Andra får gärna vara störst – vi nöjer oss med att bli bäst

Många har en bild av dagens telefonoperatörer som krångliga och dyra med otydliga avtal och tidskrävande support. Martina Klingvall, tidigare säljchef på Telenor, såg en tom nisch på marknaden och sa upp sig från sitt toppjobb hösten 2016 för att satsa på sin idé. Någon månad senare grundade hon mobiloperatören Telness.

– Innan jobbade jag med att samla in och analysera kundfeedback. Krångliga avtal, frustration och missnöjdhet var ett genomgående tema. Teleoperatörerna har i dagsläget antingen konsumentlösningar eller företagslösningar. För att tillgodose de stora företagen anpassas ofta tjänsterna till dem, och småföretagarna blir lidande, berättar Martina.

Idén var därför självklar – ett telekombolag med lösningar anpassade för småföretagare. Steg ett blev att fastställa hur nästa generations bolag vill ha det. Svaret blev digitalt, enkelt och flexibelt utan dolda villkor och bindningstider. Men trots en solklar idé slog hon gång på gång bort den. Det var ett stort beslut att utmana en marknad med miljardbolag som närmaste konkurrenter.

– Man är ju alltid själv sin värsta kritiker, och tvivlet tror jag är en stor orsak till att många inte vågar gå vidare. Det var först efter att jag pratat med massa människor om min idé och mina ambitioner som jag vågade satsa. Man ska nyttja sina bästa egenskaper och kvaliteter, istället för att hämmas av det man inte är bra på. Så förutom tydliga mål är nog mitt bästa tips till alla som funderar på att starta eget att våga tänka stort och våga ta kontakt med folk. Jag hade en hel drömlista på människor jag inspireras av, bjöd ut dem på lunch och några av dem är idag investerare i Telness, fortsätter Martina.

Telness drivs av att förenkla och ett av målen är att förändra, förnya och förbättra hela telekombranschen. Ett annat att bli nästa generations självklara operatörval och telekomvärldens Spotify. Kaxigt? Ja, men enligt Martina handlar det främst om att förenkla abonnemangsformen genom att hämta inspiration från framgångsexempel.

– Precis som Spotify och Netflix så erbjuder vi våra kunder en bindningstid på en sekund. Vi lägger alltså makten helt i deras händer och låter dem välja oss varje dag istället för att låsa fast dem i ett avtal. Det kräver att vi hela tiden utvecklas i takt med marknaden, levererar vad vi lovar och ligger på topp. Andra får gärna bli störst, vi nöjer oss med att bli bäst, skrattar Martina.

Brave news

Infrastruktur för 8 000 miljarder kronor

Kinas infrastrukturprojekt The Belt and Road Initiative ska med oljeledningar, hamnar, vägar och järnvägar binda samman Kina med resten av Asien och Europa. Mångmiljardsatsningen ska nå 70 länder och kallas för den nya Sidenvägen.

Initiativet lanserades för fem år sedan av Kinas president Xi Jinping och kommer ge landet än mer inflytande och makt än vad de har idag. Jinping menar dock att satsningen kommer skapa nya möjligheter, förbättra utvecklingen och främja ett samarbete mellan alla berörda. Vägen kommer visserligen att täcka 65 procent av världens befolkning, tre fjärdedelar av de globala energitillgångarna och 40 procent av BNP. Men i grund och botten är det fortfarande Kina som bestämmer spelreglerna.

Än så länge är projektet i ett mycket tidigt stadie och den stora frågan är nu om Kina själva kommer följa spelets regler.

Läs vidare för att se utvecklingen under de första fem åren.

Länk till artikeln
Bild: Adobe Stock

Volvo lanserar el-lastbil för visionen ”noll utsläpp”

Nästa år rullar Volvo Lastvagnar ut helt elektriska demonstrationslastbilar i Kalifornien för att år 2020 börja sälja dem i hela USA. Initiativet är ett samarbete mellan Volvokoncernen, South Coast Air Quality Management District (SCAQMD) i Kalifornien och andra branschledande företag inom transport- och laddningsinfrastruktur.

Arbetet ingår i California Cllimate Investments statliga satsning för att minska växthusgasutsläpp. En ambition som de delar med Volvo Lastvagnar. Enligt ett pressmeddelande säger Claes Nilsson, vd för Volvo Lastvagnar:

– Det här är ännu ett viktigt steg mot vår nollvision när det gäller utsläpp. Vi är övertygade om att eldrivna lastbilstransporter kommer att spela en avgörande roll för arbetet med att uppnå ett hållbart transportsystem, och vi är stolta över att kunna bidra med Volvokoncernens expertis i det här innovativa samarbetet mellan offentlig och privat sektor.

Målet är delvis att demonstrera hur elektrifiering kan användas i branschen på olika sätt genom bland annat solenergipaneler och återanvända batterier. Men framförallt räknar de med att minska utsläppen av växthusgaser, såsom koldioxid, med 3 020 ton per år.

Läs mer på Elbilsnytt.se

Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.