Nu vill Högskolan Väst i ett nytt forskningsprojekt inspirera fler ungdomar att se en framtid som ingenjörer. Främst handlar det om flickor i åldrarna 13–19 år vars teknikintresse, enligt forskarnas undersökningar, ofta avtar tidigare än hos pojkar i samma ålder. Nu ska man utveckla en artificiell influencer för att jämna ut andelen flickor och pojkar på tekniska utbildningar.
Genom forskningsprojektet The Life of A.R.T (Artificial Research Technology) ska man nu ge ungdomar ett större intresse för teknik. Förhoppningen är att fler ska välja en ingenjörsutbildning efter sina gymnasiala studier. Ny Teknik var bland de första att rapportera om projektet.
– Vi skulle ju gärna se att lika många tjejer som killar söker tekniska utbildningar och började gräva lite i vad den här klyftan kan bero på och hur vi kan motverka den, säger Beata Jungselius, som är doktor i tillämpad it och lektor i informatik vid Högskolan Väst, till Ny Teknik.
Litet intresse trots tekniskt uppkopplade
Vad som ligger till grund för det låga antalet teknikstuderande har i studier visat sig bero på delvis ungdomars vaga uppfattning om vad teknik innebär och vad en ingenjör kan arbeta med. Detta trots att ungdomar idag lever stora delar av sina liv uppkopplade.
– Vi har att göra med en generation som har en mobil i handen hela tiden och lever sina liv genom teknik, men man vet väldigt lite om hur det fungerar bakom skärmen och gränssnittet, fortsätter Beata Jungselius.
Möter problematik med AI-influencer
Nu har forskarna bestämt sig för att utmana statistiken med en artificiell influencer. Influencern ska genom sociala medier visa vad en ingenjör egentligen gör och förhoppningsvis bidra till ett ökat teknikintresse. För att ta fram formen för sin AI-influencer har studenter vid 3D-animation/visualisering och Digitala medier intervjuat 120 tonåringar för att kartlägga vilka personligheter ungdomar gärna följer.
Forskarna ser att influencers har stora möjligheter att påverka. Undersökningen har bland annat visat att Bianca Ingrosso och ingenjören Simon Giertz är personligheter som kan uppfylla syftet. Forskarna lutar åt en blandning av de båda.
Nu är förhoppningen att ungdomar ska kunna mötas av AI-influencern i sociala medier redan nästa år.