Andra får gärna vara störst – vi nöjer oss med att bli bäst

Många har en bild av dagens telefonoperatörer som krångliga och dyra med otydliga avtal och tidskrävande support. Martina Klingvall, tidigare säljchef på Telenor, såg en tom nisch på marknaden och sa upp sig från sitt toppjobb hösten 2016 för att satsa på sin idé. Någon månad senare grundade hon mobiloperatören Telness.

– Innan jobbade jag med att samla in och analysera kundfeedback. Krångliga avtal, frustration och missnöjdhet var ett genomgående tema. Teleoperatörerna har i dagsläget antingen konsumentlösningar eller företagslösningar. För att tillgodose de stora företagen anpassas ofta tjänsterna till dem, och småföretagarna blir lidande, berättar Martina.

Idén var därför självklar – ett telekombolag med lösningar anpassade för småföretagare. Steg ett blev att fastställa hur nästa generations bolag vill ha det. Svaret blev digitalt, enkelt och flexibelt utan dolda villkor och bindningstider. Men trots en solklar idé slog hon gång på gång bort den. Det var ett stort beslut att utmana en marknad med miljardbolag som närmaste konkurrenter.

– Man är ju alltid själv sin värsta kritiker, och tvivlet tror jag är en stor orsak till att många inte vågar gå vidare. Det var först efter att jag pratat med massa människor om min idé och mina ambitioner som jag vågade satsa. Man ska nyttja sina bästa egenskaper och kvaliteter, istället för att hämmas av det man inte är bra på. Så förutom tydliga mål är nog mitt bästa tips till alla som funderar på att starta eget att våga tänka stort och våga ta kontakt med folk. Jag hade en hel drömlista på människor jag inspireras av, bjöd ut dem på lunch och några av dem är idag investerare i Telness, fortsätter Martina.

Telness drivs av att förenkla och ett av målen är att förändra, förnya och förbättra hela telekombranschen. Ett annat att bli nästa generations självklara operatörval och telekomvärldens Spotify. Kaxigt? Ja, men enligt Martina handlar det främst om att förenkla abonnemangsformen genom att hämta inspiration från framgångsexempel.

– Precis som Spotify och Netflix så erbjuder vi våra kunder en bindningstid på en sekund. Vi lägger alltså makten helt i deras händer och låter dem välja oss varje dag istället för att låsa fast dem i ett avtal. Det kräver att vi hela tiden utvecklas i takt med marknaden, levererar vad vi lovar och ligger på topp. Andra får gärna bli störst, vi nöjer oss med att bli bäst, skrattar Martina.

Brave news
Mitt i Solna står nu ett rosa kylskåp som ska minska matsvinnet. Bakom initiativet står ett samarbete mellan företagen Karma och Fodi. Det var app-företaget Karma som har ställt upp kylskåpet där i Solna centrum i början av januari. Inne i kylskåpet erbjuds det rabatterade matvaror med kort datum. På hyllorna finns det olika sorters frukt, grönsaker, mejeriprodukter och även kött. Varorna kommer från nätmatbutiken Fodi och betalas med Karma-appen direkt vid kylen. Handla mot matsvinn Under de senaste åren har företaget gjort sig känt för att sälja matprodukter bäst före-datum via sin app. I Sverige har man tidigare samarbetat med bland annat Hemköp, Ica och Coop, hotellkedjan Scandic och lokala restauranger och kaféer. Redan i 2018 har Karma under ett visst antal månader ställt upp liknande kylskåp i ett tjugotal svenska mataffärer. 2020 ska företagets affärsidé kliva ur matbutikerna. För att uppmärksamma om matsvinn ska det därför tas ett tydligt steg in i det offentliga rummet. Samtidigt ska det bli ännu enklare att handla mat som har blivit över. Mindre svinn, mer synlighet Det uppsatta målet är fortfarande samma. Att ett sådant rosa kylskåp placeras på allmän plats är däremot nytt. Också det nya initiativet vill bidra till att färre mat slängs, men framförallt ska det synliggöra de befintliga alternativen till matsvinn.
Inspirerad av Wallace and Gromit-filmerna skapade britten James Cooper, uppfinnare och produktchef hos ebm-papst, en ny ”onödig” uppfinning. Han ville skapa en egenartad produkt som innehöll flera av företagets styrmotorer. Resultatet, en automatiserad tebryggare. Det är ingen överraskning att James Cooper valde att utveckla en tebryggare. Liksom många andra britter är te en del i hans vardag. I ett pressmeddelande med emb-papst berättar han att det är väldigt vanligt att brittiska ingenjörer sitter vid skrivbordet med en kopp te i handen. – För oss är det en väsentlig del av vår vardag och många ingenjörer dricker te sittandes vid sina skrivbord. Därför tyckte jag att det var en bra idé att bygga en maskin som förbereder och serverar te, säger han. Bygga och brygga Idén är till synes simpel med uppgiften att försörja de hårt arbetande ingenjörerna på emb-papst med nybryggt te. Tebryggaren är uppbyggd med flera olika stationer där olika typer av motorer är programmerade att utföra olika moment. En motor förflyttar tepåsen till koppen medan en annan förser användaren med sitt te. Uppfinnare James har planer på att skapa fler ”onödiga” maskiner med emb-papst komponenter i framtiden. Källan till hans inspiration var den mindre framgångsrike uppfinnaren Wallace, en av huvudfigurerna i de animerade brittiska Wallace and Gromit-filmerna av Nick Park. https://www.youtube.com/watch?v=Lf2j7kxmEMU

En onödig uppfinning för teälskare

Inspirerad av Wallace and Gromit-filmerna skapade britten James Cooper, uppfinnare och produktchef hos ebm-papst, en ny ”onödig” uppfinning. Han ville skapa en egenartad produkt som innehöll flera av företagets styrmotor...

Läs hela artikeln

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.