Antalet muslimska tjejer som deltar i sport är ungefär hälften av jämnåriga tjejer som inte är muslimer. En av anledningarna är det begränsade utbudet av sportkläder. Utan någon som helst tidigare erfarenhet av att starta företag beslutade Fatimah Hussein att ändra på det. På internationella kvinnodagen förra året lanserade hon Asiya.
Fatimah Hussein upplevde i tidig ålder att sportkläder vanligtvis var designade med mode, snarare än atletisk prestation, i åtanke. Sport-hijabs var sällsynta och behövde importeras till en hög kostnad, vilket sällan gick ihop med studentplånboken. Som dedikerad joggare valde hon därför att ta av sig sin hijab, precis som många andra gjorde medan de tränade. Det resulterade oftast i att de slutade bjuda in sina familjer till matcherna. En insikt som blev början på Husseins varumärke Asiya – de första sport-hijabs designade och tillverkade i USA.
Med fokus på att flickorna skulle kunna sporta utan att oroa sig, och vara en del av ett team utan att ge upp delar av sig själv, lanserades Asiya som en kickstarter-kampanj. Ett år senare säljs plagget i 25 länder med drivkraften att fortsätta främja unga flickors mål och drömmar inom sport.
Länk till artikeln