5 snabba med…

Hon är känd för att våga utmana med både färg, form och galna mönster. På ett onordiskt sätt, och med en det-löser-sig mentalitet, har hon bidragit med att utveckla design i Sverige till vad det är idag. Här kommer 5 snabba med Lisa Bengtsson.

Vad är det modigaste du gjort i din karriär? 

Att lägga min första beställning. Eller egentligen varje gång jag lägger en beställning. Jag har rätt modiga mönster – tigrar med tassels i munnen i guld och så vidare. Folk brukar ofta reagera med ”men du är ju inte klok, vågar du det!?”. Då gäller det att ha is i magen och tro på sig själv. Jag kommer ihåg den där gången när jag fick mitt allra första mönster levererat till mig. Det enda jag kunde tänka var: jaha, och nu ska det här sälja!? 400 meter tyg och 300 rullar tapet av samma mönster. Det var en riktig oh-shit känsla. En känsla jag fortfarande kan få.

Vad jobbar du med just nu? 

Jag är faktiskt inne i en kreativ fas och har precis gjort klart ett nytt mönster som kommer ut till våren. När jag befinner mig i en sån process vill jag helst bara köra på och aldrig sluta skapa. Det är såklart lite av en utmaning med tre barn och annat som kommer emellan. Och processen kan hålla på rätt länge i huvudet eftersom det känns så läskigt att få ner det på papper. En process jag hatar att älska skulle man kunna säga.

Var hittar du inspiration? 

Karaktärer, djur, natur och livet i stort. Glädjepunkter såklart, men lika mycket sorg. Att sorg inspirerar kanske är fel att säga, men det sätter definitivt igång en kreativ process som man kan ta tillvara på.

Hur kan en kreativ process se ut?

Den kreativa processen för min kollektion Tillsammans påbörjades när jag väntade tvillingar. Under samma period fick min svärmors tax valpar så jag spenderade en stor del av graviddagarna med dessa små på magen. Mönstret på hundarna handlar egentligen om att det är samma hund men med väldigt olika karaktärer. Precis som tvillingar. De kan se exakt likadana ut men fortfarande vara väldigt olika. Namnet kommer från att de alltid kommer ha varandra och vara tillsammans. Liknande processer sattes igång när vi flyttade till ett ny-gammalt hus och när jag gifte mig i somras.

Vad är hemligheten bakom framgång tror du?

Det krävs mod, timing, kämpaglöd och lite det-löser-sig mentalitet. Funkar det inte så får man helt enkelt testa något annat. Vissa gånger gick jag månader nästan helt utan pengar och det kändes som att jag stångade mig blodig. Det var nog i samma veva som jag uppfann mitt motto: jag ska visa dom j-vlarna. Jag vet knappt vilka jag syftar på haha, men jag tror det kan röra sig om alltifrån skeptiska kommentarer om att starta eget till åsikter om mina djärva mönster. Men det handlar minst lika ofta om att bevisa det för mig själv. Och just tron på sig själv är nog viktigast av allt. Det låter kanske klyschigt men det kommer alltid finnas stunder då det knappt finns någon som tror på din idé. Då är det ju toppen om man kan vara sin egen hejarklack.

Brave news
Uber lanserar sin nya tjänst ScUber där du kan samåka i en ubåtstaxi under vatten. Och vad är då mer passande än att använda stora barriärrevet i Australien som lanseringsplats. Efter att ha erövrat vägarna har nu Uber haft sina ögon riktade mot vattnet. Den 27 maj 2019 lanserade det amerikanska företaget ScUber – världens första samåkningstjänst i ubåtar. De kommer att ta med turister på en minnesvärd resa genom världens mest omfattande korallsystem – stora barriärrevet i Australien. Ubåten kan åka 30 meter ner i vattnet, vilket är ungefär samma djup som en erfaren dykare tar sig ner till. För $3000, alltså cirka 20 000 SEK, kan du plus en boka en 1-timmes resa via den vanliga Uber-appen. Priset är saftigt men då ingår åtminstone upphämtning på valfri plats i Queensland, en helikoptertur från antingen Gladstone, Port Douglas eller Cairns och sedan en upplevelse som du förmodligen kommer minnas för resten av ditt liv. Tjänsten fanns bara tillgänglig i stora barriärrevet till och med 3 juni och har nu förflyttats till Agincourt Reef för att fortsätta där till och med 18 juni. Syftet är enligt företaget själva att samla in pengar till Australiens korallrev då de kommer att skänka en stor summa pengar för varje ScUber-tur. Men att Uber får fenomenal PR ”på köpet” kommer nog inte som en överraskning för någon. Läs mer om ScUber
Aira ger direkttillgång till visuell information för alla, när som helst och var som helst. Airas glasögon sammanför blinda eller synskadade personer och specialutbildade "agenter" som genom glasögonen kan se det som användaren ser live. Agenterna kan då prata dem igenom alla möjliga situationer via en mikrofon. Användare – eller som företaget kallar för "upptäckare" – tar kontakt med agenten via en app på sin telefon eller via ett knapptryck på glasögonen. När de tryckt på knappen tar det en agent upp till 20 sekunder eller mindre att koppla upp sig till användarens glasögon och hjälpa dem med vad de behöver. Detta är oftast vardagliga saker som till exempel att läsa en meny som inte har översatts till blindskrift, gå igenom centrum för att hitta något att äta eller starta en maskin tvätt. Ett av företagets uppdrag är att möjliggöra för fler att jobba heltid. För närvarande är det cirka 70 % av personer med nedsatt syn i USA som har en deltidstjänst – en siffra som Aira vill sänka till 7 %. På samma sätt vill företaget uppmuntra studenter att klara sig igenom college. Och enligt en undersökning med ca 100 studenter det senaste året har de lyckats då andelen studenter som tar sig igenom sista året har ökat från 53 % till 92 %. Innovationen är skapad genom en blandning av wearables (bärbar teknik), AI (artificiell intelligens) och AR (Augmented Reality). Men som Greg Stilson, produktchef för Aira, så ödmjukt uttrycker sig: – Vår teknik möjliggör bara interaktionen. Det är våra agenter som gör vår tjänst till vad den är. Läs mer om företaget.

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.