Andra får gärna vara störst – vi nöjer oss med att bli bäst

Många har en bild av dagens telefonoperatörer som krångliga och dyra med otydliga avtal och tidskrävande support. Martina Klingvall, tidigare säljchef på Telenor, såg en tom nisch på marknaden och sa upp sig från sitt toppjobb hösten 2016 för att satsa på sin idé. Någon månad senare grundade hon mobiloperatören Telness.

– Innan jobbade jag med att samla in och analysera kundfeedback. Krångliga avtal, frustration och missnöjdhet var ett genomgående tema. Teleoperatörerna har i dagsläget antingen konsumentlösningar eller företagslösningar. För att tillgodose de stora företagen anpassas ofta tjänsterna till dem, och småföretagarna blir lidande, berättar Martina.

Idén var därför självklar – ett telekombolag med lösningar anpassade för småföretagare. Steg ett blev att fastställa hur nästa generations bolag vill ha det. Svaret blev digitalt, enkelt och flexibelt utan dolda villkor och bindningstider. Men trots en solklar idé slog hon gång på gång bort den. Det var ett stort beslut att utmana en marknad med miljardbolag som närmaste konkurrenter.

– Man är ju alltid själv sin värsta kritiker, och tvivlet tror jag är en stor orsak till att många inte vågar gå vidare. Det var först efter att jag pratat med massa människor om min idé och mina ambitioner som jag vågade satsa. Man ska nyttja sina bästa egenskaper och kvaliteter, istället för att hämmas av det man inte är bra på. Så förutom tydliga mål är nog mitt bästa tips till alla som funderar på att starta eget att våga tänka stort och våga ta kontakt med folk. Jag hade en hel drömlista på människor jag inspireras av, bjöd ut dem på lunch och några av dem är idag investerare i Telness, fortsätter Martina.

Telness drivs av att förenkla och ett av målen är att förändra, förnya och förbättra hela telekombranschen. Ett annat att bli nästa generations självklara operatörval och telekomvärldens Spotify. Kaxigt? Ja, men enligt Martina handlar det främst om att förenkla abonnemangsformen genom att hämta inspiration från framgångsexempel.

– Precis som Spotify och Netflix så erbjuder vi våra kunder en bindningstid på en sekund. Vi lägger alltså makten helt i deras händer och låter dem välja oss varje dag istället för att låsa fast dem i ett avtal. Det kräver att vi hela tiden utvecklas i takt med marknaden, levererar vad vi lovar och ligger på topp. Andra får gärna bli störst, vi nöjer oss med att bli bäst, skrattar Martina.

Bild: Adobe Stock

Asiya gör sport-hijab för allas rätt att idrotta

Antalet muslimska tjejer som deltar i sport är ungefär hälften av jämnåriga tjejer som inte är muslimer. En av anledningarna är det begränsade utbudet av sportkläder. Utan någon som helst tidigare erfarenhet av att starta företag beslutade Fatimah Hussein att ändra på det. På internationella kvinnodagen förra året lanserade hon Asiya.

Fatimah Hussein upplevde i tidig ålder att sportkläder vanligtvis var designade med mode, snarare än atletisk prestation, i åtanke. Sport-hijabs var sällsynta och behövde importeras till en hög kostnad, vilket sällan gick ihop med studentplånboken. Som dedikerad joggare valde hon därför att ta av sig sin hijab, precis som många andra gjorde medan de tränade. Det resulterade oftast i att de slutade bjuda in sina familjer till matcherna. En insikt som blev början på Husseins varumärke Asiya –  de första sport-hijabs designade och tillverkade i USA.

Med fokus på att flickorna skulle kunna sporta utan att oroa sig, och vara en del av ett team utan att ge upp delar av sig själv, lanserades Asiya som en kickstarter-kampanj. Ett år senare säljs plagget i 25 länder med drivkraften att fortsätta främja unga flickors mål och drömmar inom sport.

Länk till artikeln
Bild: Adobe Stock

Sommarens Brave New Business-boktips

Sommar betyder semester för många av oss och semester är oftast den bästa tiden för att fylla på med inspiration. Målet är såklart att komma tillbaka utvilad med massa nya, spännande idéer. Ett fortfarande lika effektivt sätt att göra det på är genom att läsa. Men en bok som både är inspirerande, informativ och underhållande är inte alltid lätt att hitta. Här får du listan som vi på Brave New Business kommer att utgå ifrån.

Länk till artikeln
Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.