Andra får gärna vara störst – vi nöjer oss med att bli bäst

Många har en bild av dagens telefonoperatörer som krångliga och dyra med otydliga avtal och tidskrävande support. Martina Klingvall, tidigare säljchef på Telenor, såg en tom nisch på marknaden och sa upp sig från sitt toppjobb hösten 2016 för att satsa på sin idé. Någon månad senare grundade hon mobiloperatören Telness.

– Innan jobbade jag med att samla in och analysera kundfeedback. Krångliga avtal, frustration och missnöjdhet var ett genomgående tema. Teleoperatörerna har i dagsläget antingen konsumentlösningar eller företagslösningar. För att tillgodose de stora företagen anpassas ofta tjänsterna till dem, och småföretagarna blir lidande, berättar Martina.

Idén var därför självklar – ett telekombolag med lösningar anpassade för småföretagare. Steg ett blev att fastställa hur nästa generations bolag vill ha det. Svaret blev digitalt, enkelt och flexibelt utan dolda villkor och bindningstider. Men trots en solklar idé slog hon gång på gång bort den. Det var ett stort beslut att utmana en marknad med miljardbolag som närmaste konkurrenter.

– Man är ju alltid själv sin värsta kritiker, och tvivlet tror jag är en stor orsak till att många inte vågar gå vidare. Det var först efter att jag pratat med massa människor om min idé och mina ambitioner som jag vågade satsa. Man ska nyttja sina bästa egenskaper och kvaliteter, istället för att hämmas av det man inte är bra på. Så förutom tydliga mål är nog mitt bästa tips till alla som funderar på att starta eget att våga tänka stort och våga ta kontakt med folk. Jag hade en hel drömlista på människor jag inspireras av, bjöd ut dem på lunch och några av dem är idag investerare i Telness, fortsätter Martina.

Telness drivs av att förenkla och ett av målen är att förändra, förnya och förbättra hela telekombranschen. Ett annat att bli nästa generations självklara operatörval och telekomvärldens Spotify. Kaxigt? Ja, men enligt Martina handlar det främst om att förenkla abonnemangsformen genom att hämta inspiration från framgångsexempel.

– Precis som Spotify och Netflix så erbjuder vi våra kunder en bindningstid på en sekund. Vi lägger alltså makten helt i deras händer och låter dem välja oss varje dag istället för att låsa fast dem i ett avtal. Det kräver att vi hela tiden utvecklas i takt med marknaden, levererar vad vi lovar och ligger på topp. Andra får gärna bli störst, vi nöjer oss med att bli bäst, skrattar Martina.

Brave news
Brave New Business har fått en videohälsning från Yaara Nusboim, industridesigner som skapar terapileksaker för barn med rörelsenedsättning. I en artikel från Dezeen kan du läsa mer om Yaara Nusboims projekt, samt se leksakerna: Läs mer https://www.facebook.com/bravenewbusiness/videos/3426075050740164/

Yaara Nusboim designar terapileksaker

Brave New Business har fått en videohälsning från Yaara Nusboim, industridesigner som skapar terapileksaker för barn med rörelsenedsättning.

I en artikel från Dezeen kan du läsa mer om Yaara Nusboims projekt, samt se...

Läs hela artikeln
Två studenter har startat en Facebookgrupp för att hjälpa elever som är hemma på grund av coronaviruset. Bara ett dygn efter att gruppen startats delades den mer än 40.000 gånger. Föregående vecka stängdes flera gymnasieskolor, högskolor och universitet tillfälligt på grund av Covid-19. All utbildning sker nu digitalt med begränsad möjlighet för elever att få hjälp. KTH-studenterna Sophie Åström och Måns Nilsson ville hjälpa till. Tillsammans startade de Facebookgruppen Gratis mattehjälp online! där man som gymnasie- eller högstadieelev kan få hjälp med sina mattefrågor. När Sophie sedan skrev ett inlägg om den nya gruppen på sin Facebooksida, fick hon 44.000 delningar på mindre än ett dygn. Dagens Nyheter var först med att rapportera om initiativet.

Mer än 500 hjälpare

Gruppen har utökats snabbt och idag kan elever få hjälp med såväl matematik och fysik som kemi. Med hjälp av en app paras elever ihop med någon av dem idag drygt 500 hjälparna. Flera av de deltagande kommer från bland annat Linköpings universitet, Chalmers eller Lunds Tekniska högskola. Samtidigt är alla som har den kunskap som efterfrågas välkomna att dela med sig. Det kan gälla alla från duktiga elever till studenter vid civilingenjörer, lärare eller privatpersoner. Hitta Facebookgruppen här!

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.