I en ny satsning skapar Högskolan Väst en AI-influencer för att intressera unga för teknik. Projektet heter The Life of A.R.T (Artificial Research Technology) och går ut på att ta fram en artificiell influencer som ska inspirera ungdomar.
Ambitionen med AI-projektet är att nå ut till en ung teknikintresserad målgrupp och därmed förebygga en eventuell brist på ingenjörer i framtiden.
– Vi hoppas att den här satsningen ska väcka intresset för våra egna teknikutbildningar på Högskolan Väst, men också att andra lärosäten, företag och organisationer kan dra nytta av projektet, säger Martin Hellström, rektor på Högskolan Väst i ett pressmeddelande.
AI-forskning med hjälp av datakommunikation
Tanken är att influencern helt ska anpassas för sin uppgift. Första steget i projektet blir att skapa ett AI-verktyg som skannar data på sociala medier och identifierar intressen och beteenden hos den unga målgruppen. Verktyget ska kunna svara på vilken typ av personlighet influencern bör ha, vilken kanal hen bör finnas i och vilken typ av inlägg som attraherar målgruppen.
Baserad på den samlade informationen vill högskolan utveckla ett projekt som är lika delar forskning och kommunikation, fast med en kommunikation som är helt byggd på data.
Hoppas på fler samarbetspartners
– Vad vi vet har en artificiell influencer inte använts på det här sättet tidigare, säger rektor Hellström.
Mycket vikt kommer därför också läggas på att föra en transparent kommunikation kring projektet som också ska visa de utmaningar som ett nutida fenomen som AI-influencers medför. Högskolan hoppas nu på att ta in fler samarbetspartners som ser potentialen i att nå unga teknikintresserade på ett sådant sätt.