20-åringen som tog sitt bolag från UF till Draknästet

Tilda Wissmar är 20-åringen som har byggt sitt bolag hela vägen från UF till AB. Dessutom lyckades hon övertyga drakarna i 2021 års säsong av Draknästet, ett program där miljoner investeras i de bästa affärsidéerna. Nu siktar hon på att ta sina skedar gjorda av kex hela vägen ut i Europa. 

Under gymnasietiden startade Tilda, tillsammans med tre kompisar, sitt UF-företag Gottlery. Visionen var att skapa ett hållbart alternativ till engångsplast och resultatet blev ätbara engångsskedar gjorda av kex.

Brave New Business pratade med Tilda om företagande och hållbara affärsidéer precis i uppstarten. Den här gången tog vi ett snack om framtidsvisioner, investeringar och förebilder.

Hej Tilda, hur har det gått sedan vi pratades vid sist? Då hade du precis bildat aktiebolag och nu har du stängt Gottlerys första investeringsrunda.
Det har hänt en hel del. Just nu ser jag fram emot sommaren och att få se hur våra kexskedar fungerar i olika branscher. Sedan sist har vi ändrat vår målgrupp en aning. Förut riktade vi oss främst till glasskiosker och liknande verksamheter, men efter att ha testat skedarna i flera branscher vågar vi nu påstå att de är perfekta till egentligen vilken mjuk efterrätt som helst.

Vi har även precis stängt vår första investeringsrunda på 600 000 kronor vilket ger oss stora möjligheter framåt. Extra kul är det att en av investerarna är en kund som har testat skedarna till sina egna tårtor och som ser potential i min idé. Det är nog den finaste kundrecensionen man kan få.

Gottlerys ätbara kexskedar i smakerna vanilj och choklad.

Ja, på tal om investeringar så medverkade du i Draknästet. Hur var det?
Jag älskar att driva bolag och att presentera mig och min idé. Det var en väldigt rolig upplevelse och extra kul med tanke på utfallet. Att delta i en sådan sak är en fantastisk erfarenhet att ha med sig. Nu hade jag turen att en av drakarna valde att investera i Gottlery, men jag ser även alla tips och råd från övriga drakar som en vinst. Responsen efter programmet har bara varit positiv och många tror att Gottlery kan bli något riktigt stort.

Om vi backar bandet ett par år. Hur kom ni på idén?
Jag är en nyfiken person som älskar att kolla på nya idéer och undersöka projekt som fungerar i andra länder. Det var exakt så jag hittade idén till Gottlery. Jag surfade runt och såg att det var populärt med ätbara skedar i Asien och framförallt i Indien. När jag undersökte om produkten var patenterad eller inte så visade det sig att den inte var det, och då bestämde jag mig för att testa idén i Sverige.

Ibland ser man saker som fungerar i andra länder men som inte finns här. Så länge det inte finns ett patent kan du alltid testköra idén där du är.

Och om vi blickar framåt, vad är på gång?
Nu vill vi bara ha sol och massor av glassförsäljning! Jag är verkligen hoppfull inför sommaren och har många spännande kunder på gång. Just nu håller vi på att utveckla ny produktion så vi kan sälja så mycket kexskedar det bara går. Förhoppningsvis finns skedarna tillgängliga i allas favoritsmak och kan bidra till att förstärka smakupplevelsen till favoritglassen.

Eftersom jag fortfarande är själv i bolaget ser jag fram emot att växa med fler medarbetare och bygga ett större team. Jag tror det är viktigt med ett bra team för att komma framåt.

Vart ser du dig själv om fem år?
Om fem år är Gottlery på väg ut i Europa och har tagit en stor del av Sverigemarknaden. Jag har en förkärlek till Nederländerna och vill etablera Gottlery där. Sedan får vi se hur länge jag brinner för den här idén. Om tio år tror jag det kliar i fingrarna efter att testa något nytt. Jag har redan en del idéer som skulle vara kul att förverkliga senare. Men jag tror på att allting har sin tid och att man ska göra det man tycker är roligt just nu.

Tittar man ännu längre fram skulle jag gärna investera i andra bolag jag tror på. Jag blir inspirerad av att andra har valt att hjälpa mig och vill gärna göra detsamma för andra entreprenörer i framtiden.

