Ohoo är ”vattenflaskan” som du kan äta upp. Uppfinningen är som en liten vattenfylld ballong som brister i munnen. Och om du hellre slänger det mjuka skalet bryts det ner av sig själv inom 4–6 veckor.
Under den senaste tiden har man kunnat läsa om Kanadas framtida förbud mot engångsartiklar i plast, Afrikas kamp mot plastpåsar och många av världens andra länder som också vill göra något åt miljöförstöraren. Medvetenheten har ökat hos konsumenter världen över och alltfler företag besvarar genom olika kreativa lösningar för att möta detta viktiga behov. Ohoo är en av dessa lösningar.
Det är tre studenter inom industridesign, samt startupföretaget Skipping Rocks Lab i London, som står bakom Ooho – de små nedbrytbara vätskefyllda ballongerna. Det mjuka skalet är tillverkat av Notpla, ett unikt material som består av sjögräs och växter. Brun tång är enligt företaget en av de mest förnybara resurserna i naturen, och förpackningarna bryts ner naturligt efter 4–6 veckor. Eller så kan du välja att äta upp den lilla mjuka vattenbollen helt och hållet.
De har hittills testat vätskebollarna på olika löpartävlingar, i samband med festivaler och på take away ställen i London, San Fransisco och Boston. Reaktionerna har över lag varit positiva, dock blandat med viss förvåning när bollarna brister i munnen.
Huruvida Skipping Rocks Lab kommer att rädda världen eller ej får framtiden avgöra, och problemet omfattar förstås så mycket mer än enbart plastartiklar, men Brave New Business väntar med spänning på att få testa när Ohoo förhoppningsvis landar i Sverige nån gång framöver.