Andra får gärna vara störst – vi nöjer oss med att bli bäst

Många har en bild av dagens telefonoperatörer som krångliga och dyra med otydliga avtal och tidskrävande support. Martina Klingvall, tidigare säljchef på Telenor, såg en tom nisch på marknaden och sa upp sig från sitt toppjobb hösten 2016 för att satsa på sin idé. Någon månad senare grundade hon mobiloperatören Telness.

– Innan jobbade jag med att samla in och analysera kundfeedback. Krångliga avtal, frustration och missnöjdhet var ett genomgående tema. Teleoperatörerna har i dagsläget antingen konsumentlösningar eller företagslösningar. För att tillgodose de stora företagen anpassas ofta tjänsterna till dem, och småföretagarna blir lidande, berättar Martina.

Idén var därför självklar – ett telekombolag med lösningar anpassade för småföretagare. Steg ett blev att fastställa hur nästa generations bolag vill ha det. Svaret blev digitalt, enkelt och flexibelt utan dolda villkor och bindningstider. Men trots en solklar idé slog hon gång på gång bort den. Det var ett stort beslut att utmana en marknad med miljardbolag som närmaste konkurrenter.

– Man är ju alltid själv sin värsta kritiker, och tvivlet tror jag är en stor orsak till att många inte vågar gå vidare. Det var först efter att jag pratat med massa människor om min idé och mina ambitioner som jag vågade satsa. Man ska nyttja sina bästa egenskaper och kvaliteter, istället för att hämmas av det man inte är bra på. Så förutom tydliga mål är nog mitt bästa tips till alla som funderar på att starta eget att våga tänka stort och våga ta kontakt med folk. Jag hade en hel drömlista på människor jag inspireras av, bjöd ut dem på lunch och några av dem är idag investerare i Telness, fortsätter Martina.

Telness drivs av att förenkla och ett av målen är att förändra, förnya och förbättra hela telekombranschen. Ett annat att bli nästa generations självklara operatörval och telekomvärldens Spotify. Kaxigt? Ja, men enligt Martina handlar det främst om att förenkla abonnemangsformen genom att hämta inspiration från framgångsexempel.

– Precis som Spotify och Netflix så erbjuder vi våra kunder en bindningstid på en sekund. Vi lägger alltså makten helt i deras händer och låter dem välja oss varje dag istället för att låsa fast dem i ett avtal. Det kräver att vi hela tiden utvecklas i takt med marknaden, levererar vad vi lovar och ligger på topp. Andra får gärna bli störst, vi nöjer oss med att bli bäst, skrattar Martina.

Brave news
Under förra veckan testade japanska teknikföretaget NEC och startupföretaget Cartivator sin senaste innovation, den flygande bilen, för första gången. Bilen hovrade i luften under en hel minut – ett mycket lyckat resultat enligt företagen. Den flygande bilen, som ser ut som en stor drönare, väger omkring 150 kilo, är drygt 4 meter lång, nästan 1,5 meter hög och är byggd med fyra propellrar. Under ett år har företagen samarbetat för att utveckla det batteridrivna fordonet. Flygturen varade i ungefär en minut drygt tre meter upp i luften innan den fick göra en säker landning på marken igen. Efter den lyckade testflygningen planerar nu Cartivator för en massproduktion med start under 2026. Något som stödjer den japanska regeringens visioner för landet om att bli världsledande inom luftburna bilar. Ambitionen är att ha fordonet som ett komplement till vanlig trafik redan år 2030.  

Flygande bil testkörs i Japan

Under förra veckan testade japanska teknikföretaget NEC och startupföretaget Cartivator sin senaste innovation, den flygande bilen, för första gången. Bilen hovrade i luften under en hel minut – ett mycket lyckat resulta...

Läs hela artikeln
Att få saker levererade har aldrig varit lättare. Ett par knapptryck och du kan ha den senaste teknikprylen eller veckans måltider levererade direkt till din dörr nästa dag. Det finns dock en god chans att leveransen kommer i form av en alldeles för stor papplåda med massa onödig utfyllnad. Därför lanserar företaget 3M nu ett nytt material som kan minska tiden, materialet och utrymmet, som vanligtvis krävs för att skicka produkter i vanliga lådor, med 50 %. Plastkuvert som är fodrade med bubbelplast är ofta ett bättre fraktalternativ än pappkartong. Problemet hittills har dock varit att de bara finns i begränsade storlekar och ofta kräver ytterligare stoppning så att det som ska fraktas inte förstörs under leveransen. Företaget 3M har nu skapat ett bättre alternativ, enligt företaget själva, med sina Flex & Seal Shipping Rolls. Materialet är som ett vadderat fraktkuvert men beställs som rullar i olika storlekar, nästan som presentpapper, och kan därför anpassas helt efter innehåll. Materialet består av tre lager olika plast inklusive ett självhäftande, ett dämpande och skyddande samt ett tåligare ytterlager som även är vattentätt. Miljömässigt menar företaget att det finns mycket att vinna. Paketen blir mindre, det går in fler paket åt gången i varje leveransbil och man slipper all onödig utfyllnad. Materialet är dessutom återvinningsbart men kan enbart återvinnas i specifika butiker – något som företaget nu försöker förenkla och hitta en lösning för. Läs mer här.

Nytt material ersätter pappkartong

Att få saker levererade har aldrig varit lättare. Ett par knapptryck och du kan ha den senaste teknikprylen eller veckans måltider levererade direkt till din dörr nästa dag. Det finns dock en god chans att leveransen kom...

Läs hela artikeln

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.