Visste du att dina rengöringsprodukter lämnar ett stort koldioxidavtryck efter sig? Startupföretaget Blueland kan nu ha hittat en smart lösning på problemet – att avlägsna vattnet ur produkterna.
Om du kollar igenom dina produkter i städskåpet där hemma så hittar du kanske fönsterputs, diskmedel och andra rengöringsmedel. De har förmodligen en sak gemensamt – vatten är deras huvudsakliga ingrediens. Fram tills nyligen trodde nog få konsumenter att detta var ett problem. Men allteftersom fler människor blir mer medvetna om klimatförändringar och plastföroreningen blir den stora miljöpåverkan av vardagliga produkter svår att ignorera.
Att skicka flaskor, som i stor utsträckning är fyllda med vatten, från tillverkaren till återförsäljaren och sedan till konsumentens hem kräver mängder med koldioxidutsläpp. Att dessutom alltid slänga plastflaskorna när innehållet är slut adderar ytterligare till miljöpåverkan. Även om man återvinner flaskan.
Förra veckan lanserades Blueland, en ny serie rengöringsprodukter i form av små tabletter som kunden själv blandar med vatten hemma i rengöringsbehållare som företaget tillhandahåller. Flaskor som enligt företaget håller livet ut.
Grundaren Sarah Paiji fick idén som nybliven mamma då hon insåg överflödet av mikroplast som hamnar i vårt vatten. Vatten som hon bland annat dagligen använde till sitt barns välling. Paiji ville gärna minska sin plastförbrukning och sitt bidrag till överflöd av plastavfall i miljön, men kände att hon som konsument inte hade något val. Så hon bestämde sig för att skapa möjligheten själv med Blueland.
– Som kund får jag annars betala för en plastflaska som jag egentligen inte behöver och vatten som jag har hemma, gratis. Jag grundade Blueland i tron om att vi inte borde behöva offra ett rent hem för en ren planet, säger Sarah Paiji.
Företaget hoppas och tror att deras kunder kommer kunna bidra till att eliminera behovet av 100 miljarder enstaka plastflaskor i USA. Huruvida produkterna håller samma standard och ger bra städresultat får var och en avgöra, men om man ska tro recensionerna så är företaget och produkterna här för att stanna.
Läs om fler bra vatten-relaterade initiativ i Brave New Business-artiklarna nedan.
Världens alla företag har fått rädda-haven-sjuka
Familjen som kan minska globala vattenförbrukningen med 98 procent