Bild: Blueland

Avlägsnar vatten ur produkter för miljön

Visste du att dina rengöringsprodukter lämnar ett stort koldioxidavtryck efter sig? Startupföretaget Blueland kan nu ha hittat en smart lösning på problemet – att avlägsna vattnet ur produkterna.  

Om du kollar igenom dina produkter i städskåpet där hemma så hittar du kanske fönsterputs, diskmedel och andra rengöringsmedel. De har förmodligen en sak gemensamt – vatten är deras huvudsakliga ingrediens. Fram tills nyligen trodde nog få konsumenter att detta var ett problem. Men allteftersom fler människor blir mer medvetna om klimatförändringar och plastföroreningen blir den stora miljöpåverkan av vardagliga produkter svår att ignorera.

Att skicka flaskor, som i stor utsträckning är fyllda med vatten, från tillverkaren till återförsäljaren och sedan till konsumentens hem kräver mängder med koldioxidutsläpp. Att dessutom alltid slänga plastflaskorna när innehållet är slut adderar ytterligare till miljöpåverkan. Även om man återvinner flaskan.

Förra veckan lanserades Blueland, en ny serie rengöringsprodukter i form av små tabletter som kunden själv blandar med vatten hemma i rengöringsbehållare som företaget tillhandahåller. Flaskor som enligt företaget håller livet ut.

Grundaren Sarah Paiji fick idén som nybliven mamma då hon insåg överflödet av mikroplast som hamnar i vårt vatten. Vatten som hon bland annat dagligen använde till sitt barns välling. Paiji ville gärna minska sin plastförbrukning och sitt bidrag till överflöd av plastavfall i miljön, men kände att hon som konsument inte hade något val. Så hon bestämde sig för att skapa möjligheten själv med Blueland.

– Som kund får jag annars betala för en plastflaska som jag egentligen inte behöver och vatten som jag har hemma, gratis. Jag grundade Blueland i tron om att vi inte borde behöva offra ett rent hem för en ren planet, säger Sarah Paiji.

Företaget hoppas och tror att deras kunder kommer kunna bidra till att eliminera behovet av 100 miljarder enstaka plastflaskor i USA. Huruvida produkterna håller samma standard och ger bra städresultat får var och en avgöra, men om man ska tro recensionerna så är företaget och produkterna här för att stanna.

Läs om fler bra vatten-relaterade initiativ i Brave New Business-artiklarna nedan.

Världens alla företag har fått rädda-haven-sjuka 

Familjen som kan minska globala vattenförbrukningen med 98 procent 

24-åringen skapar världens största platsdammsugare

Brave news
Vi besökte Dreamhack och Gnosjö Automatsarvnings monterkoncept Dreamjobber, där de med hjälp av en VR-simulator lät folk testa på hur det är att jobba som operatör. https://www.facebook.com/bravenewbusiness/videos/2342095272522657/?t=2

Ett besök på Dreamhack

Vi besökte Dreamhack och Gnosjö Automatsarvnings monterkoncept Dreamjobber, där de med hjälp av en VR-simulator lät folk testa på hur det är att jobba som operatör.

https://www.facebook.com/bravenewbusiness/videos/234...

Läs hela artikeln
Nu kan du dricka kaffe ur en kopp gjord av kaffe. Koppen doftar dessutom kaffe vilket tar upplevelsen till en helt annan dimension. Mycket mer mind-blowing än så blir det knappast. Det är start-up företaget Kaffeeform från Berlin som sedan 2015 har gjort kaffekoppar från återvunnen kaffesump. Med hjälp av cyklistbud hämtar företaget upp kaffesump från caféer runtomkring Berlin för att skapa dessa miljövänliga muggar. Den uppsamlade sumpen sorteras och rengörs sedan av företaget. Därefter transporteras det till en annan anläggning där det torkas och blandas med växtfibrer, björkfrön och naturliga hartser. När den nya massan blandats ihop formas den under värme och tryck. Det tar drygt 14 dl kaffesump att producera en espressokopp med tillhörande tallrik. Det resulterar i en slutprodukt som består till 40 % av kaffesump och är 100 % biologiskt nedbrytbar. Förutom att kopparna är slitstarkta och lätta har de en mild doft av kaffe vilket är lätt att förstå. Sortimentet omfattar koppar i olika storlekar för att passa de vanligaste kaffedryckerna såsom espresso, cappuccino och kaffe latte, men finns framförallt som take-away mugg. Tyskland är nämligen ett av de länder i Europa som konsumerar mest kaffe och engångsmuggar. I genomsnitt går det åt nästan 6,5 kg kaffebönor per person varje år och ca 99 % av engångsmuggarna i antingen plast eller papper hamnar i papperskorgen. Det kan ta över 20 år för sådana take-away muggar att brytas ner, så genom deras innovation kan företaget inte bara tackla ett utan två problem – kaffesump och engångsmuggar. Kaffeeforms koppar och muggar används på 20 caféer i Berlin och på över 150 ställen i övriga Europa. Men företaget tänker inte nöja sig med enbart kaffekoppar. Drömmen är att en dag kunna forma kaffesump till livsstilsprodukter och till och med möbler. Brave New Business fortsätter följa företaget med spänning.

Återvunna kaffekoppar av kaffesump

Nu kan du dricka kaffe ur en kopp gjord av kaffe. Koppen doftar dessutom kaffe vilket tar upplevelsen till en helt annan dimension. Mycket mer mind-blowing än så blir det knappast.

Det är start-up företaget Kaffeefor...

Läs hela artikeln

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.