5 snabba med…

Hon är känd för att våga utmana med både färg, form och galna mönster. På ett onordiskt sätt, och med en det-löser-sig mentalitet, har hon bidragit med att utveckla design i Sverige till vad det är idag. Här kommer 5 snabba med Lisa Bengtsson.

Vad är det modigaste du gjort i din karriär? 

Att lägga min första beställning. Eller egentligen varje gång jag lägger en beställning. Jag har rätt modiga mönster – tigrar med tassels i munnen i guld och så vidare. Folk brukar ofta reagera med ”men du är ju inte klok, vågar du det!?”. Då gäller det att ha is i magen och tro på sig själv. Jag kommer ihåg den där gången när jag fick mitt allra första mönster levererat till mig. Det enda jag kunde tänka var: jaha, och nu ska det här sälja!? 400 meter tyg och 300 rullar tapet av samma mönster. Det var en riktig oh-shit känsla. En känsla jag fortfarande kan få.

Vad jobbar du med just nu? 

Jag är faktiskt inne i en kreativ fas och har precis gjort klart ett nytt mönster som kommer ut till våren. När jag befinner mig i en sån process vill jag helst bara köra på och aldrig sluta skapa. Det är såklart lite av en utmaning med tre barn och annat som kommer emellan. Och processen kan hålla på rätt länge i huvudet eftersom det känns så läskigt att få ner det på papper. En process jag hatar att älska skulle man kunna säga.

Var hittar du inspiration? 

Karaktärer, djur, natur och livet i stort. Glädjepunkter såklart, men lika mycket sorg. Att sorg inspirerar kanske är fel att säga, men det sätter definitivt igång en kreativ process som man kan ta tillvara på.

Hur kan en kreativ process se ut?

Den kreativa processen för min kollektion Tillsammans påbörjades när jag väntade tvillingar. Under samma period fick min svärmors tax valpar så jag spenderade en stor del av graviddagarna med dessa små på magen. Mönstret på hundarna handlar egentligen om att det är samma hund men med väldigt olika karaktärer. Precis som tvillingar. De kan se exakt likadana ut men fortfarande vara väldigt olika. Namnet kommer från att de alltid kommer ha varandra och vara tillsammans. Liknande processer sattes igång när vi flyttade till ett ny-gammalt hus och när jag gifte mig i somras.

Vad är hemligheten bakom framgång tror du?

Det krävs mod, timing, kämpaglöd och lite det-löser-sig mentalitet. Funkar det inte så får man helt enkelt testa något annat. Vissa gånger gick jag månader nästan helt utan pengar och det kändes som att jag stångade mig blodig. Det var nog i samma veva som jag uppfann mitt motto: jag ska visa dom j-vlarna. Jag vet knappt vilka jag syftar på haha, men jag tror det kan röra sig om alltifrån skeptiska kommentarer om att starta eget till åsikter om mina djärva mönster. Men det handlar minst lika ofta om att bevisa det för mig själv. Och just tron på sig själv är nog viktigast av allt. Det låter kanske klyschigt men det kommer alltid finnas stunder då det knappt finns någon som tror på din idé. Då är det ju toppen om man kan vara sin egen hejarklack.

Brave news
Bild: Virgin Hyperloop One

Framtidens hållbara transportmedel är överlägset både flyg och tåg

Det är snabbare än flyg, har mindre miljöpåverkan än tåg och kommer att innebära en lägre kostnad för passageraren. Framtidens transportmedel stavas Virgin Hyperloop One och beräknas vara i bruk inom bara några år. 

Det hela startade 2013 som en galen idé. Och grundaren till idén? Elon Musk förstås. Men upptagen som han är med Tesla och SpaceX publicerade han en 57 sidor lång rapport för vem som helst att lägga tassarna på. Richard Branson, Virgin Groups vd, tog tillfälle i akt och nu fem år senare är Musks dröm om att avfyra svävande kolfiber-pods som transporterar passagerare genom nästan luftlösa rör i hastigheter upp till 1200 km/h snart en verklighet.

