20-åring etablerar bolag för förnybar energi

Som bara 20 år gammal har Mickel Wallentin från Strömsholm redan startat och drivit ett bolag som har blivit till aktiebolag. Just nu etablerar han sitt andra bolag med visionen om att etablera en ny stadig aktör för förnybar energi.

Ända sedan barnsben har Mickel Wallentin velat driva eget företag men det var först under gymnasiet som startskottet gick. Tillsammans med Fredrik Rinaldo drev han Merch Sweden UF som blev Sveriges bästa UF-företag 2018 och som efteråt omvandlats till ett aktiebolag. Idag har han startat sitt andra bolag.

– Det var under UF-året som jag förstod att jag ville bli entreprenör på rikligt. Men det är först nu som jag insett vad det är jag vill jobba med, säger Mickel Wallentin.

Hellre unik än ny

UF-året gav honom nya insikter. För Brave New Business berättar han att största insikten har varit förståelsen för att en affärsidé inte behöver vara ny för att vara unik. Merch Sweden blev snabbt ett bolag med miljonomsättning trots den redan beprövda affärsidén.

– Vi startade en secondhand handel för limiterade och exklusiva skor och kläder. Idén i sig var inte revolutionerande men vi såg att det fanns en stor marknad då möjligheterna att få tag i dessa produkter var begränsad. Vi var helt enkelt mellanhanden, säger han.

Från limiterat mode till förnybar energi

Efter Mickel sålde sin del i bolaget till sin affärspartner tog han några månader och funderade på vad som skulle bli hans nästa steg. Han fastnade för förnybar energi men insåg snabbt att han hade noll kunskap inom området.

Under ett halvår tog han en anställning på ett företag som arbetar med solceller för att lära sig mer. Samtidigt började han researcha inom branschmedia med fokus på att ta reda på vad andra företag gör bra och vad som skulle kunna göras bättre.

– Ska man driva bolag är det viktigt att ha en plan och våga utmana sig själv. Det är farligt att bli för bekväm, säger han.

Vikten av personligt engagemang

När han var med och drev Merch Sweden skrev han handskrivna lappar som han skickade med i varje paket för att kunden skulle känna sig sedd. Mickel tror att kunder som får ett personligt bemötande är de som väljer att återkomma.

– När man ska bygga ett varumärke är det viktigt att vara trovärdig, som entreprenör måsta man ge det där extra, avslutar Mickel.

 

Brave news
Lantbruk är en sektor det pratas mycket om. Det digitaliseras, görs grönare och mer hållbart hela tiden. Nu har en traktortillverkare hittat en ny automatiserad lösning – förarlösa traktorer. Nu har det kända traktormärket John Deere skapat en lösning som låter traktorn plöja åkrarna utan att någon kör den. Istället för att styra traktorn inifrån ska man kunna styra den på distans via en mobiltelefon. Själva fordonet är utrustat med kameror och sensorer som är kopplade till en digital lösning som bygger på maskininlärning. Tack vare den digitala lösningen kan fordonet lära sig att känna igen olika typer av objekt, och där med undvika att krocka med saker som kommer i vägen. Produkten i sig är alltså ingen ny traktor utan ett system som fungerar tillsammans med ett flertal traktormodeller. Det nya systemet, tillsammans med kameror och sensorer, kopplas till traktorn som sedan går att styra digitalt. Lösningen kanske ser ut att vara en kul grej, men grundtanken är att göra jordbruket säkrare. Och säkrare blir det ju färre kollisioner som sker. I dagsläget befinner sig produkten fortfarande i ett tidigt stadie. Det var under Consumer Electric Show mässan, i Las Vegas i början av året, som tekniken presenterades publikt. Ännu är det inte bestämt om systemet ska säljas till lantbrukare eller om det ska gå att hyra likt en prenumerationstjänst. Systemet har testats under tre år och är snart på väg att nå marknaden.   Läs fler nyheter från Brave New Business Odla smart året runt Minska gödsling med satellitdata och AI Gör lantbruk hållbarare med AI
Bild: Unsplash

Plöj åkern på distans

Lantbruk är en sektor det pratas mycket om. Det digitaliseras, görs grönare och mer hållbart hela tiden. Nu har en traktortillverkare hittat en ny automatiserad lösning – förarlösa traktorer.

