i framtiden?
Den största lärdomen har varit att våga tro på sig själv. Trots motgångar är det viktigt att kunna kommunicera. Alla i gruppen tyckte tidigare att det kändes jobbigt att socialisera sig och prata med folk. Men nu är vi alla mer bekväma i den situationen.

Vad behövs det för att bli innovatör?
Vem som helst kan bli innovatör. Tänk positivt och våga vara kreativ så kan vem som helst lyckas.

På Global Fashion Summit i Köpenhamn har Allbirds introducerat en banbrytande kreation: En sko som påstås vara den första i världen som inte bidrar med några koldioxidutsläpp under sin livscykel. Innovationen bygger på regenerativ ull från Nya Zeeland och öppnar dörren till en mer miljövänlig framtid inom mode. Den nya M0.0NSHOT-sneakern från Allbirds är ett tekniskt mästerverk. Ovandelen är tillverkad av regenerativ ull från en gård i Nya Zeeland som binder mer koldioxid än den släpper ut. Detta gör skon till den första i sitt slag, med noll netto koldioxidutsläpp över sin livscykel. Det är ett stort steg mot hållbarhet inom modeindustrin och ett bevis på att naturligt härledda produkter är framtiden. Allbirds har även tänkt på förpackningen och transporten. Skon kommer att vacuumförpackas i bioplastpolyeten för att minska utrymmesbehovet under transporten. Dessutom planerar företaget att använda elektriska lastbilar och bio-bränsledrivna containerfartyg för att minska miljöpåverkan. Skons slutskede måste fortfarande dock lösas, det vill säga hur skons förpackning och dess olika plast- och bioplastkompositkomponenter ansvarsfullt kan kasseras och återvinnas. Något som hittills har visat sig vara svårt, om inte omöjligt. Men under tiden utveckling kring detta sker är Allbirds öppen för samarbete och delar gärna med sig av sina innovationer för att driva branschen mot en mer hållbar framtid. Skon kommer att börja säljas under våren 2024. Relaterade artiklar Världens snabbaste sko med AI Världens första 3D-printade klättringssko Nedbrytbara skor med hållbara materialet BioCirflex
En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor med varierande hörselkapacitet att känna musiken genom vibrationer och beröring. Detta teknologiska framsteg öppnar upp för inklusivitet och glädje som inte tidigare varit möjligt. För lite över ett år sedan gick musikern och teaterkonstnären Daniel Belquer med i ett team som hade som mål att förbättra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. De såg de kreativa sätt som dessa konsertbesökare använde för att uppleva musik, såsom att känna vibrationer genom ballonger eller vända högtalare mot golvet. Detta inspirerade dem att utveckla något ännu mer fantastiskt genom användning av den senaste teknologin inom VR. Resultatet blev Not Impossible Labs lansering av "Music: Not Impossible," ett projekt som dedikerar sig till att adressera sociala frågor med teknologisk innovation. VR-dräkterna, som har 24 vibrerande plattor, har redan demonstrerat sin potential, bland annat vid evenemanget "Tyst disco: En kväll av tillgänglighetsmagi" på Lincoln Center for the Performing Arts. Där fick 75 personer möjlighet att uppleva musiken oavsett deras hörselstatus. VR-DJ:n Paddy Hanlon skapade en unik symfoni av känslor som synkroniserades med musiken, och besökarna kunde själva anpassa ljudnivån med hörlurar. Detta banbrytande teknologiska framsteg öppnar dörrarna till en värld av inklusivitet, där musikens kraft kan upplevas av alla, oavsett hörsel. Relaterade artiklar VR ska göra navigation av stora fartyg säkrare Bli kvitt psykiska störningar med VR Digitala möten i en VR-miljö

VR-dräkt låter döva känna livemusik

En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor...

Läs hela artikeln

    Brave New Business letar modiga entreprenörer

    Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


    Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.