5 snabba med…

Hon är känd för att våga utmana med både färg, form och galna mönster. På ett onordiskt sätt, och med en det-löser-sig mentalitet, har hon bidragit med att utveckla design i Sverige till vad det är idag. Här kommer 5 snabba med Lisa Bengtsson.

Vad är det modigaste du gjort i din karriär? 

Att lägga min första beställning. Eller egentligen varje gång jag lägger en beställning. Jag har rätt modiga mönster – tigrar med tassels i munnen i guld och så vidare. Folk brukar ofta reagera med ”men du är ju inte klok, vågar du det!?”. Då gäller det att ha is i magen och tro på sig själv. Jag kommer ihåg den där gången när jag fick mitt allra första mönster levererat till mig. Det enda jag kunde tänka var: jaha, och nu ska det här sälja!? 400 meter tyg och 300 rullar tapet av samma mönster. Det var en riktig oh-shit känsla. En känsla jag fortfarande kan få.

Vad jobbar du med just nu? 

Jag är faktiskt inne i en kreativ fas och har precis gjort klart ett nytt mönster som kommer ut till våren. När jag befinner mig i en sån process vill jag helst bara köra på och aldrig sluta skapa. Det är såklart lite av en utmaning med tre barn och annat som kommer emellan. Och processen kan hålla på rätt länge i huvudet eftersom det känns så läskigt att få ner det på papper. En process jag hatar att älska skulle man kunna säga.

Var hittar du inspiration? 

Karaktärer, djur, natur och livet i stort. Glädjepunkter såklart, men lika mycket sorg. Att sorg inspirerar kanske är fel att säga, men det sätter definitivt igång en kreativ process som man kan ta tillvara på.

Hur kan en kreativ process se ut?

Den kreativa processen för min kollektion Tillsammans påbörjades när jag väntade tvillingar. Under samma period fick min svärmors tax valpar så jag spenderade en stor del av graviddagarna med dessa små på magen. Mönstret på hundarna handlar egentligen om att det är samma hund men med väldigt olika karaktärer. Precis som tvillingar. De kan se exakt likadana ut men fortfarande vara väldigt olika. Namnet kommer från att de alltid kommer ha varandra och vara tillsammans. Liknande processer sattes igång när vi flyttade till ett ny-gammalt hus och när jag gifte mig i somras.

Vad är hemligheten bakom framgång tror du?

Det krävs mod, timing, kämpaglöd och lite det-löser-sig mentalitet. Funkar det inte så får man helt enkelt testa något annat. Vissa gånger gick jag månader nästan helt utan pengar och det kändes som att jag stångade mig blodig. Det var nog i samma veva som jag uppfann mitt motto: jag ska visa dom j-vlarna. Jag vet knappt vilka jag syftar på haha, men jag tror det kan röra sig om alltifrån skeptiska kommentarer om att starta eget till åsikter om mina djärva mönster. Men det handlar minst lika ofta om att bevisa det för mig själv. Och just tron på sig själv är nog viktigast av allt. Det låter kanske klyschigt men det kommer alltid finnas stunder då det knappt finns någon som tror på din idé. Då är det ju toppen om man kan vara sin egen hejarklack.

Brave news
Bild: Ecoist

Från hobbyprojekt till heltidsjobb

Han har tackat nej till erbjudande från Porsche, varit med och ritat världens snabbaste bil och är en av vinnarna i affärsidétävlingen Venture Cup 2018 med Ecoist Tian – en elektrisk trehjuling som är 15 gånger mer energieffektiv än dagens personbilar. Brave New Business tog ett snack med Thomas Koch om hur han grundade sitt modiga tech-bolag Ecoist, hemma i garaget. 

Thomas växte upp i södra Tyskland och ägnade sina dagar i pappas verkstad där det renoverades gamla Mercedes, motorcyklar och cyklar. Tiden däremellan spenderades ute i naturen där ett tidigt intresse och en medvetenhet för natur och miljö växte fram. Två dagar efter examen tackade han nej till anställning på Porsche och flyttade istället till Sverige för att rita världens snabbaste bil – den första Koenigsegg bilen. Sedan dess har han varit med och utvecklat många high-end produkter såsom Blackwing Sweden, Rolo Bikes och Najad men det var först när hans son föddes som han fick sig en rejäl tankeställare.

