5 snabba med…

Hon är utsedd till årets it-tjej av Microsoft, är student inom informationsteknologi och jobbar för tillfället som front-end utvecklare och ux designer på tv4. Här kommer 5 snabba med Emma Tysk.

Vad är det modigaste du gjort i din karriär? 

Med extrem scenskräck ställde jag mig inför en stor jury från Microsoft och pratade om varför just jag skulle bli årets it-tjej. Jag kände mig extremt cool och modig efteråt haha.

Varför behövs årets it-tjej?

Efter en undersökning jag gjorde bekräftades bilden som majoriteten har av it- och ingenjörsbranschen. Alla svarade samma: att branschen består av män, att det är tråkigt, mörkt och smutsigt typ. Vilket inte är sant! Den här skeva bilden tror jag gäller för flera andra mansdominerade industriyrken. Det är vi inom branschen som måste sänka tröskeln och ta det första steget för att inspirera och bredda bilden av hur ett ingenjörsjobb kan se ut. Du kan jobba med allt ifrån webbdesign till infrastruktur och artificiell intelligens. Du kan lösa samhällsproblem, förbättra miljön, jobba med mode, utveckla mjukvara för satelliter – listan kan göras oändligt lång.

På vilket sätt utmanar du dig själv och din bransch?

Genom att förespråka en mångfald. Det är fler länder idag som är mångkulturella vilket betyder att vi även måste anpassa de som jobbar med att leverera dessa system till den större massan så att de också representerar den massan. Mångfald ger både ett bättre arbetsklimat och resultat. Heterogena grupper ger chans till mer innovationer och kreativitet än homogena, och det blir mindre risk för grupptänkande. Ett större beslutsunderlag är lika med bättre beslut, det säger ju sig självt.

Antalet tjejer som pluggar till ingenjör är fortfarande bara 20 procent. Vad beror det på tror du?

Det har tagit lång tid för branschen att inse det här och sedan tar det ännu längre tid innan det faktiskt händer något. Till och med de som ligger i framkant ligger ändå efter. En mångfald inom branschen är som sagt nödvändigt för att bygga framtidens system. Att det är 2018 och vi fortfarande har de här diskussionerna är ju helt otroligt. Men det positiva är att det finns flera initiativ som försöker ändra på detta.

Har du något Brave New Business tips?

Våga testa! Om du inte kan svara på varför du gör det du gör så kanske det är dags att tänka om och tänka nytt. Se det inte som att du förlorar ett år om du provar ett nytt jobb eller en ny utbildning. Tänk istället att du får ett kvitto på att ja det var rätt eller nej jag ska fortsätta pröva mig fram. Följ din dröm – status spelar mindre roll. Hitta något som får ditt hjärta att banka lite hårdare. What’s the frigging point annars liksom?

Brave news
Vi besökte Dreamhack och Gnosjö Automatsarvnings monterkoncept Dreamjobber, där de med hjälp av en VR-simulator lät folk testa på hur det är att jobba som operatör. https://www.facebook.com/bravenewbusiness/videos/2342095272522657/?t=2

Ett besök på Dreamhack

Vi besökte Dreamhack och Gnosjö Automatsarvnings monterkoncept Dreamjobber, där de med hjälp av en VR-simulator lät folk testa på hur det är att jobba som operatör.

https://www.facebook.com/bravenewbusiness/videos/234...

Läs hela artikeln
Nu kan du dricka kaffe ur en kopp gjord av kaffe. Koppen doftar dessutom kaffe vilket tar upplevelsen till en helt annan dimension. Mycket mer mind-blowing än så blir det knappast. Det är start-up företaget Kaffeeform från Berlin som sedan 2015 har gjort kaffekoppar från återvunnen kaffesump. Med hjälp av cyklistbud hämtar företaget upp kaffesump från caféer runtomkring Berlin för att skapa dessa miljövänliga muggar. Den uppsamlade sumpen sorteras och rengörs sedan av företaget. Därefter transporteras det till en annan anläggning där det torkas och blandas med växtfibrer, björkfrön och naturliga hartser. När den nya massan blandats ihop formas den under värme och tryck. Det tar drygt 14 dl kaffesump att producera en espressokopp med tillhörande tallrik. Det resulterar i en slutprodukt som består till 40 % av kaffesump och är 100 % biologiskt nedbrytbar. Förutom att kopparna är slitstarkta och lätta har de en mild doft av kaffe vilket är lätt att förstå. Sortimentet omfattar koppar i olika storlekar för att passa de vanligaste kaffedryckerna såsom espresso, cappuccino och kaffe latte, men finns framförallt som take-away mugg. Tyskland är nämligen ett av de länder i Europa som konsumerar mest kaffe och engångsmuggar. I genomsnitt går det åt nästan 6,5 kg kaffebönor per person varje år och ca 99 % av engångsmuggarna i antingen plast eller papper hamnar i papperskorgen. Det kan ta över 20 år för sådana take-away muggar att brytas ner, så genom deras innovation kan företaget inte bara tackla ett utan två problem – kaffesump och engångsmuggar. Kaffeeforms koppar och muggar används på 20 caféer i Berlin och på över 150 ställen i övriga Europa. Men företaget tänker inte nöja sig med enbart kaffekoppar. Drömmen är att en dag kunna forma kaffesump till livsstilsprodukter och till och med möbler. Brave New Business fortsätter följa företaget med spänning.

Återvunna kaffekoppar av kaffesump

Nu kan du dricka kaffe ur en kopp gjord av kaffe. Koppen doftar dessutom kaffe vilket tar upplevelsen till en helt annan dimension. Mycket mer mind-blowing än så blir det knappast.

Det är start-up företaget Kaffeefor...

Läs hela artikeln

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.