Andra får gärna vara störst – vi nöjer oss med att bli bäst

Många har en bild av dagens telefonoperatörer som krångliga och dyra med otydliga avtal och tidskrävande support. Martina Klingvall, tidigare säljchef på Telenor, såg en tom nisch på marknaden och sa upp sig från sitt toppjobb hösten 2016 för att satsa på sin idé. Någon månad senare grundade hon mobiloperatören Telness.

– Innan jobbade jag med att samla in och analysera kundfeedback. Krångliga avtal, frustration och missnöjdhet var ett genomgående tema. Teleoperatörerna har i dagsläget antingen konsumentlösningar eller företagslösningar. För att tillgodose de stora företagen anpassas ofta tjänsterna till dem, och småföretagarna blir lidande, berättar Martina.

Idén var därför självklar – ett telekombolag med lösningar anpassade för småföretagare. Steg ett blev att fastställa hur nästa generations bolag vill ha det. Svaret blev digitalt, enkelt och flexibelt utan dolda villkor och bindningstider. Men trots en solklar idé slog hon gång på gång bort den. Det var ett stort beslut att utmana en marknad med miljardbolag som närmaste konkurrenter.

– Man är ju alltid själv sin värsta kritiker, och tvivlet tror jag är en stor orsak till att många inte vågar gå vidare. Det var först efter att jag pratat med massa människor om min idé och mina ambitioner som jag vågade satsa. Man ska nyttja sina bästa egenskaper och kvaliteter, istället för att hämmas av det man inte är bra på. Så förutom tydliga mål är nog mitt bästa tips till alla som funderar på att starta eget att våga tänka stort och våga ta kontakt med folk. Jag hade en hel drömlista på människor jag inspireras av, bjöd ut dem på lunch och några av dem är idag investerare i Telness, fortsätter Martina.

Telness drivs av att förenkla och ett av målen är att förändra, förnya och förbättra hela telekombranschen. Ett annat att bli nästa generations självklara operatörval och telekomvärldens Spotify. Kaxigt? Ja, men enligt Martina handlar det främst om att förenkla abonnemangsformen genom att hämta inspiration från framgångsexempel.

– Precis som Spotify och Netflix så erbjuder vi våra kunder en bindningstid på en sekund. Vi lägger alltså makten helt i deras händer och låter dem välja oss varje dag istället för att låsa fast dem i ett avtal. Det kräver att vi hela tiden utvecklas i takt med marknaden, levererar vad vi lovar och ligger på topp. Andra får gärna bli störst, vi nöjer oss med att bli bäst, skrattar Martina.

Brave news
Bild: Ecoist

Från hobbyprojekt till heltidsjobb

Han har tackat nej till erbjudande från Porsche, varit med och ritat världens snabbaste bil och är en av vinnarna i affärsidétävlingen Venture Cup 2018 med Ecoist Tian – en elektrisk trehjuling som är 15 gånger mer energieffektiv än dagens personbilar. Brave New Business tog ett snack med Thomas Koch om hur han grundade sitt modiga tech-bolag Ecoist, hemma i garaget. 

Thomas växte upp i södra Tyskland och ägnade sina dagar i pappas verkstad där det renoverades gamla Mercedes, motorcyklar och cyklar. Tiden däremellan spenderades ute i naturen där ett tidigt intresse och en medvetenhet för natur och miljö växte fram. Två dagar efter examen tackade han nej till anställning på Porsche och flyttade istället till Sverige för att rita världens snabbaste bil – den första Koenigsegg bilen. Sedan dess har han varit med och utvecklat många high-end produkter såsom Blackwing Sweden, Rolo Bikes och Najad men det var först när hans son föddes som han fick sig en rejäl tankeställare.

– Det kändes helt plötsligt så uppenbart att jag borde använda min erfarenhet för nästkommande generation. Det fanns helt enkelt inga ursäkter kvar att inte vidga mig åt att lösa en av vår tids största utmaningar – en personlig transport som är hållbar. Så jag började bygga.

Det som först började som ett hobbyprojekt hemma i garaget har nu vuxit till ett heltidsarbete med en anställd konstruktör och många andra personer som för utvecklingen framåt. Flera prototyper, oräkneliga mil och ett antal provförare senare rullades funktionsmodell #01 ut ur verkstaden i Helsingborg.

– Det var en helt obeskrivlig känsla när jag puttade ut bilen och körde en runda för första gången den där iskalla och soliga februaridagen för ett år sedan. Nu har vi full fokus på att fortsätta samla in feedback, testa och hela tiden förbättra med ett tydligt fokus på miljön.

Förutom att vara 15 gånger mer energieffektiv än dagens alternativ ska materialen som används vara helt återvinningsbara så att produktionen gör åt så lite resurser och energi som möjligt. Chassit är till exempel tillverkad i stål och har en komplett återvinningsprocess. Andra delar på fordonet kommer att tillverkas i naturfiberförstärkt bioplast.

Med aerodynamiska egenskaper är trehjulingen bäst lämpad för pendling till, runt och från stan för två personer med en maxhastighet på 110km/h. Men egenskaperna som kanske är dess största framgångsfaktorer har även visat sig vara Thomas största utmaning.

– Det har varit jättesvårt att hitta komponenter till ett så lätt fordon och vi har fått gå från typiska leverantörer inom bilindustrin till andra kreativa samarbetspartners. Marknaden är heller inte van vid en produkt som ligger mellan bil och motorcykel och det är därför många frågor som har dykt upp angående säkerhet, körkort och väghållning. Men det betyder bara ett steg i rätt riktning för att ändra ett ohållbart beteende och etablera ett helt nytt tankesätt!

Utmaningarna verkar inte beröra Thomas speciellt mycket och Ecoist planerar nu för en första leverans i slutet av 2020 med en förserie på cirka 20 fordon. De kommer sedan dra igång en större serieproduktion och utveckling av flera modeller. Definitivt ett företag att hålla koll på under kommande år om du frågar oss.

Bildtext: Ecoist Tian – senaste modellen från Ecoist.

Designskola integrerar maskinlära, robotik och teknik i nytt projekt

The Royal College of Art, RCA, lanserade häromveckan GenerationRCA – ett projekt som under fem år integrerar vetenskap och teknik i designprogrammet där konststudenterna bland annat får lära sig att bygga robotar och koda maskininlärningsalgoritmer. En film signerad ingen mindre än Ridley Scott skapade stor uppmärksamhet kring projektet genom att visa hur teknik och design kan lösa problem för att göra världen till en bättre plats.

Det internationellt kända konst- och designuniversitetet RCA ger studenter möjligheter att leverera konst och designprojekt som omvandlar världen. Universitetets tillvägagångssätt grundar sig i förutsättningen att konst, design, kreativt tänkande, vetenskap och teknik måste samarbeta för att lösa dagens globala utmaningar.

Genom att introducera nya kurser med fokus på robotik, nanoteknologi, artificiell intelligens, datavetenskap, maskininlärning, materialvetenskap och cirkulär ekonomi ska studenterna jobba bortom alla gränser för att försöka lösa verkliga problem.

"Detta är ett sätt att röra oss bort från en konventionell 1900-talets konstskola till en tvärvetenskaplig skola anpassad för 2000-talets alla utmaningar. Vår akademiska vision för samman kreativ konst och design med vetenskap, teknik och medicin”, säger universitetet enligt ett pressmeddelande.

Se kampanjfilmen av Ridley Scott nedan.

Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.