Bild: Skipping Rocks Lab

Ät upp din ”vattenflaska”

Ohoo är ”vattenflaskan” som du kan äta upp. Uppfinningen är som en liten vattenfylld ballong som brister i munnen. Och om du hellre slänger det mjuka skalet bryts det ner av sig själv inom 4–6 veckor.

Under den senaste tiden har man kunnat läsa om Kanadas framtida förbud mot engångsartiklar i plast, Afrikas kamp mot plastpåsar och många av världens andra länder som också vill göra något åt miljöförstöraren. Medvetenheten har ökat hos konsumenter världen över och alltfler företag besvarar genom olika kreativa lösningar för att möta detta viktiga behov. Ohoo är en av dessa lösningar.

Det är tre studenter inom industridesign, samt startupföretaget Skipping Rocks Lab i London, som står bakom Ooho – de små nedbrytbara vätskefyllda ballongerna. Det mjuka skalet är tillverkat av Notpla, ett unikt material som består av sjögräs och växter. Brun tång är enligt företaget en av de mest förnybara resurserna i naturen, och förpackningarna bryts ner naturligt efter 4–6 veckor. Eller så kan du välja att äta upp den lilla mjuka vattenbollen helt och hållet.

De har hittills testat vätskebollarna på olika löpartävlingar, i samband med festivaler och på take away ställen i London, San Fransisco och Boston. Reaktionerna har över lag varit positiva, dock blandat med viss förvåning när bollarna brister i munnen.

Huruvida Skipping Rocks Lab kommer att rädda världen eller ej får framtiden avgöra, och problemet omfattar förstås så mycket mer än enbart plastartiklar, men Brave New Business väntar med spänning på att få testa när Ohoo förhoppningsvis landar i Sverige nån gång framöver.

Brave news
Uber lanserar sin nya tjänst ScUber där du kan samåka i en ubåtstaxi under vatten. Och vad är då mer passande än att använda stora barriärrevet i Australien som lanseringsplats. Efter att ha erövrat vägarna har nu Uber haft sina ögon riktade mot vattnet. Den 27 maj 2019 lanserade det amerikanska företaget ScUber – världens första samåkningstjänst i ubåtar. De kommer att ta med turister på en minnesvärd resa genom världens mest omfattande korallsystem – stora barriärrevet i Australien. Ubåten kan åka 30 meter ner i vattnet, vilket är ungefär samma djup som en erfaren dykare tar sig ner till. För $3000, alltså cirka 20 000 SEK, kan du plus en boka en 1-timmes resa via den vanliga Uber-appen. Priset är saftigt men då ingår åtminstone upphämtning på valfri plats i Queensland, en helikoptertur från antingen Gladstone, Port Douglas eller Cairns och sedan en upplevelse som du förmodligen kommer minnas för resten av ditt liv. Tjänsten fanns bara tillgänglig i stora barriärrevet till och med 3 juni och har nu förflyttats till Agincourt Reef för att fortsätta där till och med 18 juni. Syftet är enligt företaget själva att samla in pengar till Australiens korallrev då de kommer att skänka en stor summa pengar för varje ScUber-tur. Men att Uber får fenomenal PR ”på köpet” kommer nog inte som en överraskning för någon. Läs mer om ScUber
Aira ger direkttillgång till visuell information för alla, när som helst och var som helst. Airas glasögon sammanför blinda eller synskadade personer och specialutbildade "agenter" som genom glasögonen kan se det som användaren ser live. Agenterna kan då prata dem igenom alla möjliga situationer via en mikrofon. Användare – eller som företaget kallar för "upptäckare" – tar kontakt med agenten via en app på sin telefon eller via ett knapptryck på glasögonen. När de tryckt på knappen tar det en agent upp till 20 sekunder eller mindre att koppla upp sig till användarens glasögon och hjälpa dem med vad de behöver. Detta är oftast vardagliga saker som till exempel att läsa en meny som inte har översatts till blindskrift, gå igenom centrum för att hitta något att äta eller starta en maskin tvätt. Ett av företagets uppdrag är att möjliggöra för fler att jobba heltid. För närvarande är det cirka 70 % av personer med nedsatt syn i USA som har en deltidstjänst – en siffra som Aira vill sänka till 7 %. På samma sätt vill företaget uppmuntra studenter att klara sig igenom college. Och enligt en undersökning med ca 100 studenter det senaste året har de lyckats då andelen studenter som tar sig igenom sista året har ökat från 53 % till 92 %. Innovationen är skapad genom en blandning av wearables (bärbar teknik), AI (artificiell intelligens) och AR (Augmented Reality). Men som Greg Stilson, produktchef för Aira, så ödmjukt uttrycker sig: – Vår teknik möjliggör bara interaktionen. Det är våra agenter som gör vår tjänst till vad den är. Läs mer om företaget.

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.