AI-influencer ska väcka ungas teknikintresse

I en ny satsning skapar Högskolan Väst en AI-influencer för att intressera unga för teknik. Projektet heter The Life of A.R.T (Artificial Research Technology) och går ut på att ta fram en artificiell influencer som ska inspirera ungdomar.

Ambitionen med AI-projektet är att nå ut till en ung teknikintresserad målgrupp och därmed förebygga en eventuell brist på ingenjörer i framtiden.

– Vi hoppas att den här satsningen ska väcka intresset för våra egna teknikutbildningar på Högskolan Väst, men också att andra lärosäten, företag och organisationer kan dra nytta av projektet, säger Martin Hellström, rektor på Högskolan Väst i ett pressmeddelande.

AI-forskning med hjälp av datakommunikation

Tanken är att influencern helt ska anpassas för sin uppgift. Första steget i projektet blir att skapa ett AI-verktyg som skannar data på sociala medier och identifierar intressen och beteenden hos den unga målgruppen. Verktyget ska kunna svara på vilken typ av personlighet influencern bör ha, vilken kanal hen bör finnas i och vilken typ av inlägg som attraherar målgruppen.

Baserad på den samlade informationen vill högskolan utveckla ett projekt som är lika delar forskning och kommunikation, fast med en kommunikation som är helt byggd på data.

Hoppas på fler samarbetspartners

– Vad vi vet har en artificiell influencer inte använts på det här sättet tidigare, säger rektor Hellström.

Mycket vikt kommer därför också läggas på att föra en transparent kommunikation kring projektet som också ska visa de utmaningar som ett nutida fenomen som AI-influencers medför. Högskolan hoppas nu på att ta in fler samarbetspartners som ser potentialen i att nå unga teknikintresserade på ett sådant sätt.

Brave news
Coronaviruset har slagit hårt mot flera småföretag runt om i världen. Break Even är en av lösningarna som togs fram under årets hackaton, Hack the Crisis, och är en webbtjänst som ska hjälpa till att hålla småföretag vid liv. 3-6 april genomfördes, på uppdrag från Regeringen och DIGG, ett nationellt hackaton kallat Hack the Crisis. Som vinnare i kategorin "Rädda Företag" stod teamet bakom Break Even. De skapade och utvecklade en helt kostnadsfri plattform som ska användas för att hjälpa småföretag att överleva krisen. Aprit Gupta, upphovsman till Break Even, berättar i ett pressmeddelande att idén grundar sig i ett e-mail från en frisör. Frisören förklarade i sitt mejl att verksamheten riskerade att behöva stängas ner till följd av Covid-19 viruset. – ­Detta ledde till tanken att om bara människor visste vilka företag i deras närhet som ligger nära gränsen och exakt hur de kan stötta, skulle de vara mer benägna att hjälpa till, säger Arpit Gupta.

Hjälper lokala företag

Den kostnadsfria plattformen vänder sig till den enskilda kunden och lokala småföretag som drabbats hårt av rådande kris. På plattformen ges företag möjligheten att transparent vädja till sina kunder att handla hos dem. Samtidigt ser kunden vilka företag som har det tufft ekonomiskt och vilken eller vilka produkter och tjänster de behöver sälja för kunna fortsätta sin verksamhet. – Tack vare vår tjänst kommer du nästa gång du till exempel ska äta lunch kunna se vilken restaurang som har det kämpigt och stötta, genom att köpa en måltid just där, säger Arpit Gupta. I dagsläget är tjänsten en webbsida på nätet men fortsatt ska den utvecklas och lanseras som en app för mobiltelefonen. Till en början lanseras den i Sverige men det finns visioner om att etablera även på andra marknader.
Notysing är en kostnadsfri applikation som lär elever grundläggande kunskaper inom musik. Tjänsten är framtagen av forskare och lärare vid Kungliga Musikhögskolan tillsammans med Doremir Music Research. Tanken bakom är att musiklärare ska kunna följa sina elevers utveckling. I ett projektet kallat MITIS, Musikalisk IT i skolan, undersöks möjligheterna att använda teknik i skolan för att lära elever förstå, läsa och skriva musik. Notysing är en app som i samband med projektet framtogs av pedagoger på Kungliga Musikhögskolan tillsammans med Doremir Music Research. – Att förstå musikens element, grundläggande musiklära, träna sång och noter ska inte bara vara för de privilegierade eller specialintresserade. Att utveckla sin musikalitet är något för alla, säger Sven Ahlbäck. I appen härmar du toner och lär dig sjunga efter noter. Det är som att ha en musiklärare i fickan som kan hjälpa till och stödja vanlig musikundervisning, säger projektledare och professor Sven Ahlbäck, i ett pressmeddelande.

Tillgängligt för alla

Under 2019 och 2020 har appen testats på ett flertal skolor i Stockholmsregionen. Testerna har gjorts i både grund- och gymnasieskola och feedback från elever och lärare har varit mycket positiv. Appen finns i dagsläget tillgänglig för elever, lärare och allmänheten i hela Sverige. Den är kostnadsfri och finns både på svenska och engelska. – Appen är både testad och utvecklad i sin verkliga miljö. Tillsammans med eleverna har vi tagit fram olika funktioner, exempelvis har de hjälpt oss att designa en funktion som gör att appen själv känner av individens nivå och anpassar automatiskt svårighetsgraden, säger Lektor Anna Backman-Bister i samma pressmeddelande. Enligt henne var det appens utformning som gjort att pedagogerna också har lyckats nå elever som annars inte hade varit så intresserade.

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.