Har du haft några förebilder som varit avgörande för din framfart?
Det skulle jag verkligen säga. När jag gick i sjuan var jag fortfarande väldigt blyg och försiktig. Min lärare Eva uppmuntrade mig då till att våga ta för mig och räcka upp handen på lektionen, tro på mig själv och visa att jag kan. Det var där någonstans det vände och jag började tro mer på mig själv. Den mentaliteten har jag tagit med mig sedan dess.

Och slutligen, har du några tips till andra entreprenörer som vill testa sin idé?
Det viktigaste är alltid att du tror på din idé själv. Ser du potential i din idé kan du få andra att göra det också. Se till att lägga tid på att ta fram en genomarbetad pitch. När andra ser det du ser i din idé kommer de vilja vara med framåt. Om du är helt övertygad om att du kommer lyckas är det inte heller lika jobbigt att ställa sig framför en investerare. Samtidigt får man räkna med att inte alla vill vara med på tåget och att det är okej. När det handlar om investeringar i form av tid, kunskap och pengar vill du ändå inte ha med någon som inte tror på din idé.

Läs mer från Brave New Business

Dags att söka exjobb?

Plöj åkern på distans

Teknik = ingenjör?

Brave news
På Global Fashion Summit i Köpenhamn har Allbirds introducerat en banbrytande kreation: En sko som påstås vara den första i världen som inte bidrar med några koldioxidutsläpp under sin livscykel. Innovationen bygger på regenerativ ull från Nya Zeeland och öppnar dörren till en mer miljövänlig framtid inom mode. Den nya M0.0NSHOT-sneakern från Allbirds är ett tekniskt mästerverk. Ovandelen är tillverkad av regenerativ ull från en gård i Nya Zeeland som binder mer koldioxid än den släpper ut. Detta gör skon till den första i sitt slag, med noll netto koldioxidutsläpp över sin livscykel. Det är ett stort steg mot hållbarhet inom modeindustrin och ett bevis på att naturligt härledda produkter är framtiden. Allbirds har även tänkt på förpackningen och transporten. Skon kommer att vacuumförpackas i bioplastpolyeten för att minska utrymmesbehovet under transporten. Dessutom planerar företaget att använda elektriska lastbilar och bio-bränsledrivna containerfartyg för att minska miljöpåverkan. Skons slutskede måste fortfarande dock lösas, det vill säga hur skons förpackning och dess olika plast- och bioplastkompositkomponenter ansvarsfullt kan kasseras och återvinnas. Något som hittills har visat sig vara svårt, om inte omöjligt. Men under tiden utveckling kring detta sker är Allbirds öppen för samarbete och delar gärna med sig av sina innovationer för att driva branschen mot en mer hållbar framtid. Skon kommer att börja säljas under våren 2024. Relaterade artiklar Världens snabbaste sko med AI Världens första 3D-printade klättringssko Nedbrytbara skor med hållbara materialet BioCirflex
En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor med varierande hörselkapacitet att känna musiken genom vibrationer och beröring. Detta teknologiska framsteg öppnar upp för inklusivitet och glädje som inte tidigare varit möjligt. För lite över ett år sedan gick musikern och teaterkonstnären Daniel Belquer med i ett team som hade som mål att förbättra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. De såg de kreativa sätt som dessa konsertbesökare använde för att uppleva musik, såsom att känna vibrationer genom ballonger eller vända högtalare mot golvet. Detta inspirerade dem att utveckla något ännu mer fantastiskt genom användning av den senaste teknologin inom VR. Resultatet blev Not Impossible Labs lansering av "Music: Not Impossible," ett projekt som dedikerar sig till att adressera sociala frågor med teknologisk innovation. VR-dräkterna, som har 24 vibrerande plattor, har redan demonstrerat sin potential, bland annat vid evenemanget "Tyst disco: En kväll av tillgänglighetsmagi" på Lincoln Center for the Performing Arts. Där fick 75 personer möjlighet att uppleva musiken oavsett deras hörselstatus. VR-DJ:n Paddy Hanlon skapade en unik symfoni av känslor som synkroniserades med musiken, och besökarna kunde själva anpassa ljudnivån med hörlurar. Detta banbrytande teknologiska framsteg öppnar dörrarna till en värld av inklusivitet, där musikens kraft kan upplevas av alla, oavsett hörsel. Relaterade artiklar VR ska göra navigation av stora fartyg säkrare Bli kvitt psykiska störningar med VR Digitala möten i en VR-miljö

VR-dräkt låter döva känna livemusik

En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor...

Läs hela artikeln

    Brave New Business letar modiga entreprenörer

    Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


    Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.