20-åring etablerar bolag för förnybar energi

Som bara 20 år gammal har Mickel Wallentin från Strömsholm redan startat och drivit ett bolag som har blivit till aktiebolag. Just nu etablerar han sitt andra bolag med visionen om att etablera en ny stadig aktör för förnybar energi.

Ända sedan barnsben har Mickel Wallentin velat driva eget företag men det var först under gymnasiet som startskottet gick. Tillsammans med Fredrik Rinaldo drev han Merch Sweden UF som blev Sveriges bästa UF-företag 2018 och som efteråt omvandlats till ett aktiebolag. Idag har han startat sitt andra bolag.

– Det var under UF-året som jag förstod att jag ville bli entreprenör på rikligt. Men det är först nu som jag insett vad det är jag vill jobba med, säger Mickel Wallentin.

Hellre unik än ny

UF-året gav honom nya insikter. För Brave New Business berättar han att största insikten har varit förståelsen för att en affärsidé inte behöver vara ny för att vara unik. Merch Sweden blev snabbt ett bolag med miljonomsättning trots den redan beprövda affärsidén.

– Vi startade en secondhand handel för limiterade och exklusiva skor och kläder. Idén i sig var inte revolutionerande men vi såg att det fanns en stor marknad då möjligheterna att få tag i dessa produkter var begränsad. Vi var helt enkelt mellanhanden, säger han.

Från limiterat mode till förnybar energi

Efter Mickel sålde sin del i bolaget till sin affärspartner tog han några månader och funderade på vad som skulle bli hans nästa steg. Han fastnade för förnybar energi men insåg snabbt att han hade noll kunskap inom området.

Under ett halvår tog han en anställning på ett företag som arbetar med solceller för att lära sig mer. Samtidigt började han researcha inom branschmedia med fokus på att ta reda på vad andra företag gör bra och vad som skulle kunna göras bättre.

– Ska man driva bolag är det viktigt att ha en plan och våga utmana sig själv. Det är farligt att bli för bekväm, säger han.

Vikten av personligt engagemang

När han var med och drev Merch Sweden skrev han handskrivna lappar som han skickade med i varje paket för att kunden skulle känna sig sedd. Mickel tror att kunder som får ett personligt bemötande är de som väljer att återkomma.

– När man ska bygga ett varumärke är det viktigt att vara trovärdig, som entreprenör måsta man ge det där extra, avslutar Mickel.

 

Brave news
Antalet hobbyodlare har ökat markant de senaste åren och inte minst under 2020. Med nystartade Plaant kan den siffran bli ännu högre då Plaant i princip gör det omöjligt att misslyckas, även för förstagångsodlare. Deras smarta miniväxthus för inomhusbruk producerar färska örter, grönsaker och blommor året runt – med minimal ansträngning från odlaren. Ambitionen är att minska matsvinnet och utsläppen genom att odla hemma med optimerade förhållanden för plantorna. I veckan lanseras deras produkt och Brave New Business passade på att ta ett snack med Tore Tullberg, co-founder på Plaant. Varför startade ni Plaant? Det är trevligt att ha färska kryddor hemma men de man köper från matbutiken är ganska svåra att hålla vid liv. Oftast tar man några blad och sedan får man slänga resten. Matsvinnet i våra hem är överlag alldeles för stort , inte minst vad gäller kryddväxter där vi slänger omkring 60–80 %. Det här vill vi ändra på! Hemmaodling håller även nere koldioxidutsläppen i jämförelse med om du köper importerade kryddväxter och andra plantor från till exempel Spanien och Italien – mer närproducerat än så här blir det inte. Det är också av den här anledningen som vi har lagt vår lokala produktion i Gnosjö. Att skapa ett företag och en produkt som är Co2 positiv har funnits med från första början. [caption id="attachment_3103" align="alignnone" width="322"]Det smarta miniväxthuset Plaant där du kan odla kryddor, blommor och växter året runt. Det smarta miniväxthuset Plaant där du kan odla kryddor, blommor och växter året runt.[/caption] Hur fungerar Plaant? Vi vet att inte alla föds med gröna fingrar, så vi har prioriterat att skapa en väldigt användarvänlig produkt. Det enda man som hemmaodlare till Plaant behöver göra är egentligen att sätta i färdiga fröpoddar i växthuset och fylla på med vatten på en månadsbasis – och såklart skörda sina plantor! Beroende på vad du planterar så kan du göra din första skörd efter cirka 4–12 veckor, för att därefter skörda plantorna regelbundet en gång i veckan efter behov. I övrigt sköter sig Plaant helt på egen hand, med inbyggda scenariostyrda LED-lampor, automatisk näringstillförsel och vattentillförsel samt sensorer som optimerar miljön för plantorna. Den tillhörande mobilappen är din digitala odlarexpert som berättar för dig hur plantorna mår, när det är dags att skörda och så vidare. Varför har ni valt ett hydroponiskt system utan jord? Svaret är enkelt - växter växer faktiskt cirka 50 % snabbare i vatten än i jord. När du odlar i ett hydroponiskt system använder du dessutom cirka 90 % mindre vatten än i traditionellt jordbruk. Så det är win win. Hur gjorde ni för att hitta rätt lokal producent? Vi kan egentligen ingenting om tillverkning, men när vi började leta efter aktörer i Europa kom vi ganska snabbt i kontakt med MakerSquare i Gnosjö. De har agerat som en brygga mellan våra idéer och har helt rätt kompetens för att producera Plaant. De introducerade oss i sin tur för rätt monterare, stål- och plasttillverkare, och det är tack vare dem som vi har en helsvensk lokal tillverkning. Läs mer på www.plaant.com.   Läs om fler gröna nyheter i Brave New Business artiklar nedan: Apelsiner blir elektricitet Grönt kol kan bli avgörande för stålindustrin Kaffebar av kaffesump
Bild: Plaant

Odla smart året runt

Antalet hobbyodlare har ökat markant de senaste åren och inte minst under 2020. Med nystartade Plaant kan den siffran bli ännu högre då Plaant i princip gör det omöjligt att misslyckas, även för förstagångsodlare. Deras...

Läs hela artikeln
För att sjuksköterskor och vårdbiträden ska kunna lägga mer av sin tid på sina faktiska kompetenser har forskare från MIT - Massachusetts Institute of Technology, och Soft Math Lab vid Harvard, skapat en robot som borstar hår. Det är inte helt ovanligt med robotar som utför allt från rakning, till hårtvätt och smink. Däremot finns det ingen robot som hjälper till med hårborstning. Hårborstning har nämligen visat sig vara en svårare utmaning eftersom varje hår är unikt. Hårstrån tenderar dessutom att bilda knutar när de kammas och om kamningen genomförs på fel sätt kan det göra ont och skada hårstråt. Forskarna har programmerat en robot som med hjälp av sensorer kan borsta hår. Roboten har fått namnet RoboWigs. Med hjälp av en kamera bedömer den hårets kvalitet och kan därmed planera en så lätt, skonsam och tidseffektivt borstning som möjligt. Hittills har metoden enbart utförts på peruker men forskarna undersöker hur den ska appliceras i mänskliga hår. Se hur RoboWigs fungerar nedan [embed]https://www.youtube.com/watch?v=3dHCdQBagfs[/embed] Läs Brave New Business tidigare nyheter om robotar Amerikansk robothund ska säkra svenskt gruvarbete Roboten som dansar balett Robotlarver kan bygga konstruktioner i rymden

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.