För att konsumenter ska kunna göra hälsosamma och medvetna val i matvarubutiken har den svenska startupen Foodfacts skapat en skannings-app. Nu finns appen även på fler språk för att bidra till integration.
Med hjälp av sina egenframtagna algoritmer har startupföretaget Foodfacts skapat en app som hjälper konsumenter att förstå innehållsförteckningen på olika varor. Det kan handla om att förstå ingredienslistor, e-nummer eller vad en KRAV-märkning egentligen betyder.
Syftet med appen är att människor på ett smidigt sätt ska kunna göra mer hållbara och hälsosamma val. Sedan ett tag tillbaka finns appen även på engelska och ukrainska för att låta fler hitta rätt i svenska matbutiker.
Bolagets vd Alexandra Ferreira berättar för Break It om problematiken med att förstå röriga innehållsförteckningar när hon själv flyttade till Sverige från Frankrike för 14 år sedan. Hon menar också att det krävs mer intelligent matdata för att människor i framtiden ska kunna göra medvetna val.
I höst lanseras appen på ytterligare två språk, arabiska och spanska. Det är ett steg i att så småningom göra satsningen internationell.
Läs fler nyheter från Brave New Business