Andra får gärna vara störst – vi nöjer oss med att bli bäst

Många har en bild av dagens telefonoperatörer som krångliga och dyra med otydliga avtal och tidskrävande support. Martina Klingvall, tidigare säljchef på Telenor, såg en tom nisch på marknaden och sa upp sig från sitt toppjobb hösten 2016 för att satsa på sin idé. Någon månad senare grundade hon mobiloperatören Telness.

– Innan jobbade jag med att samla in och analysera kundfeedback. Krångliga avtal, frustration och missnöjdhet var ett genomgående tema. Teleoperatörerna har i dagsläget antingen konsumentlösningar eller företagslösningar. För att tillgodose de stora företagen anpassas ofta tjänsterna till dem, och småföretagarna blir lidande, berättar Martina.

Idén var därför självklar – ett telekombolag med lösningar anpassade för småföretagare. Steg ett blev att fastställa hur nästa generations bolag vill ha det. Svaret blev digitalt, enkelt och flexibelt utan dolda villkor och bindningstider. Men trots en solklar idé slog hon gång på gång bort den. Det var ett stort beslut att utmana en marknad med miljardbolag som närmaste konkurrenter.

– Man är ju alltid själv sin värsta kritiker, och tvivlet tror jag är en stor orsak till att många inte vågar gå vidare. Det var först efter att jag pratat med massa människor om min idé och mina ambitioner som jag vågade satsa. Man ska nyttja sina bästa egenskaper och kvaliteter, istället för att hämmas av det man inte är bra på. Så förutom tydliga mål är nog mitt bästa tips till alla som funderar på att starta eget att våga tänka stort och våga ta kontakt med folk. Jag hade en hel drömlista på människor jag inspireras av, bjöd ut dem på lunch och några av dem är idag investerare i Telness, fortsätter Martina.

Telness drivs av att förenkla och ett av målen är att förändra, förnya och förbättra hela telekombranschen. Ett annat att bli nästa generations självklara operatörval och telekomvärldens Spotify. Kaxigt? Ja, men enligt Martina handlar det främst om att förenkla abonnemangsformen genom att hämta inspiration från framgångsexempel.

– Precis som Spotify och Netflix så erbjuder vi våra kunder en bindningstid på en sekund. Vi lägger alltså makten helt i deras händer och låter dem välja oss varje dag istället för att låsa fast dem i ett avtal. Det kräver att vi hela tiden utvecklas i takt med marknaden, levererar vad vi lovar och ligger på topp. Andra får gärna bli störst, vi nöjer oss med att bli bäst, skrattar Martina.

Brave news

Svenska Klarity motarbetar korruption i Afrika

En fjärdedel av världens befolkning drabbas av vardagskorruption. Det kan handla om alltifrån polismutor till betalningar för att påskynda viktiga personhandlingar såsom id-kort och pass. Med svenska Klarity kan aktivister helt anonymt ladda upp och exponera egna filmer på småskalig korruption via mobilen.

En av fyra människor drabbas av korruption i världen och i vissa länder har det till och med blivit en del av kulturen. Det vill svenska Klarity motarbeta genom att ta hjälp av aktivister och egenfilmat bevis. Bevisen kan sedan användas för att lyfta problemet, få institutioner att agera och så småningom sätta stopp för mutor. Den tekniska lösningen testas nu i Ghana med ambitionen att lanseras i fler engelsktalande länder i Afrika inom kort.

Länk till artikeln

Tidningen FOR uppmuntrar läsare att göra skillnad

Tidningen For berättar historier om människor som gör världen lite bättre för andra. Varje nummer har ett tema som berör ämnen kopplade till det. I första numret får man ta del av 10 personer som arbetar i 13 länder, med berättelser på 5 språk. Alla berör på något sätt ämnet att bli äldre och att mogna.

Det är Brooklyn-baserade kommunikationsbyrån Ultravirgo som ligger bakom For. Idén med tidningen grundar sig i att ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Man hör dagligen fantastiska historier om människor som gör världen lite bättre på något sätt, men ingen har hittills samlat ihop dessa berättelser på ett snyggt sätt.

Med unika reportage från hela världen vill Ultravirgo inspirera fler till att agera för att förbättra liv. I första numret kan man bland annat ta del av tidigare amerikanska presidenten Jimmy Carters personliga berättelse. Men enligt kommunikationsbyrån handlar det inte så mycket om att bli äldre utan mer om att kommunicera och dela erfarenheter som dyker upp under resan dit.

Den första tidningen lanserades 27 juni och planen är att publicera en till två tidningar per år. Nästa nummer är beräknat till våren 2019 och kommer ha temat tillhörighet. Berättelserna kommer att beröra ämnen om alltifrån flyktingkrisen till hyresgästens instabilitet - och hur människor faktiskt lyckas hitta en känsla av hemma, mitt i bland all oro.

Länk till artikeln
Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.