20-åring etablerar bolag för förnybar energi

Som bara 20 år gammal har Mickel Wallentin från Strömsholm redan startat och drivit ett bolag som har blivit till aktiebolag. Just nu etablerar han sitt andra bolag med visionen om att etablera en ny stadig aktör för förnybar energi.

Ända sedan barnsben har Mickel Wallentin velat driva eget företag men det var först under gymnasiet som startskottet gick. Tillsammans med Fredrik Rinaldo drev han Merch Sweden UF som blev Sveriges bästa UF-företag 2018 och som efteråt omvandlats till ett aktiebolag. Idag har han startat sitt andra bolag.

– Det var under UF-året som jag förstod att jag ville bli entreprenör på rikligt. Men det är först nu som jag insett vad det är jag vill jobba med, säger Mickel Wallentin.

Hellre unik än ny

UF-året gav honom nya insikter. För Brave New Business berättar han att största insikten har varit förståelsen för att en affärsidé inte behöver vara ny för att vara unik. Merch Sweden blev snabbt ett bolag med miljonomsättning trots den redan beprövda affärsidén.

– Vi startade en secondhand handel för limiterade och exklusiva skor och kläder. Idén i sig var inte revolutionerande men vi såg att det fanns en stor marknad då möjligheterna att få tag i dessa produkter var begränsad. Vi var helt enkelt mellanhanden, säger han.

Från limiterat mode till förnybar energi

Efter Mickel sålde sin del i bolaget till sin affärspartner tog han några månader och funderade på vad som skulle bli hans nästa steg. Han fastnade för förnybar energi men insåg snabbt att han hade noll kunskap inom området.

Under ett halvår tog han en anställning på ett företag som arbetar med solceller för att lära sig mer. Samtidigt började han researcha inom branschmedia med fokus på att ta reda på vad andra företag gör bra och vad som skulle kunna göras bättre.

– Ska man driva bolag är det viktigt att ha en plan och våga utmana sig själv. Det är farligt att bli för bekväm, säger han.

Vikten av personligt engagemang

När han var med och drev Merch Sweden skrev han handskrivna lappar som han skickade med i varje paket för att kunden skulle känna sig sedd. Mickel tror att kunder som får ett personligt bemötande är de som väljer att återkomma.

– När man ska bygga ett varumärke är det viktigt att vara trovärdig, som entreprenör måsta man ge det där extra, avslutar Mickel.

 

Brave news
På Global Fashion Summit i Köpenhamn har Allbirds introducerat en banbrytande kreation: En sko som påstås vara den första i världen som inte bidrar med några koldioxidutsläpp under sin livscykel. Innovationen bygger på regenerativ ull från Nya Zeeland och öppnar dörren till en mer miljövänlig framtid inom mode. Den nya M0.0NSHOT-sneakern från Allbirds är ett tekniskt mästerverk. Ovandelen är tillverkad av regenerativ ull från en gård i Nya Zeeland som binder mer koldioxid än den släpper ut. Detta gör skon till den första i sitt slag, med noll netto koldioxidutsläpp över sin livscykel. Det är ett stort steg mot hållbarhet inom modeindustrin och ett bevis på att naturligt härledda produkter är framtiden. Allbirds har även tänkt på förpackningen och transporten. Skon kommer att vacuumförpackas i bioplastpolyeten för att minska utrymmesbehovet under transporten. Dessutom planerar företaget att använda elektriska lastbilar och bio-bränsledrivna containerfartyg för att minska miljöpåverkan. Skons slutskede måste fortfarande dock lösas, det vill säga hur skons förpackning och dess olika plast- och bioplastkompositkomponenter ansvarsfullt kan kasseras och återvinnas. Något som hittills har visat sig vara svårt, om inte omöjligt. Men under tiden utveckling kring detta sker är Allbirds öppen för samarbete och delar gärna med sig av sina innovationer för att driva branschen mot en mer hållbar framtid. Skon kommer att börja säljas under våren 2024. Relaterade artiklar Världens snabbaste sko med AI Världens första 3D-printade klättringssko Nedbrytbara skor med hållbara materialet BioCirflex
En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor med varierande hörselkapacitet att känna musiken genom vibrationer och beröring. Detta teknologiska framsteg öppnar upp för inklusivitet och glädje som inte tidigare varit möjligt. För lite över ett år sedan gick musikern och teaterkonstnären Daniel Belquer med i ett team som hade som mål att förbättra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. De såg de kreativa sätt som dessa konsertbesökare använde för att uppleva musik, såsom att känna vibrationer genom ballonger eller vända högtalare mot golvet. Detta inspirerade dem att utveckla något ännu mer fantastiskt genom användning av den senaste teknologin inom VR. Resultatet blev Not Impossible Labs lansering av "Music: Not Impossible," ett projekt som dedikerar sig till att adressera sociala frågor med teknologisk innovation. VR-dräkterna, som har 24 vibrerande plattor, har redan demonstrerat sin potential, bland annat vid evenemanget "Tyst disco: En kväll av tillgänglighetsmagi" på Lincoln Center for the Performing Arts. Där fick 75 personer möjlighet att uppleva musiken oavsett deras hörselstatus. VR-DJ:n Paddy Hanlon skapade en unik symfoni av känslor som synkroniserades med musiken, och besökarna kunde själva anpassa ljudnivån med hörlurar. Detta banbrytande teknologiska framsteg öppnar dörrarna till en värld av inklusivitet, där musikens kraft kan upplevas av alla, oavsett hörsel. Relaterade artiklar VR ska göra navigation av stora fartyg säkrare Bli kvitt psykiska störningar med VR Digitala möten i en VR-miljö

VR-dräkt låter döva känna livemusik

En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor...

Läs hela artikeln

    Brave New Business letar modiga entreprenörer

    Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


    Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.