5 snabba med…

Hon är utsedd till årets it-tjej av Microsoft, är student inom informationsteknologi och jobbar för tillfället som front-end utvecklare och ux designer på tv4. Här kommer 5 snabba med Emma Tysk.

Vad är det modigaste du gjort i din karriär? 

Med extrem scenskräck ställde jag mig inför en stor jury från Microsoft och pratade om varför just jag skulle bli årets it-tjej. Jag kände mig extremt cool och modig efteråt haha.

Varför behövs årets it-tjej?

Efter en undersökning jag gjorde bekräftades bilden som majoriteten har av it- och ingenjörsbranschen. Alla svarade samma: att branschen består av män, att det är tråkigt, mörkt och smutsigt typ. Vilket inte är sant! Den här skeva bilden tror jag gäller för flera andra mansdominerade industriyrken. Det är vi inom branschen som måste sänka tröskeln och ta det första steget för att inspirera och bredda bilden av hur ett ingenjörsjobb kan se ut. Du kan jobba med allt ifrån webbdesign till infrastruktur och artificiell intelligens. Du kan lösa samhällsproblem, förbättra miljön, jobba med mode, utveckla mjukvara för satelliter – listan kan göras oändligt lång.

På vilket sätt utmanar du dig själv och din bransch?

Genom att förespråka en mångfald. Det är fler länder idag som är mångkulturella vilket betyder att vi även måste anpassa de som jobbar med att leverera dessa system till den större massan så att de också representerar den massan. Mångfald ger både ett bättre arbetsklimat och resultat. Heterogena grupper ger chans till mer innovationer och kreativitet än homogena, och det blir mindre risk för grupptänkande. Ett större beslutsunderlag är lika med bättre beslut, det säger ju sig självt.

Antalet tjejer som pluggar till ingenjör är fortfarande bara 20 procent. Vad beror det på tror du?

Det har tagit lång tid för branschen att inse det här och sedan tar det ännu längre tid innan det faktiskt händer något. Till och med de som ligger i framkant ligger ändå efter. En mångfald inom branschen är som sagt nödvändigt för att bygga framtidens system. Att det är 2018 och vi fortfarande har de här diskussionerna är ju helt otroligt. Men det positiva är att det finns flera initiativ som försöker ändra på detta.

Har du något Brave New Business tips?

Våga testa! Om du inte kan svara på varför du gör det du gör så kanske det är dags att tänka om och tänka nytt. Se det inte som att du förlorar ett år om du provar ett nytt jobb eller en ny utbildning. Tänk istället att du får ett kvitto på att ja det var rätt eller nej jag ska fortsätta pröva mig fram. Följ din dröm – status spelar mindre roll. Hitta något som får ditt hjärta att banka lite hårdare. What’s the frigging point annars liksom?

Brave news
Bild: Ecoist

Från hobbyprojekt till heltidsjobb

Han har tackat nej till erbjudande från Porsche, varit med och ritat världens snabbaste bil och är en av vinnarna i affärsidétävlingen Venture Cup 2018 med Ecoist Tian – en elektrisk trehjuling som är 15 gånger mer energieffektiv än dagens personbilar. Brave New Business tog ett snack med Thomas Koch om hur han grundade sitt modiga tech-bolag Ecoist, hemma i garaget. 

Thomas växte upp i södra Tyskland och ägnade sina dagar i pappas verkstad där det renoverades gamla Mercedes, motorcyklar och cyklar. Tiden däremellan spenderades ute i naturen där ett tidigt intresse och en medvetenhet för natur och miljö växte fram. Två dagar efter examen tackade han nej till anställning på Porsche och flyttade istället till Sverige för att rita världens snabbaste bil – den första Koenigsegg bilen. Sedan dess har han varit med och utvecklat många high-end produkter såsom Blackwing Sweden, Rolo Bikes och Najad men det var först när hans son föddes som han fick sig en rejäl tankeställare.

– Det kändes helt plötsligt så uppenbart att jag borde använda min erfarenhet för nästkommande generation. Det fanns helt enkelt inga ursäkter kvar att inte vidga mig åt att lösa en av vår tids största utmaningar – en personlig transport som är hållbar. Så jag började bygga.

Det som först började som ett hobbyprojekt hemma i garaget har nu vuxit till ett heltidsarbete med en anställd konstruktör och många andra personer som för utvecklingen framåt. Flera prototyper, oräkneliga mil och ett antal provförare senare rullades funktionsmodell #01 ut ur verkstaden i Helsingborg.

– Det var en helt obeskrivlig känsla när jag puttade ut bilen och körde en runda för första gången den där iskalla och soliga februaridagen för ett år sedan. Nu har vi full fokus på att fortsätta samla in feedback, testa och hela tiden förbättra med ett tydligt fokus på miljön.

Förutom att vara 15 gånger mer energieffektiv än dagens alternativ ska materialen som används vara helt återvinningsbara så att produktionen gör åt så lite resurser och energi som möjligt. Chassit är till exempel tillverkad i stål och har en komplett återvinningsprocess. Andra delar på fordonet kommer att tillverkas i naturfiberförstärkt bioplast.

Med aerodynamiska egenskaper är trehjulingen bäst lämpad för pendling till, runt och från stan för två personer med en maxhastighet på 110km/h. Men egenskaperna som kanske är dess största framgångsfaktorer har även visat sig vara Thomas största utmaning.

– Det har varit jättesvårt att hitta komponenter till ett så lätt fordon och vi har fått gå från typiska leverantörer inom bilindustrin till andra kreativa samarbetspartners. Marknaden är heller inte van vid en produkt som ligger mellan bil och motorcykel och det är därför många frågor som har dykt upp angående säkerhet, körkort och väghållning. Men det betyder bara ett steg i rätt riktning för att ändra ett ohållbart beteende och etablera ett helt nytt tankesätt!

Utmaningarna verkar inte beröra Thomas speciellt mycket och Ecoist planerar nu för en första leverans i slutet av 2020 med en förserie på cirka 20 fordon. De kommer sedan dra igång en större serieproduktion och utveckling av flera modeller. Definitivt ett företag att hålla koll på under kommande år om du frågar oss.

Bildtext: Ecoist Tian – senaste modellen från Ecoist.

Designskola integrerar maskinlära, robotik och teknik i nytt projekt

The Royal College of Art, RCA, lanserade häromveckan GenerationRCA – ett projekt som under fem år integrerar vetenskap och teknik i designprogrammet där konststudenterna bland annat får lära sig att bygga robotar och koda maskininlärningsalgoritmer. En film signerad ingen mindre än Ridley Scott skapade stor uppmärksamhet kring projektet genom att visa hur teknik och design kan lösa problem för att göra världen till en bättre plats.

Det internationellt kända konst- och designuniversitetet RCA ger studenter möjligheter att leverera konst och designprojekt som omvandlar världen. Universitetets tillvägagångssätt grundar sig i förutsättningen att konst, design, kreativt tänkande, vetenskap och teknik måste samarbeta för att lösa dagens globala utmaningar.

Genom att introducera nya kurser med fokus på robotik, nanoteknologi, artificiell intelligens, datavetenskap, maskininlärning, materialvetenskap och cirkulär ekonomi ska studenterna jobba bortom alla gränser för att försöka lösa verkliga problem.

"Detta är ett sätt att röra oss bort från en konventionell 1900-talets konstskola till en tvärvetenskaplig skola anpassad för 2000-talets alla utmaningar. Vår akademiska vision för samman kreativ konst och design med vetenskap, teknik och medicin”, säger universitetet enligt ett pressmeddelande.

Se kampanjfilmen av Ridley Scott nedan.

Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.