Nu har det kända traktorm...

Läs hela artikeln
Teknikvetenskap, design och produktutveckling, informations- och medieteknik, produktionsteknik eller samhällsbyggande och miljö. Teknikprogrammet är ett program där alla ska bli ingenjörer - eller? Att bli ingenjör var ungefär vad som förväntades av mig när jag läste Teknikprogrammet på gymnasiet. I alla fall av de allra flesta. Och fram tills att jag faktiskt började gymnasiet hade jag nog också tänkt att det kunde vara något för mig. Någon som är bra på att räkna, hitta lösningar på problem och komma på häftiga idéer. En sådan vill väl alla vara? Men det visade sig snart att det inte alls var någonting för mig.  I alla fall inte på det sättet som mina lärare önskade. Jag var inte bäst på teknik ur ett praktiskt perspektiv. Jag förstod ingenting om kolbindningar i kemin. Jag var inte heller mottaglig för att förstå hur elektroner och protoner rörde sig i relation till varandra. Att läsa på teknikprogrammet och intressera sig mest för svenska, teoretiska arbeten och text var ju slöseri med tid. Ja, det menade många av mina lärare under min gymnasietid. Men för mig kändes det inte alls så. Jag ville läsa teknik och förstå saker men jag ville slippa koppla, rita och programmera. Jag ville ta examen från ett brett program som ligger väl i linje med näringslivet där jag bor. Men jag ville inte bli ingenjör. Under min tid som copywriter på ett industriföretag har jag mött många ungdomar, som precis som jag, känner sig malplacerade och förminskade på grund av deras intresse i relation till deras val av utbildning. När jag inte ville bli ingenjör och struntade i om mitt betyg i matte bara var godkänt blev jag ofta ifrågasatt. När jag pratar med ungdomar, som också valt att läsa en teknisk utbildning, är det alldeles för många som har samma upplevelse som jag. Att det inte skulle vara bra nog att bara vara godkänd i de programstarka ämnena och ta en gymnasieexamen. Det är alldeles för många som får höra att matte, teknik, fysik och kemi är livsviktiga kunskaper för att bli något. Och för en del kanske det är så, men inte för alla. Hade det inte varit för att jag valde teknikprogrammet hade jag inte varit där jag är idag. Och hade jag inte bestämt mig för att svenska var mitt ämne så hade jag inte heller fått jobb som copywriter på ett industriföretag direkt efter studenten. När jag reflekterar över hur mina val har tagit mig till den plats där jag är idag blir jag ledsen över att så få trodde på mig och mina drömmar i gymnasiet. Tänk om någon hade sagt att man kan bli annat än ingenjör och vara viktig ändå. Ja, visserligen fick konstruktörer och programmerare också höra det ibland. Men vi andra, vi som inte alls visste vad vi ville eller vart vi skulle, vi som bara visste att vi inte skulle bli ingenjörer - vi försvann ofta i mängden. Så till dig som vill läsa teknikprogrammet men inte vill bli ingenjör. Det går bra. Teknik, industri, innovation och design är för dig också. Och det är framtiden med. Oavsett vem du är eller vad du vill bli. Till alla vuxna och föräldrar, våga stå upp även för dem som inte vill bli vad andra förväntar sig av dem. Ibland är det precis vad som behövs för att någon ska förstå, eller våga se, att det finns andra möjligheter. Med all respekt för er som är ingenjörer, ni är viktiga, men samhället skulle stanna om det inte fanns de som valde en annan väg också.   ~ Industrihälsningar från Elin. Jag heter Elin Elmersson och är industri- och teknikkommunikatör på tillverkningsindustrin Gnosjö Automatsvarvning. Jag är också industribloggare på Brave New Business. Häng med!

Teknik = ingenjör?

Teknikvetenskap, design och produktutveckling, informations- och medieteknik, produktionsteknik eller samhällsbyggande och miljö. Teknikprogrammet är ett program där alla ska bli ingenjörer - eller?

Att bli ingenjör v...

Läs hela artikeln

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.