Andra får gärna vara störst – vi nöjer oss med att bli bäst

Många har en bild av dagens telefonoperatörer som krångliga och dyra med otydliga avtal och tidskrävande support. Martina Klingvall, tidigare säljchef på Telenor, såg en tom nisch på marknaden och sa upp sig från sitt toppjobb hösten 2016 för att satsa på sin idé. Någon månad senare grundade hon mobiloperatören Telness.

– Innan jobbade jag med att samla in och analysera kundfeedback. Krångliga avtal, frustration och missnöjdhet var ett genomgående tema. Teleoperatörerna har i dagsläget antingen konsumentlösningar eller företagslösningar. För att tillgodose de stora företagen anpassas ofta tjänsterna till dem, och småföretagarna blir lidande, berättar Martina.

Idén var därför självklar – ett telekombolag med lösningar anpassade för småföretagare. Steg ett blev att fastställa hur nästa generations bolag vill ha det. Svaret blev digitalt, enkelt och flexibelt utan dolda villkor och bindningstider. Men trots en solklar idé slog hon gång på gång bort den. Det var ett stort beslut att utmana en marknad med miljardbolag som närmaste konkurrenter.

– Man är ju alltid själv sin värsta kritiker, och tvivlet tror jag är en stor orsak till att många inte vågar gå vidare. Det var först efter att jag pratat med massa människor om min idé och mina ambitioner som jag vågade satsa. Man ska nyttja sina bästa egenskaper och kvaliteter, istället för att hämmas av det man inte är bra på. Så förutom tydliga mål är nog mitt bästa tips till alla som funderar på att starta eget att våga tänka stort och våga ta kontakt med folk. Jag hade en hel drömlista på människor jag inspireras av, bjöd ut dem på lunch och några av dem är idag investerare i Telness, fortsätter Martina.

Telness drivs av att förenkla och ett av målen är att förändra, förnya och förbättra hela telekombranschen. Ett annat att bli nästa generations självklara operatörval och telekomvärldens Spotify. Kaxigt? Ja, men enligt Martina handlar det främst om att förenkla abonnemangsformen genom att hämta inspiration från framgångsexempel.

– Precis som Spotify och Netflix så erbjuder vi våra kunder en bindningstid på en sekund. Vi lägger alltså makten helt i deras händer och låter dem välja oss varje dag istället för att låsa fast dem i ett avtal. Det kräver att vi hela tiden utvecklas i takt med marknaden, levererar vad vi lovar och ligger på topp. Andra får gärna bli störst, vi nöjer oss med att bli bäst, skrattar Martina.

Brave news
Hjärnan bakom den nya upptäckten av ”robotlarver” är Benjamin Jenett, student vid Massachusetts Institute of Technology, MIT. Benjamin har utvecklat små robotlarver vid namn Bill-e som gör det möjligt att bygga stora konstruktioner utan extra montagemoment. Det revolutionerande med Benjamin Jenetts robotar är att han lyckats hålla bilindustrins höga precision och samtidigt hålla nere kostnaderna i jämförelse med andra högteknologiska robotar som används idag. Tekniken bygger på så kallade voxlar, vilket kan liknas vid 3-dimensionella pixlar, som tillsammans skapar ett gallerverk. Utrustade med stegräkningssystem tar sig Bill-e robotarna sedan sig fram enkelt utan att tappa sin positionering och kan därmed bygga stora konstruktioner. Robotarna har enligt forskare bevisat att de kan bygga hållfasta strukturer och MIT själva menar att de kan bygga tillräckligt starkt för att kunna konstruera allt från broar till hela byggnader. Dessutom tror forskare att de kan komma att användas på rymdstationer för att reparera skador och göra ombyggnationer vid behov. Läs mer här  
Brave New Business-redaktionen träffade och snackade lite med Gustav Rahm, en av många som jobbar med eventet Dreamhack. Trots sina 17 år har han sysslat med teknik, ljud och ljus under en lång tid. Se hela intervjun i videon nedan.   https://www.facebook.com/bravenewbusiness/videos/495297154527300/

17-åring med lång erfarenhet

Brave New Business-redaktionen träffade och snackade lite med Gustav Rahm, en av många som jobbar med eventet Dreamhack. Trots sina 17 år har han sysslat med teknik, ljud och ljus under en lång tid.

Se hela intervjun...

Läs hela artikeln

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.