– Det kändes helt plötsligt så uppenbart att jag borde använda min erfarenhet för nästkommande generation. Det fanns helt enkelt inga ursäkter kvar att inte vidga mig åt att lösa en av vår tids största utmaningar – en personlig transport som är hållbar. Så jag började bygga.

Det som först började som ett hobbyprojekt hemma i garaget har nu vuxit till ett heltidsarbete med en anställd konstruktör och många andra personer som för utvecklingen framåt. Flera prototyper, oräkneliga mil och ett antal provförare senare rullades funktionsmodell #01 ut ur verkstaden i Helsingborg.

– Det var en helt obeskrivlig känsla när jag puttade ut bilen och körde en runda för första gången den där iskalla och soliga februaridagen för ett år sedan. Nu har vi full fokus på att fortsätta samla in feedback, testa och hela tiden förbättra med ett tydligt fokus på miljön.

Förutom att vara 15 gånger mer energieffektiv än dagens alternativ ska materialen som används vara helt återvinningsbara så att produktionen gör åt så lite resurser och energi som möjligt. Chassit är till exempel tillverkad i stål och har en komplett återvinningsprocess. Andra delar på fordonet kommer att tillverkas i naturfiberförstärkt bioplast.

Med aerodynamiska egenskaper är trehjulingen bäst lämpad för pendling till, runt och från stan för två personer med en maxhastighet på 110km/h. Men egenskaperna som kanske är dess största framgångsfaktorer har även visat sig vara Thomas största utmaning.

– Det har varit jättesvårt att hitta komponenter till ett så lätt fordon och vi har fått gå från typiska leverantörer inom bilindustrin till andra kreativa samarbetspartners. Marknaden är heller inte van vid en produkt som ligger mellan bil och motorcykel och det är därför många frågor som har dykt upp angående säkerhet, körkort och väghållning. Men det betyder bara ett steg i rätt riktning för att ändra ett ohållbart beteende och etablera ett helt nytt tankesätt!

Utmaningarna verkar inte beröra Thomas speciellt mycket och Ecoist planerar nu för en första leverans i slutet av 2020 med en förserie på cirka 20 fordon. De kommer sedan dra igång en större serieproduktion och utveckling av flera modeller. Definitivt ett företag att hålla koll på under kommande år om du frågar oss.

Bildtext: Ecoist Tian – senaste modellen från Ecoist.

Designskola integrerar maskinlära, robotik och teknik i nytt projekt

The Royal College of Art, RCA, lanserade häromveckan GenerationRCA – ett projekt som under fem år integrerar vetenskap och teknik i designprogrammet där konststudenterna bland annat får lära sig att bygga robotar och koda maskininlärningsalgoritmer. En film signerad ingen mindre än Ridley Scott skapade stor uppmärksamhet kring projektet genom att visa hur teknik och design kan lösa problem för att göra världen till en bättre plats.

Det internationellt kända konst- och designuniversitetet RCA ger studenter möjligheter att leverera konst och designprojekt som omvandlar världen. Universitetets tillvägagångssätt grundar sig i förutsättningen att konst, design, kreativt tänkande, vetenskap och teknik måste samarbeta för att lösa dagens globala utmaningar.

Genom att introducera nya kurser med fokus på robotik, nanoteknologi, artificiell intelligens, datavetenskap, maskininlärning, materialvetenskap och cirkulär ekonomi ska studenterna jobba bortom alla gränser för att försöka lösa verkliga problem.

"Detta är ett sätt att röra oss bort från en konventionell 1900-talets konstskola till en tvärvetenskaplig skola anpassad för 2000-talets alla utmaningar. Vår akademiska vision för samman kreativ konst och design med vetenskap, teknik och medicin”, säger universitetet enligt ett pressmeddelande.

Se kampanjfilmen av Ridley Scott nedan.

Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.