5 snabba med Elin Elmersson

Elin Elmersson, 19 år, är ny content creator på Gnosjö Automatsvarvning och även ny skribent på Brave New Business.

Vad är det modigaste du har gjort?
Att tacka ja till en tjänst på Gnosjö Automatsvarvning direkt efter studenten som varken jag eller de visste helt vad den innebar haha. Det känns lite läskigt och kommer vara utmanande, men framförallt utvecklande.

Vad kommer du bidra med på Gnosjö Automatsvarvning?

Förståelse för den yngre generationens tankesätt och synsätt. På så sätt kommer jag även bidra med nya idéer på hur vi kan attrahera ungdomar till industrin. Jag kommer kunna hjälpa till med att utveckla företaget positivt eftersom jag själv tillhör den generation som företaget vill attrahera, och för att jag kan vara ett konkret exempel för olika möjligheter inom branschen.

Vad tror du behövs inom industrin i framtiden?

Först och främst behövs det kompetens, och för att den kompetensen ska finnas att tillgå krävs det att fler unga lockas till industrin. Industrin är i en knivig situation vad det gäller att attrahera den yngre generationen och jag tror att industrin behöver förnyas och tillämpas tydligare i den värld ungdomen lever i idag. För ett par år sedan skulle jag aldrig ha satt min fot på en industri. För mig var det en smutsig och tråkig plats. Men efter att ha fått se flera olika möjligheter inom industrin hittade jag ett jobb som passar mig perfekt. Idag älskar jag det jag gör!

Vad är din största inspiration?
Människor som ser möjligheter i det som andra tror är omöjligt. Till exempel entreprenörer som tar sina till synes helkassa idéer från första tanke till ett färdigt resultat trots att ingen annan tror på dem – det inspirerar mig!

Vad vill du bli när du blir stor?
Jag har sedan jag var liten sagt att jag vill driva ett eget företag när jag blir stor. Min dröm är nog att vara en av de inspirerande människorna som jag själv ser upp till nu.

Brave news
På Global Fashion Summit i Köpenhamn har Allbirds introducerat en banbrytande kreation: En sko som påstås vara den första i världen som inte bidrar med några koldioxidutsläpp under sin livscykel. Innovationen bygger på regenerativ ull från Nya Zeeland och öppnar dörren till en mer miljövänlig framtid inom mode. Den nya M0.0NSHOT-sneakern från Allbirds är ett tekniskt mästerverk. Ovandelen är tillverkad av regenerativ ull från en gård i Nya Zeeland som binder mer koldioxid än den släpper ut. Detta gör skon till den första i sitt slag, med noll netto koldioxidutsläpp över sin livscykel. Det är ett stort steg mot hållbarhet inom modeindustrin och ett bevis på att naturligt härledda produkter är framtiden. Allbirds har även tänkt på förpackningen och transporten. Skon kommer att vacuumförpackas i bioplastpolyeten för att minska utrymmesbehovet under transporten. Dessutom planerar företaget att använda elektriska lastbilar och bio-bränsledrivna containerfartyg för att minska miljöpåverkan. Skons slutskede måste fortfarande dock lösas, det vill säga hur skons förpackning och dess olika plast- och bioplastkompositkomponenter ansvarsfullt kan kasseras och återvinnas. Något som hittills har visat sig vara svårt, om inte omöjligt. Men under tiden utveckling kring detta sker är Allbirds öppen för samarbete och delar gärna med sig av sina innovationer för att driva branschen mot en mer hållbar framtid. Skon kommer att börja säljas under våren 2024. Relaterade artiklar Världens snabbaste sko med AI Världens första 3D-printade klättringssko Nedbrytbara skor med hållbara materialet BioCirflex
En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor med varierande hörselkapacitet att känna musiken genom vibrationer och beröring. Detta teknologiska framsteg öppnar upp för inklusivitet och glädje som inte tidigare varit möjligt. För lite över ett år sedan gick musikern och teaterkonstnären Daniel Belquer med i ett team som hade som mål att förbättra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. De såg de kreativa sätt som dessa konsertbesökare använde för att uppleva musik, såsom att känna vibrationer genom ballonger eller vända högtalare mot golvet. Detta inspirerade dem att utveckla något ännu mer fantastiskt genom användning av den senaste teknologin inom VR. Resultatet blev Not Impossible Labs lansering av "Music: Not Impossible," ett projekt som dedikerar sig till att adressera sociala frågor med teknologisk innovation. VR-dräkterna, som har 24 vibrerande plattor, har redan demonstrerat sin potential, bland annat vid evenemanget "Tyst disco: En kväll av tillgänglighetsmagi" på Lincoln Center for the Performing Arts. Där fick 75 personer möjlighet att uppleva musiken oavsett deras hörselstatus. VR-DJ:n Paddy Hanlon skapade en unik symfoni av känslor som synkroniserades med musiken, och besökarna kunde själva anpassa ljudnivån med hörlurar. Detta banbrytande teknologiska framsteg öppnar dörrarna till en värld av inklusivitet, där musikens kraft kan upplevas av alla, oavsett hörsel. Relaterade artiklar VR ska göra navigation av stora fartyg säkrare Bli kvitt psykiska störningar med VR Digitala möten i en VR-miljö

VR-dräkt låter döva känna livemusik

En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor...

Läs hela artikeln

    Brave New Business letar modiga entreprenörer

    Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


    Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.