Återvunna kaffekoppar av kaffesump

Nu kan du dricka kaffe ur en kopp gjord av kaffe. Koppen doftar dessutom kaffe vilket tar upplevelsen till en helt annan dimension. Mycket mer mind-blowing än så blir det knappast.

Det är start-up företaget Kaffeeform från Berlin som sedan 2015 har gjort kaffekoppar från återvunnen kaffesump. Med hjälp av cyklistbud hämtar företaget upp kaffesump från caféer runtomkring Berlin för att skapa dessa miljövänliga muggar.

Den uppsamlade sumpen sorteras och rengörs sedan av företaget. Därefter transporteras det till en annan anläggning där det torkas och blandas med växtfibrer, björkfrön och naturliga hartser. När den nya massan blandats ihop formas den under värme och tryck. Det tar drygt 14 dl kaffesump att producera en espressokopp med tillhörande tallrik. Det resulterar i en slutprodukt som består till 40 % av kaffesump och är 100 % biologiskt nedbrytbar. Förutom att kopparna är slitstarkta och lätta har de en mild doft av kaffe vilket är lätt att förstå.

Sortimentet omfattar koppar i olika storlekar för att passa de vanligaste kaffedryckerna såsom espresso, cappuccino och kaffe latte, men finns framförallt som take-away mugg. Tyskland är nämligen ett av de länder i Europa som konsumerar mest kaffe och engångsmuggar. I genomsnitt går det åt nästan 6,5 kg kaffebönor per person varje år och ca 99 % av engångsmuggarna i antingen plast eller papper hamnar i papperskorgen. Det kan ta över 20 år för sådana take-away muggar att brytas ner, så genom deras innovation kan företaget inte bara tackla ett utan två problem – kaffesump och engångsmuggar.

Kaffeeforms koppar och muggar används på 20 caféer i Berlin och på över 150 ställen i övriga Europa. Men företaget tänker inte nöja sig med enbart kaffekoppar. Drömmen är att en dag kunna forma kaffesump till livsstilsprodukter och till och med möbler. Brave New Business fortsätter följa företaget med spänning.

Brave news
Mitt i Solna står nu ett rosa kylskåp som ska minska matsvinnet. Bakom initiativet står ett samarbete mellan företagen Karma och Fodi. Det var app-företaget Karma som har ställt upp kylskåpet där i Solna centrum i början av januari. Inne i kylskåpet erbjuds det rabatterade matvaror med kort datum. På hyllorna finns det olika sorters frukt, grönsaker, mejeriprodukter och även kött. Varorna kommer från nätmatbutiken Fodi och betalas med Karma-appen direkt vid kylen. Handla mot matsvinn Under de senaste åren har företaget gjort sig känt för att sälja matprodukter bäst före-datum via sin app. I Sverige har man tidigare samarbetat med bland annat Hemköp, Ica och Coop, hotellkedjan Scandic och lokala restauranger och kaféer. Redan i 2018 har Karma under ett visst antal månader ställt upp liknande kylskåp i ett tjugotal svenska mataffärer. 2020 ska företagets affärsidé kliva ur matbutikerna. För att uppmärksamma om matsvinn ska det därför tas ett tydligt steg in i det offentliga rummet. Samtidigt ska det bli ännu enklare att handla mat som har blivit över. Mindre svinn, mer synlighet Det uppsatta målet är fortfarande samma. Att ett sådant rosa kylskåp placeras på allmän plats är däremot nytt. Också det nya initiativet vill bidra till att färre mat slängs, men framförallt ska det synliggöra de befintliga alternativen till matsvinn.
Inspirerad av Wallace and Gromit-filmerna skapade britten James Cooper, uppfinnare och produktchef hos ebm-papst, en ny ”onödig” uppfinning. Han ville skapa en egenartad produkt som innehöll flera av företagets styrmotorer. Resultatet, en automatiserad tebryggare. Det är ingen överraskning att James Cooper valde att utveckla en tebryggare. Liksom många andra britter är te en del i hans vardag. I ett pressmeddelande med emb-papst berättar han att det är väldigt vanligt att brittiska ingenjörer sitter vid skrivbordet med en kopp te i handen. – För oss är det en väsentlig del av vår vardag och många ingenjörer dricker te sittandes vid sina skrivbord. Därför tyckte jag att det var en bra idé att bygga en maskin som förbereder och serverar te, säger han. Bygga och brygga Idén är till synes simpel med uppgiften att försörja de hårt arbetande ingenjörerna på emb-papst med nybryggt te. Tebryggaren är uppbyggd med flera olika stationer där olika typer av motorer är programmerade att utföra olika moment. En motor förflyttar tepåsen till koppen medan en annan förser användaren med sitt te. Uppfinnare James har planer på att skapa fler ”onödiga” maskiner med emb-papst komponenter i framtiden. Källan till hans inspiration var den mindre framgångsrike uppfinnaren Wallace, en av huvudfigurerna i de animerade brittiska Wallace and Gromit-filmerna av Nick Park. https://www.youtube.com/watch?v=Lf2j7kxmEMU

En onödig uppfinning för teälskare

Inspirerad av Wallace and Gromit-filmerna skapade britten James Cooper, uppfinnare och produktchef hos ebm-papst, en ny ”onödig” uppfinning. Han ville skapa en egenartad produkt som innehöll flera av företagets styrmotor...

Läs hela artikeln

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.