Det hela kan låta som sci-fi nonsens i mångas öron men Branson bekräftade nyligen att hyperloop-systemet kommer vara redo för passagerartransport inom 2-3 år. Vid ett av de senaste höghastighetstesten lyckades man i nära vakuum få upp en kolfiber pod till 387 km/h. Det är visserligen några kilometer kvar till Musks målbild, men det som vanligtvis tar timmar har nu mer än halverats. Virgin Hyperloop One har bland annat räknat ut att det skulle ta 45 minuter mellan Stockholm och Malmö, 30 minuter mellan Stockholm och Helsingfors, cirka 2 timmar från Stockholm till paris och drygt 4 timmar mellan Stockholm och Marbella – inklusive check-in och väntetider.

Men Hyperloop kommer inte bara korta våra restider utan kommer även kunna minska klimatpåverkan markant eftersom energiförbrukningen beräknas bli mycket lägre på grund av låg friktionsmotstånd mot luft och räls. Se mer i videon nedan och testa själv att beräkna hur mycket tid du sparar mellan olika destinationer här https://hyperloop-one.com.

 

Innovation Race för att framtidssäkra svensk legotillverkning

Under 32 timmar processade 24 specialister idéer kring vad svensk legotillverkning måste göra för att vara konkurrenskraftiga i framtiden – ett initiativ från Gnosjö Automatsvarvning. Linda Fransson, vd på företaget, har suttit back office och hjälpt de fyra grupperna att söka svar på sina frågor under idéprocessen.

– Frågorna har handlat om allt från hur man kan spåra enskilda svarvade precisionsdetaljer till vad entreprenörer har störst behov av för att gå från uppfinning i byrålådan till innovativ produkt för marknaden, säger Linda Fransson i ett pressmeddelande.

De inbjudna är från vitt skilda branscher – industridesigners, ingenjörer, grafiker, kommunikatörer, digitala utvecklare och hållbarhetsexperter – allt för så många infallsvinklar som möjligt. Tanken är att de tillsammans ska ta fram ett antal hållbara idéer, projekt och koncept för att utveckla under det kommande året och sedan presentera vid Elmia Subcontractor 2019.

Brave New Business redaktionen var såklart på plats och passade bland annat på att snacka lite med Olle Hansson, senior processledare på Innovation Plant.

Gnosjö Automatsvarvning samarbetar sedan tidigare med er på Innovation Plant kring innovationsfrågor, varför är det så viktigt för företag att vara innovativa?

Ingenting här i världen är statiskt. Allt är i förändring och kommer alltid att vara om det så gäller konsumenters föreställningar eller tekniska förutsättningar, globala tendenser eller lokala lagar och regler. För att möta marknadens föränderliga behov måste företag utveckla sitt erbjudande i en ständigt pågående process. Om företagen då dessutom är innovativa i sitt utvecklingsarbete istället för att tvingas till anpassning ges bästa förutsättningar att vara tidigt ute och leda utvecklingen och använda förändringarna till sin fördel.

Hur håller man igång den innovativa processen och drivkraften i en organisation samtidigt som vardagens uppgifter tar mycket kraft?

Det går inte att svara på den frågan utan att tidigt nämna behovet av resurser öronmärkta för processen. Finns inte de resurserna hemfaller innovationsarbetet till önsketänkande och förhoppningar om lyckoträffar. Med rätt kompetens och pengar kan ett företag systematiskt producera innovationer. Så tipset är: se till att frigöra resurser för innovationsarbete som inte konkurrerar med resurser för det dagliga arbetet.

Vad skulle du säga kännetecknar en innovation?

Innovation Plants definition av en innovation är en överraskande nyhet som har nått marknaden. Med det menar vi att det är en ny lösning på ett problem som har nått en mottagare och som i något avseende har gjort nytta. Om en idé inte når någon eller gör någon nytta är det inte en innovation utan i bästa fall en uppfinning.

Vad hoppas ni kunna åstadkomma här idag?

Första gången vi drev ett Innovation Race, då under 72 timmar, utvecklades idéer till 22 säljbara produkter med 7 patentansökningar och 2 projekt såldes innan racet var över. Men det kan man förstås aldrig veta i förväg. Det vi vet är att fler företag borde vara lika framsynta som Gnosjö Automatsvarvning. Jag anser att de är modiga som inte bara pratar om vikten av innovation i ett ledningsmöte, går på ett seminarium i frågan och sedan fortsätter göra nästan exakt som man alltid gjort. Gnosjö Automatsvarvning tar frågan på allvar och bara genom det har de kommit en lång bit på vägen.

Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.